Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Interpol ziet het levenslicht in 1997, in New York. De bandleden leren elkaar kennen tijdens hun studententijd op New York University. Gitarist Daniel Kessler is zo'n beetje de drijvende kracht achter de formatie. Hij is ook degene die na het toevoegen van Carlos Dengler op bas uiteindelijk zanger Paul Banks - die Kessler eerder in Parijs ontmoet heeft - vraagt toe te treden tot de band. Destijds is Greg Drudy nog drummer. Hij verlaat Interpol in 2000, na het uitkomen van de ep Fukd I.D. #3. Daarop wordt huidige drummer Sam Fogarino uit de kledingwinkel, waar hij op dat moment werkt, getrokken.
Sowieso heeft Interpol iets met kleding. Wie het kwartet live gezien heeft, weet dat ze houden van stemmige zwarte pakken. Strak en sober, maar ook vooral enorm stijlvol. Die pakken worden perfect op maat voor ze gesneden door de bekende modeontwerper Craig Robinson. Ook hun haardrachten zijn tot in de puntjes verzorgd. Dat maakt dat Pitchfork roept dat er wel sprake lijkt van een heel erg zorgvuldig gecultiveerd imago, waarvan je je mogelijk terecht argwanend af kan vragen of het niet bedoeld is om geld uit je zakken te kloppen. Om te vervolgen met een lovende recensie van het debuut.
Joy Division
Maar voorafgaand aan het debuut zijn er al een aantal ep's. Een zestal, om precies te zijn. Die maken zodanig indruk dat de band een platencontract bij het onafhankelijke label Matador verdient. Bij dat label verschijnt als eerste de Interpol EP, inclusief opnieuw opgenomen versies van de oudere nummers 'NYC' en 'PDA'. Volgend op die release, in juni 2002, barst de hype los. Gelukkig duurt het daarna niet heel lang voordat het debuut verschijnt.
In augustus 2002 is het zo ver. Het nummer 'NYC' waar albumtitel Turn on the Bright Lights van afgeleid is, zegt het eigenlijk al allemaal: "It's up to me now / Turn on the bright lights." Die schijnwerpers staan vanaf dat moment in volle kracht te branden op Banks, Kessler, Dengler (die zichzelf liever Carlos D. noemt) en Fogarino. Nog voordat bands als Editors en (nog veel later) White Lies de geest van Ian Curtis oproepen, klinkt Interpol al een stuk in de richting van Joy Division. Tegen wil en dank overigens, want in een interview met KindaMuzik in 2003 geeft Banks te kennen weinig op te hebben met dat duistere jarentachtigding. Interpol klinkt authentiek, sexy en strak. En dat Banks' stem wat weg heeft van die van Curtis, dat berust vooral op toeval.
Daar schetst Banks ook dat de teksten van die plaat vooral voortkomen uit films en literatuur. En die songteksten, die zijn vooral therapeutisch. Haal eruit wat je eruit wilt halen. Dat is ook juist het mysterie. En dat geheimzinnige aspect houdt Interpol maar al te graag in stand. In 2002, als KindaMuzik nog het Engels als taal hanteert, roept toenmalig schrijver (en tegenwoordig Nieuwe Revuschrijver) Norbert Pek dat dit een plaat is die je niet elke dag tegenkomt. Eentje die je móét horen. Dreigend, claustrofobisch en jagend, zo luiden enkele van de gebezigde typeringen.
Heropleving
De woorden van Pek zijn inmiddels ruimschoots bewaarheid. Interpol heeft een snaarstrakke reputatie opgebouwd, maar heeft de ziel nog altijd niet verloren aan de klauwen van de commercie. Waar veel andere bands na twee albums al in hallen als de Heineken Music Hall of Ahoy' worden geprogrammeerd, daar speelt het viertal uit New York tot dusver nog altijd in de clubs. Al is dat ook te danken aan het feit dat de twee platen na Turn on the Bright Lights, Antics en Our Love To Admire niet de lawine genereren die het debuut wel wist te veroorzaken.
Ook al is het wellicht onbewust en onbedoeld, Interpol is één van de bands die de heropleving van de jaren tachtig bevorderd heeft. Daarin zijn ze dan misschien niet de meest succesvolle band geweest, maar zeker wél een van de meest integere. En niet te vergeten uiterst eigenzinnig en stijlvol.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/interpol/interpol-turn-on-the-bright-lights
Meer Interpol op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/interpol
Deel dit artikel: