Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
SWAG - ROCK POSTERS OF THE '90S
Spencer Drate, Harry N. Abrams Inc. Publishers, 2003, ISBN 0810991152
Wat kunstzinnige uitingen rondom popmuziek betreft zijn we in Nederland bepaald minder bedeeld te noemen. Posters voor concerten komen niet veel verder dan een standaard promo-affiche voor het album met onderaan een reepje voor de zaal, en advertenties zijn meestal kille functionele sjablonen. Midden vorig jaar zag ik - gelukkig - in een paar bladen mooie, op Engelse leest geschoeide full-color aankondigingen verschijnen. Kijk voor de grap maar eens achterin een Q of NME; daar zie je vaak smaakvol vormgegeven flyers van het betere soort.
In de Verenigde Staten echter zijn ze nog een stapje verder gegaan. Daar is rondom concertposters een heuse bedrijfstak opgezet. Een wereld op zich waarin kunstenaars hun waar aanbieden aan zaal en band, onder de voorwaarde er zelf nog een paar honderd, genummerd en gesigneerd te mogen verkopen. Ware instant collector's items waarvoor grof geld betaald wordt, zijn dan ook het gevolg. Via veilingsites als eBay verwisselen vele tientallen litho's en zeefdrukken per week van eigenaar en vaak zijn het niet eens de "echte" drukken.
In dit boek wordt, na een korte inleidende geschiedschrijving over het rockposterfenomeen door Art Chantry (zelf ontwerper), een overzicht geboden van de rockposters uit de jaren negentig. Een greep uit het totale aanbod natuurlijk, met de allergrootste namen, maar ook een aantal rijzende sterren.
Bob Masse's Jugendstil-achtige werk, het uit diverse pop-art bronnen puttende oeuvre van Kozik; deze twee giganten ontbreken niet. Ronduit prachtig zijn verder de Pearl Jam-posters van Ames Design, die ook verantwoordelijk zijn voor hun albumcovers en t-shirt ontwerpen. Verder zien we nog Arminski langskomen, het van de symphonische rock bekende futuristische airbrushwerk van Dean en de eveneens niet onbekende Emek. Persoonlijke favorieten zijn Ewings Death Cab for Cutie-poster (2002), Modest Mouse (2000) van Fairey en Morphine (1999) door Matz.
Zien is geloven; dat geldt zeker voor deze prachtig uitgegeven verzameling, gedrukt op zware kwaliteit papier. Uitgevoerd in full-color en met een korte biografie van de kunstenaar krijg je met SWAG een aardig inzicht in de beeldcultuur van de Amerikaanse rockposter. Van cartoonstijl tot zeer fraaie fotomanipulaties; het staat er allemaal in. Nu wij in Nederland nog.
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=5486
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: