Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een schets geven van de gehele loopbaan van de beste man heeft niet zo gek veel zin. Een compleet boek is immers snel gevuld, zoveel valt er te vertellen. Liever leggen we de focus op het onderwerp van dit KindaMuzik dossier: gestoorde frontmannen. Want dat Manson gestoord is, staat volgens velen buiten kijf. Wie er echter open voor staat en iets dieper graaft, komt onder de dikke laag make-up een behoorlijk intelligente jongeman tegen die over een heleboel zaken beter heeft nagedacht dan de gemiddelde wereldburger.
Bible-belt round anglio-waste,
putting sinners in their place
Yeah, right, great, if you're so good explain the shit stains on your face
(Uit: ‘Cake and Sodomy’, van het album Portrait of an American Family)
Maar goed, gestoord zijn. Daar gaat het hier over. Dat Manson de mensen tot wanhoop kan drijven met zijn op Alice Cooper gestoelde shockrock, blijkt wel uit de pamfletten van de American Family Association, kortweg AFA, met meer dan 2 miljoen ‘cultuur-verdedigers’ een behoorlijk grote non-profit organisatie die de oude familiewaarden weer in ere wil herstellen. Regelmatig kwam de AFA in opstand tegen Manson en trachtte concerten te verbieden. De reden? Manson zou het boegbeeld zijn voor alles wat walgelijk is in de Verenigde Staten. Manson zou een symbool zijn van satanisme, geweld, seksisme, sadomasochisme en obsceen gedrag. Zo zou Manson drugs weggeven aan fans tijdens optredens, maar op de aanvallen van de AFA reageerde hij laconiek: “If I had all these drugs I wouldn’t be giving them away, I’d be backstage doing them!”
Ook het vermeende satanisme was een doorn in het oog van velen. Vooral het doorbraakalbum Antichrist Superstar kwam hevig onder vuur te liggen vanwege het – hoe kan het ook anders ?– antichristelijke karakter, dat volgens Manson zelf anders uitgelegd diende te worden. Toch was hij eerder al door Anton LaVey benoemd tot dominee van de Satanskerk.
Anti money
anti hate
anti things I fucked and ate
anti cop
anti fun
here is my anti-president gun
anti Satan
anti black
anti world is on my back
anti gay and anti dope
I am the faggot anti-pope
anti people now you've gone too far
here's your antichrist superstar
(Uit: ‘1996’, van het album Antichrist Superstar)
Het feit dat Manson onder vuur ligt bij dit soort instanties is echter van alle tijden. Ook na het schietincident op een highschool in Columbine door twee jongeren die naar Mansons muziek luisterden, kwam hij in opspraak. Hij zou met zijn muziek de jongens aangezet hebben tot de schietpartij. Manson reageerde als volgt: “The media has unfairly scapegoated the music industry and so-called Goth kids, and has speculated - with no basis in truth - that artists like myself are in someway to blame. This tragedy was a product of ignorance, hatred, and an access to guns." Bowling For Columbine, de populaire documentaire van Michael Moore, belichtte Mansons kant van het verhaal en bracht absurde wantoestanden in de Verenigde Staten in beeld die in feite veel erger waren in vergelijking met de relatief ‘onschuldige’ shows van Manson.
There's no time to discriminate,
hate every motherfucker
that's in your way
(Uit: ‘Beautiful People’, van het album Antichrist Superstar)
En zo zal het waarschijnlijk de hele carrière van Manson blijven doorgaan. Het blijft een strijd tussen de heersende moraliserende groeperingen en de shockerende uitlatingen en gedragingen van Manson. In dat opzicht leverde alleen zijn naam al voldoende reden tot discussie op; Marilyn Manson ontstond door het samenvoegen van een vrouwennaam met de naam van een seriemoordenaar. Ook de andere bandleden hebben zich dit soort samengestelde namen aangemeten. In dat opzicht heeft de groep wederom goed gekeken naar Vincent Furnier, alias Alice Cooper. Ook hij gaf zichzelf een vrouwennaam, shockeerde met zijn shows en teert nu nog steeds op het succes van toen. Ongetwijfeld is Manson met zijn ‘gestoordheid’ hetzelfde lot beschoren, maar dat zal hij allerminst erg vinden.
But I'm not a slave to a god
that doesn't exist
But I'm not a slave to world
that doesn't give a shit
(Uit: ‘God Eat God’, van het album Holy Wood)
Wat ik ervan denk? Ik denk dat Manson een entertainer is. Net als Alice Cooper in de jaren zeventig. Elk muzikaal decennium moet een shockerende artiest gekend hebben, die uiteindelijk kan uitgroeien tot een zondebok. Iemand moet immers de schuld krijgen van demoralisering. En is er dan een gemakkelijker doelwit? Voor Manson is het alleen maar goed; negatieve publiciteit is ook publiciteit, dus willen de moraalridders hem écht onder de duim krijgen, dan is negeren waarschijnlijk de enige oplossing. Hoewel de fanschare van Manson inmiddels dusdanig groot is, dat het daarvoor ongetwijfeld al veel te laat is.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/marilyn-manson/marilyn-manson-geliefd-gehaat-en-gestoord/10684/
Meer Marilyn Manson op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/marilyn-manson
Deel dit artikel: