Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Nu willen we niet beweren dat hits niks met muziek te maken hebben, maar we zullen niemand beledigen als we stellen dat de nieuwste single van Ch!pz toch met een andere intentie is gemaakt dan bijvoorbeeld de eerste plaat van de Ramones.
Ga eens kijken op het kantoor van een platenmaatschappij. Je zult schrikken van het soort mensen dat je er treft. Je vindt er mensen die gespecialiseerd zijn in marketing. Ze strooien er met termen die je niet veel zeggen, maar die wel klinken alsof ze jouw band wereldberoemd kunnen maken. Bovendien kunnen ze stuk voor stuk artiesten opnoemen die zij eigenhandig wereldberoemd hebben gemaakt. Maar vraag voor de lol eens naar de bands die ze eigenhandig om zeep hebben geholpen. Tegenover elk succes staan minimaal vijfentwintig bands die het niet hebben gered. Stuk voor stuk groepen waarvan je zelfs nog nooit hebt gehoord, maar die wel allemaal een cd in een dure studio mochten opnemen.
Het is heus geen onwil van deze labels. Ze investeren in een band en willen graag hun geld terug zien, dus ze zullen er alles aan doen om succes te halen. Alleen zijn de tijden veranderd. Radio en tv bieden niet meer dezelfde mogelijkheden als vroeger en door geldgebrek is het uitgesloten al te lang aan een bepaalde band te werken. Er is een geheel nieuwe markt ontstaan door Internet, en in plaats van daar vanaf het begin direct op in te springen, sukkelt elke platenmaatschappij nu nog achter de feiten aan. De gemiddelde productmanager vindt nog steeds dat hij goed werk heeft geleverd als hij posters van een nieuwe cd naar de Free Record Shop heeft gestuurd. Veel meer creativiteit hoef je uit die hoek niet te verwachten.
Het rare is dat de meeste artiesten toch heel graag onder contract van een platenmaatschappij zouden willen staan. Sterker nog, voor menig band is dat het hoogst bereikbare. Mocht je een kind krijgen, dan laat je het toch ook niet opvoeden door mensen die gespecialiseerd zijn in het trainen van honden? Jij weet toch zelf het beste voor welke mensen jouw muziek is bedoeld?
Als band moet je het heft in eigen hand nemen. Ga spelen, creëer een fanbase, doe zelf promotie. Leer alles over de muziekindustrie. Kijk waar de valkuilen zitten, praat met andere bands die al wat verder zijn. Ben je alleen maar geïnteresseerd in muziek maken, zoek dan een manager die het begrijpt. Laat hem uitzoeken hoeveel het kost een cd op te nemen en uit te brengen. Bereken hoeveel je ervan moet verkopen om quitte te draaien. Bedenk nieuwe manieren om je cd's te verkopen. Door het gebrek aan creativiteit bij platenmaatschappijen is er een enorm gat ontstaan, waar je met hard werken en goed nadenken zo in kunt springen.
De platenmaatschappijen hebben hun beste tijd wel gehad. Ze zijn er in eerste plaats om geld te verdienen en niet om de kwaliteit en diversiteit op muziekgebied te bewaken. Ze zijn leuk voor de Idols van deze wereld. Wie denkt dat je als gemiddelde alternatieve rockband uit Nederland nog iets aan de steun van een platenmaatschappij hebt, is behoorlijk naïef.
Rock 'n' Roll Highschool bestaat uit Minke Weeda en Liesbeth Oosterwijk. Na een tijd voor een platenmaatschappij samen gewerkt te hebben, besloten ze hun eigen bedrijf op te richten. Rock 'n' Roll Highschool ondersteunt bands op promotioneel gebied. Het geheime wapen is het Streetteam, een legertje muziekliefhebbers dat op vrijwillige basis promotie doet. Dit jaar organiseert Rock 'n' Roll Highschool speciaal voor de trouwe Streetteamers, het tweede Streetteam Festival.
» Bezoek de website van Rock 'n' Roll Highschool
» Bezoek de website van het Streetteam
http://www.kindamuzik.net/column/709/kindaspam-033-misverstand/5414/
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: