Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Sunburned Hand Of The Man zit niet stil. Dit jaar is het met Wedlock alweer aan zijn vierde plaat toe. Zample en Anatomy verschenen eerder op Manhand, hun eigen cd-r-label, en nu brengen ze gelijktijdig Wedlock en Complexion uit, de eerste op Ed Hardy’s Eclipse records, het tweede op Records, de vinyl-component van het label Spirit Of Orr waar SHOTM’s Ron Schneiderman het voor het zeggen heeft. Wie denkt dat door deze grote output de kwaliteit van de opnames in het gedrang komt, komt bedrogen uit.
In feite dateren de opnames van Wedlock al uit 2003. Op de langste dag van dat jaar traden Paul Labrecque en Valerie Webb in het huwelijk. Ironisch genoeg hield het huwelijk niet lang stand en verliet Valerie intussen zelfs de band. Maar laat dat enkel een cynische noot bij de muzikale festiviteiten zijn. De twee SHOTM-leden vierden het gebeuren aan de oever van Jacobson Lake in Wasilla, Alaska en het spreekt voor zich dat het hele collectief bij de festiviteiten betrokken was. Gezeten rond het meer speelden ze een set die ze nu over vier kanten van het dubbele vinyl hebbeb uitgesmeerd.
Wedlock opent met ‘Procession’, een treffende titel voor de collage die werd samengesteld uit materiaal dat ze op weg van Massachusetts naar Alaska opnamen. Klassieke pianoaanslagen worden verweven met vreemde deltablues, politiesirenes en gezangen. De mix gaat vlekkeloos over in ‘The Tent City Roller’ en vanaf dat moment komt Wedlock op het terrein dat SHOTM al eerder met talloze releases afbakende: continue, meeslepende ritmes die vaak organisch van richting veranderen terwijl ze steeds door percussie, sjamanistische stemmen en fluitjes worden ondersteund. Doordat in het complexe geluid steeds andere elementen je aandacht opeisen is het heel erg spannend.
Maar zover is het nog lang niet. De bende die zich aan Jacobson Lake heeft verzameld blijkt er echt zin in te hebben en doordat iedere compositie voldoende eigenheid heeft kunnen we van een uiterst gevarieerde set spreken. In tegenstelling tot het onvolprezen No Magic Man is de structuur van Wedlock veel losser en minder verhalend, en door de doorgedreven uitwerking krijg je uitgebreid de tijd om in de ritmes te verdwalen.
Naarmate de plaat vordert neemt de percussie de ritmiek meer en meer over van de snaarinstrumenten; daarin heeft ieder deelnemend lid, inclusief bruid en bruidegom, een aandeel. Deze evolutie kent door collectieve gezangen een voorlopig hoogtepunt in ‘The Agency’.
Nadien gaat het feest gewoon door. ‘Double Invincibility’ is weerom een op riffs gebaseerde psychedelische constructie waarbij het heerlijk wegdromen is en waaruit nogmaals blijkt dat de hele bende met ongelofelijk veel plezier aan het spelen is. En als Wedlock eindigt met een speech die de getuige voor het bruidspaar afsteekt, wil je eigenlijk gewoon meer. Dat is toch wel de verdienste van SHOTM, die weerom laten blijken absoluut meester zijn in het gestalte geven aan psychedelische grooves. Wedlock is zo niet alleen een fijn tijdsdocument geworden dat herinnert aan een trouwerij, het is een intrigerende muzikale sessie waarover nog lang gesproken zal worden.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=10462
Meer Sunburned Hand of the Man op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sunburned-hand-of-the-man
Deel dit artikel: