Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het eerbetoon aan de in april 2003 op 70-jarige leeftijd overleden High Priestess of Soul komt in het jaar dat Nijmegen tweeduizend jaar bestaat. De oudste stad van Nederland staat het gehele jaar bol van de activiteiten op het gebied van sport, kunst, cultuur en dus ook muziek. Zo was er op 26 juni in het Goffertpark het eendaagse popfestival Rockin' Park met klinkende namen als R.E.M., Jamie Cullum, Keane en Interpol en pakte een week daarvoor op dezelfde plek het metalfestival Fields Of Rock al met een extra luxe versie uit.
Toch kwam Henk Hendriks, zanger van Nijmeegs bluestrots The Red Rooster Club, bij het bestuderen van het Nijmegen 2000-programma maar weinig van zijn gading tegen. Hij besloot zijn eigen feestje te organiseren: een eerbetoon aan zangeres/pianiste Nina Simone die een aantal jaar in een appartement in Nijmegen woonde nadat ze daar via haar Nederlandse steun en toeverlaat Gerrit de Bruin was beland.
"Uiteindelijk heeft Nijmegen 2000 er niets mee van doen", zegt mede-initiatiefnemer Henk Wanders, jarenlang drummer in de Frank Boeijen Groep en tegenwoordig uitbater van een studio. "Daar ben ik eigenlijk wel blij om, want als het dat etiket had gekregen zou het volgend jaar alweer gedateerd zijn. We hebben getracht een waardig eerbetoon te brengen met een bijzondere cd die hopelijk langer meegaat dan één jaar."
Met een subsidie van de gemeente startten Hendriks en Wanders eerder dit jaar de voorbereidingen voor hun project dat de naam Greetings From Nijmegen meekreeg. Een van hun eerste stappen was het benaderen van muzikanten. "Iedereen reageerde heel positief. En dat terwijl er niets tegenover stond." Wanders noemt de respons hartverwarmend. Bedoeling was namelijk de opbrengst ten goede te laten komen aan een Nijmeegs goed doel. Frank Boeijen kwam aanzetten met de Stichting Vrienden van het KOC (Kinder Oncologisch Centrum). "Die doen allerlei dingen voor kinderen die kanker hebben en in het Radboud ziekenhuis verblijven Ze kopen bijvoorbeeld spelletjes, organiseren uitstapjes en zorgen ervoor dat ouders vaak op bezoek kunnen komen."
Zelf stelde hij zijn studio in Gendt, even buiten Nijmegen, ter beschikking. "Ik heb alles opgenomen en verder leverde ik ideeën wat betreft de liedjes aan, hoewel sommigen ook met eigen voorstellen kwamen." Bij de mensen die hij van advies diende was ook zangeres en liedjesschrijfster Roline, inmiddels de trotse bezitster van een door Wanders geproduceerd debuutalbum vol doorleefde luisterliedjespop met als titel 2 O'Clock Bus. Hij herinnerde zich Nina Simone's eerste Nederlandse nummer 1-hit uit 1968, een medley van nummers uit de destijds baanbrekende hippiemusical Hair. "Ik dacht meteen aan ‘Ain't Got No-I Got Life’. Echt een nummer voor haar, omdat het wat poppier is dan de rest. Het was bovendien een van de eerste singletjes die ik zelf ooit kocht."
De studente geneeskunde kende - net als de Nijmeegse ex-Idols finaliste Maud trouwens - maar weinig nummers uit het veelomvattende repertoire van de moeilijk te categoriseren zangeres/pianste, laat ze desgevraagd weten. "Maud kende het liedje dat ze inzong ook helemaal niet. Dat komt, denk ik, door het generatieverschil. Wij zijn vijf-, zesentwintig. Ja, ‘My Baby Just Cares for Me’ kenden we, omdat dat in onze jeugd een hit was, maar het andere repertoire is van jaren daarvoor. Dat hebben we dus niet zo meegekregen."
(Ironisch genoeg is het bekendste nummer van de vrouw die als Eunice Kathleen Waymon werd geboren in Tryon, North Carolina een nummer dat al in 1958 voorkwam op haar eerste officiële album Little Girl Blue, uitgebracht bij het kleine Bethlehem Records. In haar autobiografie I Put a Spell on You uit 1991 noemt Simone ‘My Baby Just Cares for Me’ "een van de simpelste liedjes" die ze ooit heeft opgenomen. Omdat het ritme een soort voorbode was van ska en reggae, had ze er met name bij (Britse) Jamaicanen veel succes mee.' En nadat het beroemde parfummerk Chanel No.5 in 1985 het nummer met veel succes ingezet had bij een reclamecampagne met hitnoteringen als gevolg, leek Nina Simone's kostje gekocht. Ware het niet dat ze al in 1958 voor een bedrag van 10.000 dollar de rechten had afgestaan aan Bethlehem-platenbaas Sid Nathan....).
Roline, die inmiddels een studie politicologie achter de rug heeft en een groot fan is van de geëngageerde Amerikaanse singer/songwriter Ani DiFranco, is zich bewust van het feit dat veel van Simone's repertoire een politieke lading heeft en sociaal onrecht zoals rassendiscriminatie aansnijdt. "Ik vind het heel knap als mensen daarover kunnen zingen. Zelf kan ik vaak de woorden niet vinden om me op een dergelijke manier uit te drukken. Mensen als Tracy Chapman, Nina Simone of protestzangers uit de jaren zestig zoals Boudewijn de Groot kunnen dat wel. Daar heb ik veel respect voor."
Inmiddels heeft ze zich ook verdiept in de nummers die voor Greetings From Nijmegen zijn opgenomen. "Bij de bieb heb ik een verzamel-cd geleend om een vergelijking te kunnen maken tussen hoe zij de nummers zelf heeft gezongen en hoe die nu zijn gedaan." En, luidt haar conclusie, "er is een hoop eigens aan deze cd, heel erg leuk." Ze noemt de Nederlandse vertaling van ‘O-O-H Child’ door de Nijmeegse zanger en liedjesschrijver Paul de Graaf, die een paar jaar geleden nog doordrong tot de finale van het Nationaal Songfestival. Ook de versie die Frank Boeijen maakte van de Bob Dylan-compositie 'I Shall Be Released’, die Nina Simone in 1969 opnam voor haar album To Love Somebody, mag niet onvermeld blijven. "Dat is gewoon Frank Boeijen, alleen dan met een liedje van Nina Simone. Anders kan ik het niet uitleggen."
Ze kijkt uit naar de presentatie in De Vereeniging. "Het is uniek, zo'n avond met alleen maar Nijmeegse muzikanten. Om nog maar te zwijgen over het geld dat gaat naar een doel waar ik ook heel erg achter sta. Verder vind ik het hartstikke leuk om op hetzelfde podium te staan als Frank Boeijen, dat vind ik gewoon een eer."
('Zelf bemoeide Nina Simone zich niet met de Nijmeegse muziekscene. Naar verluidt wilde de om haar excentrieke gedrag en grillige humeur bekendstaande zangeres ook niemand ontvangen in haar gehuurde appartement. Maar dat verhaal lijkt niet op feiten gebaseerd. In het boek Nina Simone - Break Down & Let It All Out, geschreven door de oprichters van de Britse Nina Simone-fanclub en voorjaar 2004 verschenen bij uitgeverij Sanctuary, vertelt Gerrit de Bruin de nodige anekdotes over zijn idool. Zo verhaalt hij over een bezoek aan een Japans restaurant in Nijmegen. Wanneer de tweede gang te lang op zich laat wachten naar haar zin zet Nina het op een krijsen. Na een tijdje komt de restauranteigenaar naar de tafel van het tweetal met het verzoek of ze de zaak willen verlaten. Het geld voor de rekening wil hij niet eens hebben. Daarop ontsteekt Nina in grote woede en roept: "Je mag me niet omdat ik zwart ben." Met een minzaam lachje antwoordt de eigenaar: "Nee mevrouw, ik mag u niet omdat ik geel ben." Waarna het tweetal stilzwijgend de zaak verlaat. In haar autobiografie schrijft Simone verder dat het rustige leven in Nijmegen haar op een gegeven moment begon te vervelen. Begin jaren negentig pakte ze dan ook haar biezen en vertrok naar Amsterdam om uiteindelijk in Zuid-Frankrijk uit te komen waar ze in 2003 overleed).
De cd Greetings from Nijmegen verschijnt bij Bones Records (www.bones-records.nl) en wordt dinsdag 29 november gepresenteerd in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/nina-simone/nina-in-nijmegen
Meer Nina Simone op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/nina-simone
Deel dit artikel: