Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Basic Channel is een label dat is opgericht door Mark Ernestus en Moritz von Oswald. Deze twee waren ook verantwoordelijk voor de muziek. Hoe anoniem ze ook willen zijn (er bestaan nauwelijks foto's van hen en hun ontmoetingen met de pers zijn schaars en zelden gedocumenteerd), hun geschiedenis is geen geheim. Mark Ernestus is de oprichter van Hardwax: een platenzaak met cultstatus in Berlijn. Moritz von Oswald speelde in de jaren '80 in Die Doraus und die Marinas en Palais Schaumburg - beiden behoren tot de Neue Deutsche Welle.
In 1993 brachten ze hun eerste plaat op Basic Channel (BC) uit, een rode plaat met twee eigen nummers en een Jeff Mills-remix. Dat jaar volgden er nog twee releases waaronder 'Lyot Remix' (BC-3). Daarmee legden ze de link met Maurizio, een ander label waar ze in 1992 mee begonnen en waarop het origineel uitkwam. In 1994 brachten ze de rest van de catalogus uit.
De release Quadrant Dub (BC-6) is erg belangrijk voor het begrip van het label; de beide lome nummers geven precies aan wat Basic Channel zo speciaal maakt: het is dubby! Dub is ontstaan in de jaren '60 in Jamaica toen King Tubby als technicus bij het Treasure Isle-label een instrumentele versie maakte van een reggaenummer. Het sloeg aan, en het was de start van een heel nieuw subgenre. De lome sfeer waar veel ruimte is voor variatie kenmerkt ook beide Quadrant Dub-tracks, simpelweg 'Quadrant Dub I' en 'Quadrant Dub II' getiteld, en zet de andere releases in het juiste perspectief.
Onlangs zijn er nog twee releases uitgekomen (BC-BR en BC-QD), maar dit zijn eigenlijk re-releases van nummers die eerder op Planet E zijn uitgekomen. De laatste plaat die direct op Basic Channel uitkwam is Phylyps Trak II (BC-9). Op de ene kant staat een levendig nummer dat op een samenvatting van al hun vorige werk lijkt. Vanwege de donkere sfeer is dit niet hun meest toegankelijke werk, dat staat op de andere kant. Een frisse track die de nadruk legt op de tweede en vierde tel door een knisperend geluidje. Het geluidje dat daarna in Keulen populair werd en nog steeds de basis is van verschrikkelijk stroeve plastic techno.
Gelukkig heeft Basic Channel ook de juiste mensen bereikt. Mensen die heel goed begrijpen dat Basic Channel niet voor niets na slechts negen releases ophield te bestaan. Mensen die begrijpen dat het om het gevoel gaat, dat Basic Channel geen genre is. Want ze flirten zowel met ambient (BC-5 en BC-8) als met Detroit-techno. Het tempo varieert van 104 (BC-8) tot 150 (BC-1) bpm. De enige constanten zijn de opvallend lange nummers, twaalf minuten gemiddeld, en de donkere, dubby analoge sfeer. De sfeer waarin elk geluid authentiek klinkt en de ruimte krijgt om volledig tot haar recht te komen.
Mark en Moritz wonen in Kreutzfeld, een achterstandswijk in Berlijn, temidden van een groep mensen die het Basic-Channel gevoel kent. Deze mensen brengen hun werk vooral op Chain Reaction uit, een label van de beide heren waar ze zelf niets op releasen. Ze hebben het puur voor de nieuwe generatie (zoals Substainer, Scion, Porter Ricks en Monolake) opgericht. Daarnaast zijn er enkele kleine labels als MMM, Smith N Hack en Shop waarop experimentjes van Errorsmith en house van Soundhack op uit komen. Deze groep is onderdeel van een heel netwerk dat Mark en Moritz hebben opgebouwd bestaande uit Hardwax, een aantal labels, een studio en de Dubplates and Mastering fabriek om zelf platen te persen. Daarnaast werken ze vanuit Berlijn, dat zich nog steeds de technohoofdstad van Europa mag noemen. Dat mag ze al vanaf begin jaren '90, toen jongeren uit Oost en West in de Tresor samen dansten op klanken van grootmeesters uit Detroit. Dit is het grotere kader waarbinnen Mark en Moritz werken.
Basic Channel is slechts een greep uit hun werk. De naam Maurizio (M) is al gevallen, het label dat tussen 1992 en 1997 acht releases heeft uitgebracht. Minder donker en gevarieerd dan Basic Channel, toch erg dubby vanaf M 4. Op Main Street komt hun liefde voor house en dub naar voren; zomerse muziek. Op dit moment zijn de heren vooral bezig met Rhythm And Sound: een alter ego dat ze gebruiken voor het werk dat grote overlappingen heeft met de originele dub. Op Burial Mix brachten ze 10-inches uit die een vocale versie op de A-kant en een instrumentale op de B-kant hebben, net zoals dat vroeger gedaan werd op Jamaicaanse reggaereleases. Op het label Rhythm And Sound brengen ze experimentele, veelal instrumentale platen uit die verder gaan waar Basic Channel ophield. Imbalance is het label voor het experimentelere werk dat ondertussen een privédomein voor Monolake is. Wackies en Basic Replay brengen dub-, reggae- en dancehallklassiekers uit vervlogen tijden opnieuw uit.
Buiten de Hardwax-clan om zijn er in Berlijn nog andere labels die vergelijkbare muziek uitbrengen. Het meest aansprekende voorbeeld is waarschijnlijk ~Scape; een eclectisch label waarop Pole, Deadbeat, Burnt Friedmann en Kit Klayton werk hebben uitgebracht. Een ander consistent label is DIN waarop Arovane, Monolake en Dynamo producties hebben afgeleverd die je meezuigen in een wereld ergens tussen ambient en dubtechno. En ook buiten de grenzen van Berlijn liet men zich inspireren door Mark en Moritz. In Detroit zit het label Deep Chord dat rustige dubtechno uitbrengt waar heldere akkoorden lome bassen vergezellen, overgoten met een knisperend laagje. En zelfs in Schotland brengt Ampoule Records muziek uit die de warmte van de dub combineert met sfeervolle ambient en techno.
In de muziek (en daarbuiten) worden artiesten beïnvloed door andere artiesten. Mark en Moritz hielden van Detroit-techno en vroege Chicago-house. En natuurlijk van dub en reggae uit Jamaica. Deze invloeden hebben ze samengesmolten en gebruikt voor het creëren van een eigen muzikale wereld. Een muzikale wereld die op haar beurt mensen over de hele wereld heeft geïnspireerd en beïnvloed. Waaronder de mensen die in de eerste plaats van invloed waren op Mark en Moritz. Niet voor niets hebben enkele grote reggaenamen meegewerkt met de Rhythm And Sound 10-inches op Burial Mix. Niet voor niets heeft Moritz von Oswald samengewerkt met Juan Atkins, heeft Jeff Mills een remix gemaakt voor Cyrons 'Enforcement' (BC-1) en heeft Carl Craig op zijn Planet E-label de heren enkele nummers en remixen laten maken. En zo is het cirkeltje weer rond…
» Bezoek Basic Channels website
http://www.kindamuzik.net/article.shtml?id=6868
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: