Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Led Zeppelin – A Celebration / Dave Lewis, Omnibus Press, 2003, ISBN 0711996512
Door een fan voor de fans, niets meer en al helemaal niets minder. Omnibus Press zou er heel goed aan doen om van meerdere bands dit soort handzame paperbackjes uit te geven. Op dit pocketformaat wordt door Lewis een enorme hoeveelheid informatie samengebracht, teveel om op te noemen. Waarin het boekje vooral uitblinkt, is de afstandelijke, bijna kille, beschrijvende toon van een totaal bevlogen idolate fan van Zepp. Zoals hij in het voorwoord zelf zegt: dit boekje brengt de balans terug in evenwicht door naast de opgeklopte en gemystificeerde verhalen over deze megagroep alleen op de muzikale output te focussen. Dat doet Lewis dan ook meer dan voorbeeldig: na wat stukjes over Page en Plant, gaat hij verder naar de studiosessies, Led Zeppelin live. Daarna volgt een dissectie van de tien albums, een subjectief lijstje van de 100 most desirable collectables. In de aanhangsels toont de fan Lewis pas echt zijn klasse omdat hierin een totaaloverzicht gegeven wordt van wat Led Zeppelin ooit gedaan heeft: chronologie, discografie na discografie en zelfs het instrumentarium. Alleen maar kille feiten, maar die zeggen de kenner, fan, verzamelaar meer dan het geek-gehalte dat ze lijken te hebben. Een ware viering van een grote band. Een must voor Led Zeppelin fans en verzamelaars en een mooi beginpunt van wat hopelijk een serie wordt. Laten andere megafans zich vooral geroepen voelen hetzelfde te doen voor hun favoriete artiesten.
Mind over Matter – The Images of Pink Floyd / Storm Thorgerson, Sanctuary Publishing, 2003, ISBN 1860748333
Op het formaat showing off/koffietafelboek (wat dat dan ook moge inhouden) wordt hier een paar kilo hardcover geleverd met meer dan 300 afbeeldingen uit de fotografische erfenis van
Pink Floyd in albumkunst, live-werk, maar ook posters, T-shirts en wat dies meer zij. Samenvallend met de dertigste verjaardag van de release van The Dark Side of the Moon, is deze derde druk ook nog uitgebreid tot en met de Echoes Best of-CD en de Live at Pompeii-DVD. Meer dan ooit vrijwel compleet dus. En wat een overweldigend boekwerk levert dit op!
David Gilmore zelf schrijft met liefde het voorwoord voor dit overzicht van het werk van zijn huisartiest, want Thorgerson zelf heeft het merendeel van het werk in dit boek voortgebracht. De begeleidende tekst geeft een ooggetuigenverslag van heel dicht bij de band. Met oog voor anekdotes en het grote geheel van jaren waardoorheen Pink Floyd steeds op de voorgrond stond als een grote en steeds groter (grootser) wordende groep.
Na een begin in zuurgebleekte negatieven en vloeistofdia-achtige psychedelica krijgt het Pink Floyd artwork gestaag een surrealistischer inslag; met kille beeldvoering worden vervreemdende beeldelementen schijnbaar achteloos naast elkaar geplaatst - bijna altijd steriel, haast kil, maar vol betekenis(sen). De albumkunst van Pink Floyd is een uitdrukking op zich en verleent een extra diepte aan de muziek. Ook live liet de band kosten noch moeite gespaard om van hun concerten ook een visuele topervaring te maken. Dit boek verhaalt van het hele spectrum en mondt uit in moderne computermanipulaties, maar waar tijdgenoten van Thorgerson zoals Dave McKean (die voor groepen als Fear Factory het artwork maakte, maar ook graphic novels van de bovenste plank produceert) bijvoorbeeld, de rekenmachine gebruiken om warme sferen te scheppen, dichtbij, knuffelbaar, maar ook bevreemdend, neemt hij alleen dat laatste element en koppelt dat aan sereniteit en afstand. Pink Floyds visuele erfenis laat ons niet alleen zien waartoe albumartiesten in staat zijn, maar geeft ook hun muzikale nalatenschap een extra diepgang. Een catalogus bij een tentoonstelling die je in je huiskamer kunt genieten, met op de draaitafel bijvoorbeeld Wish You Were Here: zo'n ervaring mag best wat kosten, dacht ik zo.
This Is It… The First Biography of The Strokes / Martin Roach, Omnibus Press, 2003, ISBN 0711996014
Als rock-'n-roll al ooit overleden is, dan zouden The Strokes er met This Is It nieuw leven ingeblazen hebben. Goed, dit is niet de plaats om het te gaan hebben over de al-dan-niet gemaakte looks, het openlijke stelen van helden van weleer, of de poses en de looks van deze band. Om het lange wachten op de tweede boreling te verzachten probeert Roach in dit boekje te laten zien dat The Strokes niet de gekunstelde tailor made band is, maar écht is.
Roach doet wel heel erg zijn best om duidelijk te maken dat de rijkeluikindjes van The Strokes een eigenheid in de DIY low profile-, leven-van-een-paar-centjes-voor-de-muziek-wereld te geven. Zozeer dat het bijna irritant wordt. Maar hij diept de levensgeschiedenissen aardig uit, gaat natuurlijk veel te veel in op het feit dat Pa Casablancas de oprichter is van het prestigieuze Elite modellenbureau en slaat onderweg nog wat planken mis in vergelijkingen met andere bands. Maar al met al, deze biografie van de meest gehypete band van de laatste jaren zal zijn plek zeker vinden in het geheel. Cultvorming heet zoiets. Het werkstuk van Roach is niet verschrikkelijk ongeslaagd te noemen, maar voor de status die deze schoffies wordt toegedicht, wacht de wereld eerder op nieuw en meer origineel materiaal, dan een als-de-kippen-erbij eerste biografie. Voor wat het is: een compilatie van de feitjes rondom een debuterend groepje, is het vermakelijke kost. Maar natuurlijk is dit boekje, net zo min als de groep of hun muziek, verplichte kost voor een goede muziekthuisbibliotheek.
The Ambient Century – From Mahler to Moby, the evolution of sound in the electronic age / Mark Prendergast, Bloomsbury, 2003, ISBN 0747557322
Verplichte kost voor een ieder die elektronica in de muziek een warm hart toedraagt. Deze stapel papier baksteenformaat is jullie bijbel! Prendergast slaagt er in dit extreem intelligente, dikke boek in om de ambient muziek vanaf zijn prilste beginpunt, bij Gustav Mahler (jawel, de klassieke componist), via de synthesizerpioniers als Klaus Schulze en later Vangelis, Brian Eno, The Orb en Talvin Singh van een referentiekader te voorzien. Dat levert zeer interessant leesvoer op. Pluspunt zijn de luisteradviezen die hij na de besprekeningen geeft. Hiermee schrijft Prendergast eigenlijk een soundtrack voor zijn boek bij elkaar. En de gek die alles zou naluisteren, wat vele weken, zo niet maanden zou vergen, heeft daarmee in één klap een staalkaart van honderd jaar ambient-muziek. Niets ontsnapt aan zijn aandacht; opvallend is met name het zeer vroege begin en de rol die hij – zeer terecht – de opkomst van de opnametechniek toedicht. De reis gaat vervolgens verder langs minimalisme (Glass, Eno), naar de rock (Bowie, Hendrix, The Velvet Underground), de psychedelica (The Byrds, Crosby, Stills, Nash & Young, The Grateful Dead), Mike Oldfield, de Duitse scene (Schulze, Can, Kraftwerk), de indie-wave (New Order, Spiritualized) en zo verder… Tot de house, techno en dergelijke van Moby, Massive Attack en Aphex Twin. Hij laat op een overtuigende manier zien wat elektronica de muzikale wereld gebracht heeft aan weelde naast, boven, onder, tussen de compositorische bepaaldheden van een rij noten achter elkaar. Dit mag een standaardwerk genoemd worden. Een muzikale bijbel over de laatste honderd jaar muziekgeschiedenis en niet alleen voor computerfanatici, maar voor iedereen, zo blijkt wel uit de lijst die zojuist werd opgesomd. Ambiente geluiden zijn altijd en overal; elektronica om deze mee op te wekken, te versterken of te vervormen staan sinds jaren tot onze beschikking en de geschiedenis hiervan wordt door Prendergast zeer diepgravend uit de doeken gedaan. Met recht dus een standaardwerk.
A Wished-For Song – A Portrait with Photos & Interviews by Merri Cyr, Merri Cyr, Hal-Leonard, 2002, ISBN 0643035959
De schaduw die Jeff Buckley achterliet na zijn vroegtijdige dood, is wat we voorgeschoteld krijgen in dit meesterlijk vormgegeven boekwerk. Buckley, die nooit een mythe, een martelaar van de rock-'n-roll wilde worden, werd tot een van de zuiverste en meest tragische iconen uit de geschiedenis van de rockmuziek. Merri Cyrs boek - een fabuleuze editie in hardcover met blindstempels op de linnenkaft en één van de mooiste Buckley-foto's op het stofomslag, is een intiem portret. Van de fotografe die de jongen sinds zijn eerste ontluikende stappen op het rockpad in de Sin-é gevolgd heeft en daarvan in beeld een kippenvelopwekkend verslag doet. De tekst vult aan, overstemt nergens en komt van intimi (vrienden, bandleden, zijn A&R-manager). Een dergelijk up-close and personal account is zeldzaam, maar in het geval van Jeff Buckley niet minder dan passend. Als iemand van de jammerlijk jong overleden sterren uit de jaren negentig een waar genie was, dan is het Jeff Buckley. De literatuur over deze jongeman is spaarzaam en wordt vaak samengebracht met die over zijn vader. Eindelijk is er een boekwerk dat van heel dichtbij in woord en met name beeld verslag doet van die paar jaar waarin Buckley zijn muzikale genialiteit heeft mogen tonen. Voor iedereen die gek genoeg was om de Grace EPs Box te kopen, of anderszins Jeff Buckley hoog heeft zitten, is dit boek een regelrechte aanrader. Een mooier postuum eerbetoon kun je je eigenlijk nauwelijks wensen.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=4320
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: