Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Entwine is een uiterst basale plaat. Viool, stem, meer niet. Een eenvoudige vergelijking zou die met Andrew Bird zijn, al heeft Entwine veel meer Oost-Europees bloed. Bittová beschikt daarbij over een stem die zich meer dan eens buiten het aanvaardbare klank- en woordspectrum ophoudt; stukken verder nog dan die van een Björk. Bijvoorbeeld. Onverstaanbaar Tsjechisch, stem- en vioollijnen die zich ineen wikkelen en ontrafelen om ergens in het midden weer bijeen te komen. Entwine dus.
Omstrengeling
"De sleutel van de plaat Entwine ligt in de tekst van het nummer 'Entwine' zelf. Een vriend van mij, Kent Hunt uit London, schreef de tekst. Alles omstrengeld: ritmes, ledematen, lichamen, huid, verdriet, liefde, avontuur, tranen. De tekst is een spel in Engels en Tsjechisch; de betekenis is open, een abstracte ruimte die geïnspireerd kan worden met muziek. Een mix aan geluid, taal, geluiden: alles waar ik in muziek van houd. Geen grenzen, slechts een omstrengeling."
"De plaat ontstond zoals de meeste muziek die ik maak: het juiste moment waarop mijn geest openstaat en mijn muzikant- en menszijn geschakeld zijn. Dat is vaak het moment waarop ik inspiratie krijg voor een nieuwe compositie. Ik focus op exact het juiste moment en probeer een nieuw beeld, nieuwe informatie en nieuw geluid in één lied bij elkaar te brengen. Inspiratie komt overal vandaan, maar vooral van het dagelijks leven. Het is een kwestie van bewustzijn."
Muziek
"Er is altijd een begin: de ideeën in mijn hersenen. En natuurlijk zijn er emoties en oefening. Zonder dat gaat het niet. Ik improviseer veel, maar iedere noot is verbonden met de ander. Ook achter de improvisaties zitten uren van zoeken, oefenen en ontwikkelen. Dan zijn er nog de verschillen tussen live spelen en in de studio. Als ik speel, probeer ik me af te stemmen op de ruimte, de akoestiek en het moment. Ruimte en akoestiek zijn belangrijk voor me. Entwine is opgenomen op een fijne, akoestische plaats."
"De meeste concerten die ik speel zijn solo, dus dan is er veel ruimte voor improvisatie; nieuwe informatie. De manier waarop ik dan mijn stem gebruik, is voornamelijk intuïtief, zonder de notatie en structuur van de muziek helemaal los te laten. Al deze nieuwe informatie kan ik gelukkig op plaat kwijt. Het is als met een boek: het ene hoofdstuk is uit, op naar het volgende. Dat is mijn favoriete manier - nieuw materiaal maken en het materiaal live spelen totdat het diep geworteld is. Dan pas, na een tijd, soms zelfs pas na een paar jaar, laat ik het opnemen op plaat."
Mijn deur
"Stilte is belangrijk, zodat ik beter kan luisteren naar details die ik in mijn hoofd heb en ik me beter kan focussen op mijn viool en stem. De beste manier om magie van muziek te maken is ieder moment geconcentreerd te zijn op wat je doet en je leven op te laten gaan in de muziek. Ik moet mijn tijd niet verspillen aan randzaken. Ik weet dat muziek het beste is wat ik kan en ik heb het mezelf opgelegd om mij daar ieder moment in te oefenen en in te verbeteren. Het is mijn deur naar een andere wereld."
http://www.kindamuzik.net/interview/iva-bittov/iva-bittov-een-abstracte-ruimte-vol-muziek/26540/
Meer Iva Bittová op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/iva-bittov
Deel dit artikel: