Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Girls Rule The World
Beyoncé, Rihanna, Lady Gaga: de popster anno 2012 is een vrouw. Door de komst van Babyoncé (check hier of het al zover is) zal eerstgenoemde het waarschijnlijk iets rustiger aan doen. Dat gat gaat ruimschoots gevuld worden door Nicki Minaj. Als 'Roman in Moscow' en 'Stupid Hoe' een goede indruk geven van haar op Valentijnsdag te verschijnen Pink Friday: Roman Reloaded, dan walst dat in al zijn fluorescerende ADHD-glorie over Lady Gaga heen tot ze alleen nog bekend is als 'die saaie, preutse Madonna-imitator'. In Minajs kielzog presenteren zich jonge talenten als Azealia Banks en Dominique Young Unique. The Guardian spreekt als van the rise of the women MCs.
Maar ook in het meer typische KM-segment zet de opmars van vrouwen door. Denk daarbij vooral aan de elektronische semi-gothictonen als die van Zola Jesus, Austra en Emika. Ook analoog wordt de duistere kant opgezocht in de zich voortzettend witchmetaltrend. Dit jaar triomfeerde The Devil's Blood al, in 2012 verwachten we de debuutalbums van Royal Thunder en Christian Mistress. Daarnaast zullen er nog meer vrouwen opstaan die al hun relatie- en ander leed op eerlijke en niets verhullende wijze in indie/folk/noise gieten. Dus: EMA zal nog meer volgers krijgen.
Waar we het dan weer niets in zien is het Berlusconi-meisje met de stem van Nico: Lana del Rey. Kitscherig en stroperig, als Chris Isaak zonder humor en gevoel, is single 'Video Games' nu al net zo irritant als een heel album van Coldplay.
Mannen zonder baarden
En de mannen? Die pakken massaal het scheermes. In 2012 hebben we het wel een beetje gehad met de rustige kruidentheeklanken van bands als Fleet Foxes en Cloud Control. De hippietijd is over, momenteel is het no future for you! wat de klok slaat. Dus gaan nu gevarieerde gladgeschorenbranieschoppers als Tyler, the Creator, Iceage en Rats on Rafts zich steeds meer op de voorgrond dringen. Of wat denken van de repetitieve grotestadssound van Dirty Beaches of Motel Mozaïque-sensatie Factory Floor (waar blijft dat album..)?
Maar echt los gaat het bij de hooliganstadiondubstep – ook wel 'brostep' - van Rusko, Nero en Skrillex. Die laatste groeit exponentieel door in 2012 tot hij verreweg de populairste artiest ter wereld is. Terwijl puristen zich huilend in een hoekje zullen terugtrekken met hun Benga-vinyl tegen de borst gedrukt, gaat de massa massaal uit zijn dak en vinden rock- en dancefans elkaar voor het eerst sinds de hoogtijdagen van big beat weer samen. Het is wel te hopen dat het 'de ene helft lang, de andere helft geschoren' kapsel van Skrillex geen trend wordt.
Retromania
Soundgarden komt naar Pinkpop, Black Sabbath-met-Ozzy naar de Ahoy, Stone Roses is bevestigd voor zowat alle grote zomerfestivals maar nog niet voor één in Nederland, maar zijn verwacht ze op Lowlands. Er zijn ook voortekenen van een Black Flagreünie. Rockers zijn conservatief, maar het kan erger: op de dancefestivals rond het ooit zo vooruitstrevende techno zullen ook dit jaar wel weer Luke Slater, Carl Craig, Laurent Garnier en Jeff Mills te horen zijn.
Dan liever nog Van Halen-met-David-Lee-Roth, want die hebben we in geen decennia in Europa kunnen zien. Ze gaan weer toeren, maar of Europa daarbij wordt aangedaan is maar zeer de vraag; aan de overkant van de oceaan kan een veelvoud verdiend worden van wat er in het continent van herkomst van Eddie en Alex te halen is.
Een aantal van deze bands werkt ook aan nieuwe albums, wat vaak een minder goed idee is. Soundgarden heeft als voordeel dat het resultaat moeilijk slechter kan zijn dan de laatste soloplaat van Chris Cornell. Ook Ozzy Osbourne zal waarschijnlijk een stuk beter klinken met wat Iommi-riffs achter zich, maar een twee Master of Reality verwacht niemand. Echt spannend is de nieuwe plaat van D'Angelo, die volgens ?uestlove bijna af is en dan 12 jaar na Voodoo eindelijk het daglicht moet zien. Er is zelfs een link met Soundgarden: de eerste track die lekte van de sessies is een cover, nou ja, soort van, van 'Black Hole Sun'.
In Nederland zelf hebben we te maken met twee van de vreemdere reünies van het stel: hardcoreband Backfire! kondigt krap twee jaar na zijn afscheidsshow alweer een nieuwe album aan. The Gathering gaat gewoon door in de huidige bezetting, maar gaat ook een aantal shows spelen in de originele line-up. Nee, niet met Anneke van Giersbergen, maar die van debuut Always…, toen ze nog een pure deathmetalband waren.
Wat ook blijft is de stortvloed aan Super Deluxe Mega-Extraordinary Boxset Re-releases rondom één quasi-klassiek album, gevuld met cd's vol fake-outtakes, demo's en slechte live-opnames. Boxsets bevatten naast een 128 pagina's tellend fotoboek (met schermafdrukken van de website van de artiest in kwestie en herdruk van recensie van Lester Bangs) alle tracks op cd, vinyl, dvd, USB-stick, cassetteband én 8-track. Niet alleen van de Nirvana's, U2's en Bon Jovi's van deze wereld, maar ook albums van Lisa Stansfield, Time Bandits en Kid Creole & the Coconuts ondergaan de boxsetbehandeling.
De crisis
De economische crisis blijft in 2012 voortwoekeren. Concertkaartjes en bandshirts zijn het eerste waar mensen op bezuinigen. Je baan opzeggen om die eerste grote tour te maken met je veelbelovende bandje is al helemaal geen slim idee. In het undergroundcircuit zullen daarom veel acts besluiten het te houden bij die eigenbeheerplaat op Bandcamp en in de weekenden optreden in de regio.
Het was sowieso maar de vraag of die tour rond had kunnen komen, want de zalen zullen flink worden getroffen door de bezuinigingen bij de gemeentes. Dat betekent weinig risico's nemen en toch maar liever weer Peter Pan Speedrock, Ilse DeLange of Gers Pardoel boeken.
Winnaars zijn er ook als gevolg van langetermijnontwikkelingen die in 2012 zich versneld zullen voortzetten door de crisis en het niet bepaald (pop)cultuurminnende beleid van dit kabinet.
De eerste winnaar zijn de sterke merken onder de festivals. Waar de zalen en de minder bekende festivals het moeilijk hebben, daar verkopen Lowlands, Into the Great Wide Open en Roadburn binnen een uur uit. Ze bieden gegarandeerde kwaliteit en stofzuigeren zo steeds meer de voor muziek bestemde euro's van de mensen op. Hoogstens wordt er dit jaar door de bezoekers wat eerder gekozen voor een patatje dan voor sushi.
De andere winnaars zijn popliefhebbers in de omgeving van Amsterdam en Utrecht. Nederland veramerikaniseert snel in het opzicht dat het steeds meer een land wordt van een paar progressieve steden omringd door conservatieve gebieden. Linkse stadsbesturen van die steden hechten meer aan cultuur en zullen daarom tegen de bezuinigingen in proberen te gaan en zo mensen die cultuur belangrijk vinden naar zich toe trekken. Wat de markt voor cultuur in die steden groter maakt en de linkse stadsbesturen sterker in het zadel helpt. Zo versterkt dit effect dat bekend staat als 'The Big Sort' zichzelf al en met Zijlstra's cultuurbezuinigingen erbij gaat het nog sneller. Gelukkig voor inwoners van het met een VVD-cultuurwethouder toebedeelde Rotterdam – dat in 2011 na Watt ook de Exit en Heidegger verloor – gaat de Fyra naar de hoofdstad vaker rijden.
Nederland regeltjesland gaat verder paal en perk stellen aan decibellen. Oordoppen verplichten is geen reële optie en daarom gaan stoffige ambtenaren vanachter hun Haagse burelen een 'weloverwogen' volumegrens bij concerten bepalen. Een grens waar geen artiest, concertbezoeker of poppodium mee uit de voeten kan.
Teh internetz
Even leek Spotify de nieuwe monopolist voor muziek luisteren te worden. Marktwerking gaat dat in 2012 voorkomen. Google, Deezer en Rara zijn slechts de eerste kapers op de kust. En dan hebben we het nog niet eens over de beslissing van kleinere labels en grote bands, die hun muziek terugtrekken van Spotify omdat het geen cent oplevert. Wie een verdienmodel bedenkt waar luisteraars, labels én artiesten zich in kunnen vinden, heeft goud in handen. We zijn benieuwd naar de start-ups van 2012.
Waar we niet naar benieuwd zijn is de eindeloze juridische en politieke strijd tussen internetbedrijven en mediaconglomeraten. Ze gooien met grote woorden als 'vrijheid van meningsuiting' en 'morele rechten', maar uiteindelijk gaat het maar om één ding: wie krijgt het grootste deel van de buit. Google en Apple willen je favoriete muzikant net zo min helpen als EMI en Universal.
(Met medewerking van Guido de Greef, André Rozendaal, Ruud van Esch, Timo Koren en Frank Veldkamp.)
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/de-gla7en-bol/de-glazen-bol-2012/22439/
Meer De Glazen Bol op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/de-gla7en-bol
Deel dit artikel: