Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Radiohead heeft al jarenlang een eigenzinnige manier van werken. Hun tenttournee werd wars van reclame en sponsoring volledig in eigen beheer geproduceerd en de band staat nu niet langer onder contract bij een platenlabel. Zo staat het zanger Thom Yorke vrij zijn soloplaat The Eraser als kant-en-klaar product aan te bieden aan de bieder die hem het meest zint, om uit te komen bij het indielabel XL Recordings. Hetzelfde zal de band doen met In Rainbows. Want pionierend nieuwe wegen zoeken, rebels de knuppel in het hoenderhok gooien en een stunt als deze wat-de-gek-ervoor-geeft downloadactie, laten onverlet dat Radioheads zevende album ook in de winkelrekken moet liggen.
Daarvoor is een distributiekanaal nodig, waarvoor Yorke & Co. zich aan een label committeren. Wie overigens nog vóór het eind van het jaar een fysieke release wil hebben diept veertig Britse ponden op en krijgt een bonus cd en de uitgebreide versie op twee lp’s; dat alles in een fraai uitgevoerd hardbackboek. Natuurlijk mag je na deze kapitale aankoop ook de downloadversie ophalen.
Doe het zelf
Met de manier van uitbrengen van In Rainbows zet Radiohead een volgende stap op een weg die al lang en breed door anderen is ingeslagen. Muzikanten uit undergroundscenes, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse VanKatoen, brengen immers al sinds jaar en dag hun werk volledig in eigen beheer uit. Daarmee laten zij het oor niet hangen naar de nukken van grote labels waar veel bands in de verdrukking raken tussen de grote popkanonnen, maar trekken eigenwijs hun eigen plan.
Artistieke vrijheid gewaarborgd, korte lijnen met de fans en de muziek komt op de plek van bestemming. Sterker nog: de band houdt er in veel gevallen ook financieel meer aan over dan onder een platenlabelcontract. Ook de methode van Einstürzende Neubauten, die voor opname van een album een groep supporters de plaat laten voorfinancieren, past feilloos in een echte doe-het-zelfstrategie.
Kont
Nu winkelverkoop van cd’s op een dieptepunt geraakt, de opbrengsten daarvan voor heel veel bands tot een nulpunt dalen en betaalde downloadsystemen het gevallen gat niet opvullen, zoeken en vinden ook beroemde en populaire acts nieuwe wegen om hun muziek aan de man te brengen. In 2000 al gooiden The Smashing Pumpkins de kont tegen de krib door hun album MACHINA II in eigen beheer uit te brengen met de opdracht de plaat via het internet te verspreiden. Gratis. Het label wilde het album niet uitbrengen, dan doet de band het zelf wel.
Moord en brand
Dit jaar schreeuwen platenfirma’s en cd-handels moord en brand wanneer topper Prince besluit Planet Earth in een enorme oplage te laten meesturen met een Britse zondagskrant. Hoe verkoop je na zo’n actie immers nog iets dat ook al gratis beschikbaar was? Prince kan er niet mee zitten. Zijn nieuwe plaat bereikt honderdduizenden die normaliter wellicht nooit in aanraking waren gekomen met zijn werk en de ophef rond deze release legt de Princemarketing geen windeieren.
Achterhoede
In België volgt Sarah Bettens het voorbeeld van de funky kleine man door Shine met dagblad DeMorgen mee te sturen, wederom gratis. Weer lopen labels, handelaren en brancheorganisaties te hoop. Zo zou een dergelijke actie propageren dat muziek als product waardeloos is en slaan acties tegen gratis downloaden en kopiëren nergens meer op.
Toch lijken dergelijke reacties steeds meer op achterhoedegevechten. In de strijd tegen Napster en in deals met andere downloadsites heeft de platenindustrie jaren geleden steken laten vallen en kansen laten liggen. De boot is gemist en de consument trekt zijn eigen plan. Wellicht waardeert die muziek inderdaad in groten getale lager dan de vastgestelde downloadprijs of de winkelwaarde van een cd.
Wat dat betreft is het interessant om uit de statistieken van Radiohead te vernemen wat de gemiddelde prijs is die hun fans voor de downloadversie van In Rainbows overhebben. Geld dat immers direct naar Radiohead zelf vloeit en wel eens meer zou kunnen zijn dan het piepkleine partje van de winkelprijs per cd dat een band normaal toevalt. Als de contractueel vastgestelde breakeven tussen kosten en terugverdiende opbrengsten al gehaald wordt.
Hek van de dam
Na Bettens volgen in Engeland Travis, dat een Best Of weggeeft met de Mail on Sunday, en The Charlatans, die aangekondigd hebben in samenwerking met radiostation XFM hun nieuwe album gratis ter download aan te bieden. Het hek lijkt van de dam.
Een direct gevolg wellicht van het feit dat artiesten bij teruglopende verkopen en toch al niet riante percentages inzien dat het van het grootste belang is de muziek de wereld in te helpen. Linksom of rechtsom. Word je gehoord, dan maak je kans dat mensen je live aan het werk willen zien en wat wil het geval? Met een hausse aan concertbezoeken, ondanks hand over hand stijgende kaartprijzen, verdienen artiesten juist in het livecircuit een beste boterham – niet in het minst door de lucratieve merchandisehandel.
Muziek mag dan niet waardeloos zijn, gratis muziek zorgt wel voor een vergroot bereik. Het muzikale landschap in de releasewereld verandert met rasse schreden. Op undergroundgebied is het al jarenlang schering en inslag, in 2007 volgen de grote spelers en middenklassers met doe-het-zelfacties. Daarmee stellen zij de platenlabels voor de keuze de aloude status-quo te blijven omarmen, dan wel die te verlaten en mee te denken aan nieuwe methoden. Bovendien stelt Radiohead met zijn actie de kernvraag: “Wat is muziek je eigenlijk waard, als je ook de optie krijgt er niet voor te betalen?”. Al vóór de release bewijst In Rainbows daarmee zijn relevantie.
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/radiohead/radiohead-wat-is-de-waarde-van-muziek/16087/
Meer Radiohead op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/radiohead
Deel dit artikel: