Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wat is de eerste plaat die je kocht?
"Dynasty van Kiss. Met daarop De Hit en het veel betere 'Sure Know Something'. Plus een curieuze versie van het Jagger/Richards-nummer '2000 Man'. Typisch zo'n plaat waar je na een jaartje op uitgeluisterd bent en probeert te verkopen. Om er dan achter te komen dat je hele vriendenkring die plaat óók heeft gekocht, en er óók vanaf wil."
Welke plaat heb je grijs gedraaid op de middelbare school?
"Deze vraag suggereert dat ik zeven jaar lang dezelfde smaak heb gehad. Dat is niet zo. Ik begon als tiener-hardrocker, inclusief spijkerjack met AC/DC-opnaai-emblemen en Judas Priest-buttons. Daarna switchte ik naar 'sophisti-pop' (China Crisis, Japan, Heaven 17) om te eindigen bij Einstürzende Neubauten en Scraping Foetus off the Wheel. Ook de Nederpop (Goede Doel, Doe Maar) heeft diepe sporen in mijn muziekgeheugen getrokken. Maar goed, ik mag er natuurlijk maar eentje kiezen. Sparkle in the Rain van Simple Minds dan maar, en dan met name kant A. Tekst én drumbreaks kan ik nog altijd foutloos meezingen/onomatopeeën."
Welke muziek heb je goed gevonden alleen maar om ergens bij te horen?
"Mag ik deze vraag herformuleren tot: 'Welke muziek heb je slecht gevonden alleen maar om ergens bij te horen?' Dat was house. Ik en mijn indie-gitaarvrienden, we vonden het heerlijk om af te geven op dat 'domme gebonk'. Muziek zonder tekst, alleen maar bedoeld om op te kunnen dansen! Nou jaaa! Maar stiekem thuis wel Todd Terry draaien, natuurlijk."
Welk liedje heeft je aan het huilen gemaakt?
"Mijn eerste vriendinnetje en ik, wij zagen samen de film Zoeken naar Eileen en vielen als een blok voor 'How Can We Hang On to a Dream' van Tim Hardin. Een nummer dat nogal prominent in de film zit. Het verscheen ook op single. Toen S. jarig was, troonde ik haar mee naar de platenspeler, zette háár een koptelefoon op en de naald vervolgens op het vinyl. Al bij de eerste pianoaanslag barstte ze in huilen uit. En ik ook. Nog altijd moet ik wat wegslikken als ik Tim hoor."
Bij welke artiest moeten ze de stembanden operatief verwijderen?
"Ik geloof werkelijk dat de wereld een betere, mooiere plek wordt als dat meisje van Tokio Hotel enkel nog een zacht, hees gereutel kan voortbrengen. "
Welk concert staat nog op je netvlies?
"D'Angelo in het Haagse Congresgebouw, tijdens North Sea Jazz 2000. Janis Joplin beschreef optreden ooit als de liefde bedrijven met de hele zaal. D'Angelo liet de Statenhal collectief klaarkomen."
Wat is je meest memorabele interview?
"Op bed liggen met Jennifer Love Hewitt, gezoend worden door Carla Bruni en bijna in elkaar geslagen worden door Zucchero, ik kan maar niet kiezen."
Welk stuk van jouw hand heeft de meeste ophef veroorzaakt?
"Ooit was ik lid van de Subjectivisten, een verzameling muziekliefhebbers die hun persoonlijke beleving van (pop)muziek als leidraad nam om hun eigen smaak te verdedigen en die van anderen belachelijk te maken. Voor die site schreef ik een stuk over de recensie die Joost Zwagerman voor Vrij Nederland had geschreven van een boek over postpunk (Rip It Up & Start Again van Simon Reynolds). Die recensie bevatte een aantal onjuistheden en aannames, waar ik schuimbekkend op hamerde. Het inspireerde Zwagerman niet alleen tot een geweldige column in NRC over de Subjectivisten, maar ook tot verbeteringen in zijn recensie (die later opnieuw werd gepubliceerd in het boek Perfect Day)."
Muurbloem of dansvloerkoning?
"In het diepst van mijn gedachten zijn mijn ledematen nog net zo soepel als vijftien jaar geleden, heb ik geen embonpoint en zweet ik niet als een otter onder een waterval als ik me enigszins inspan. Dat vergeet ik wel eens, en dan sta ik me toch uit te sloven. De dagen, wat zeg ik, de weken daarna ben ik dan noodgedwongen een muurbloem."
Wat ligt je beter: artiest of criticus?
"Ik ben de laatste vier jaar vooral pleitbezorger van het beter gezuchte Franse lied, met behoorlijk succes. Bij de presentatie van een door mij opgezet project waarbij Nederlandse en Belgische artiesten liedjes van Serge Gainsbourg coverden ('Gainsnord'), stond ik als presentator op het podium. Maar artiest, dat is te veel eer. De missionarisdrift past mij het best."
Meer info: www.fillessourires.com/gainsnord
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/guuzbourg/mijn-kindamuzik-guuzbourg/19332/
Meer Guuzbourg op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/guuzbourg
Deel dit artikel: