Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hevige start
Het was in de bij Antwerpse clubbers welhaast mythische Pacific dat Rudy Ackaert, Eric Smout en Philip De Liser elkaar tegen het lijf liepen. Toen het einde van het jaar 1994 naderde en radiozender Studio Brussel moest gaan nadenken over de viering van haar 12-jarige bestaan, stapte het trio richting Belgische hoofdstad met een plan om 5 feesten te organiseren. 5VOOR12 was geboren. De feesten (op vijf verschillende plaatsen in Vlaanderen) waren een succes, op het concert van Cheb Mami in het Hof ter Lo in antwerpen na, dat moest worden gestaakt wegens een drummer die zijn hoofd akelig stootte tegen een door de lucht vliegend bierflesje.
"Verschrikkelijk was dat", lacht Eric, "Die gast moest naar het ziekenhuis, het concert onderbroken en een zaal met 1100 mensen ontruimd door de oproerpolitie. Toch is het goed gegaan, er waren geen grote problemen, maar dat was wel even schrikken."
Het eerste jaar van haar bestaan was meteen knallen voor de VZW. In 1996 werd voor het eerst De Nachten georganiseerd, een festival waar theater, muziek en literatuur elkaar ontmoeten, terwijl dik een half jaar eerder 5VOOR12 voor het eerst een deel van de muziekprogrammering van het jaarlijkse culturele festijn De Zomer van Antwerpen op zich nam, en bovendien de eerste editie van Ten Days of Techno werd gehouden, een tiendaags festival tijdens de traditionele Gentse feesten, geheel in het teken van techno en house. Omdat het muzikale scala al snel verbreed werd besloot men enkele jaren later de naam te veranderen in 10 Days Off. Muzikale veelzijdigheid is het handelsmerk van 5VOOR12, want naast dance houdt men zich ook bezig met het organiseren van "gewone" concerten en theatertours van allerlei soorten bands.
"Je zou wel kunnen zeggen dat onze geschiedenis onlosmakelijk is verbonden met die van veel Belgische bands die nu hoge ogen gooien in de indie- en mainstreamcharts," vertelt Philip. "In de tijd dat we bij Pacific werkten programmeerden we al van alles, een groot deel van die bands, dEUS, Zita Swoon, Das Pop, hebben daar in hun prille begintijd opgetreden. 5VOOR12 is groot geworden samen met hen, en andersom.
"Wij waren een frisse wind in de Belgische muziekwereld. We waren de eerste concertorganisatie die de link maakte naar dance, we waren de eersten die met flyers begonnen te werken om onze evenementen te promoten, we waren de eersten met een eigen website. Ten Days of Techno was uniek, zoiets was in België nog nooit georganiseerd. De Nachten, hetzelfde verhaal."
Philip gaat door: "We zijn altijd met muziek bezig. Van kleins af aan ben ik geïnteresseerd geweest in muziek en dat is nooit meer overgegaan. Nog steeds spendeer ik tenminste één dag per week aan het bezoeken en leegkopen van platenwinkels. Hetzelfde geldt voor Eric. Altijd op zoek naar nieuwe bands, nieuwe geluiden."
Eric beaamt dat. "Op een gegeven moment, in 1988, kwam ik bij Studio Brussel terecht, waar ik nog steeds een programma maak met Luc Janssen. Ik denk ook dat wij zo goed met bands overweg kunnen omdat we veel overeenkomsten hebben met muzikanten, we weten hoe het eraan toe gaat in het wereldje. we weten bij wijze van spreken hoe het is om muzikant te zijn, ook al hebben we nog nooit in een band gespeeld."
Philip lacht. "In feite zijn we gefrustreerde muzikanten. Ik in ieder geval wel."
Liefde voor muziek
Hun activiteiten op muziekgebied zorgen ervoor dat het duo altijd snel is geweest bij het oppikken van nieuwe artiesten.
"De rij namen van bands, DJ's en dance-acts die wij als eersten naar België hebben gehaald is schier eindeloos, zonder onbescheiden te zijn," zegt Philip. "En dat gaat van Moby en Jeff Buckley tot de Propellerheads en Grooverider."
De acts worden puur op gevoel gekozen.
"Als we een band of een DJ goed vinden, proberen we die te boeken, en het kan ons eigenlijk niet zo veel schelen of het ons iets op gaat leveren."
Eric vult aan. "Hoewel het wel steeds moeilijker wordt. De gages van artiesten zijn ongelofelijk gestegen, en de financiële risico's houden gelijke daar tred mee. Het is een evenwichtsoefening."
"Maar in feite hebben we al jaren een structureel financieel tekort, dat maar moeilijk verdwijnt," vertelt Philip. "Er zijn natuurlijk altijd dingen die we organiseren waarvan we op voorhand weten dat we er geld op gaan verliezen, maar goed, dat is de moeite wel waard, anders zouden we het niet doen. Natuurlijk proberen we financieel te overleven, en het tekort wordt ook wel kleiner, alleen het gaat heel langzaam."
Alles uit pure liefde voor de muziek.
"We zouden niet anders kunnen. We hebben het wel eens geprobeerd hoor, dingen organiseren puur voor het geld, maar dat is eigenlijk altijd vreselijk misgegaan," zegt Eric.
"Ja, ironisch eigenlijk. Onze grootste flops zijn de dingen geweest die we hebben gedaan voor het geld," vult Philip aan. "Zo hebben we een keer een groot trancefeest georganiseerd in Hof ter Lo, 'Belgium' heette het. Wat zijn we toen op onze bek gegaan hè [kijkt zijn compagnon aan met een blik van verstandhouding]. Helemaal niemand was er. Die miljoenen [Belgische francs - red.] zijn we nu nog steeds aan het afbetalen. En het grote discofeest dat we in 1996 deden, tegelijk met Ten Days of Techno. Tien nachten lang, ook in Gent, met acts als Jimmy Sommerville, Sylvester. Geen hond kwam opdagen. En als je dat nu zou doen zou je de tent ieder nacht uitverkopen!"
Eric vervolgt. "Dat krijg je ervan hè, als je hart er niet bij ligt wordt het niks, niet bij ons in ieder geval. Het was destijds meer het idee van Rudy, de derde oprichter van 5VOOR12. Die heeft altijd gevonden dat we het commerciëler aan moesten pakken. Daarom is hij uiteindelijk ook uit de boot gestapt. Hij is verder gegaan met Belmondo [een andere organisatie, opererend in Gent - red.] en werkt nu vooral in de Culture Club [volgens velen België's mooiste club - red.]. Voor ons komt de kwaliteit op de allereerste plaats, aan de financiën denken we later pas. Bij Rudy had de kwaliteit ook hoge prioriteit, maar kennelijk was hij voorzichtiger."
De toekomst
Toch zijn het vooral mooie tijden bij 5VOOR12. Als de twee nadenken komen ze wel op een paar momenten die er echt heel erg uitspringen.
"De eerste Ten Days of Techno, de eerste Nachten, en natuurlijk de feesten waar het allemaal mee begonnen is, de 5 voor 12 feesten," mijmert Philip. "Eigenlijk zijn het de eerste edities van alles wat we doen toch die je het meest zijn bijgebleven. Is ook wel logisch, denk ik."
Onlangs verhuisde de VZW naar een nieuwe lokatie in Borgerhout. De oude standplaats, in Philip's huis vlakbij het centrum van Antwerpen, was te klein geworden. Toch is er niet echt sprake van schaalvergroting wat betreft de evenement die 5VOOR12 organiseert.
"Nee," zegt Eric beslist, "dat gaat toch weer ten koste van de kwaliteit. Maar we werken nu met zes mensen op dit kantoor, en Philip's woonkamer was toch wat krap."
Het duo denkt nog een aantal jaar door te gaan met het leiden van de organisatie.
Philip: "In feite hebben we nu al een beetje de leiding uit handen gegeven, de anderen nemen steeds meer van ons over."
Maar Eric protesteert. "We hebben helemaal niet de leiding uit handen gegeven. Okee, de financiële dingen, boekhouding, dat soort dingen, worden door anderen gedaan, maar het boeken, het organiseren, de kern van ons werk, dat doen we nog altijd zelf. Maar op termijn zullen we wel alles overdragen, beetje bij beetje, dat geef ik wel toe."
"Je kunt ook niet anders," zegt Philip. "Wij worden toch ouder, en nu kunnen we wel jong willen blijven, maar op een gegeven moment, hoewel dat nog niet gekomen is, verlies je gewoon het contact met wat er leeft onder ons publiek. Dat is een vaststaand feit. Je groeit er langzaam maar zeker uit. Ik denk dat ik zelf nog een jaar of acht door kan gaan, [lachend] daarna ga ik naar het zuiden."
Maar voor het zover is, hebben de twee nog grootse plannen.
"We willen een zaal openen hier in Antwerpen, voor concerten en feesten," knikt Eric.
"Een kruising tussen de AB [Ancienne Belgique, Brussel's belangrijkste concertzaal - red.] en de Culture Club," voegt Philip toe. "En dat gaan we dit jaar al doen!"
Goed nieuws voor Antwerpen, waar al jaren nood is aan zo'n plaats! Immers, Hof ter Lo is zowat de enige echte concertzaal en die is, hoe je het ook went of keert, niet echt geschikt voor feesten. Bovendien is de zaal te groot voor wat intiemere concerten met haar capaciteit van 1100, terwijl zalen als de Monty [theater] en de Kaaiman [club] weer net te klein zijn. Over de lokatie willen de twee nog niets kwijt.
"Daar zijn we nog mee bezig. [lachend] Wacht maar af."
Dat zullen we dan maar doen. In grote spanning.
» Ga terug naar de 15 Days Off index
http://www.kindamuzik.net/article.shtml?id=2252
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: