Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Debuutalbum
Nee die studie wilde hij gewoon afmaken. Daarbij verliep zijn carrière in het begin veel minder snel dan nu. "Eigenlijk barstte het pas echt los toen ik mijn studie bijna had afgerond." De fundamenten legde hij echter veel eerder, en met behoorlijk veel zakelijk instinct. Op het moment dat zijn eerste underground hit 'Blue Cheer' de Britse dancecharts bestormde begon hij zijn bedrijfje, nu toch alweer zo'n zeven jaar geleden. Er volgden nog groot aantal 12-inches die het vooral in Engeland goed deden. Trance is daar immers behoorlijk populair. Maar het verlangen om een langspeler te maken groeide. "Ik wens wel eens dat ik het eerder had gedaan. Het geeft veel meer voldoening dan een enkele 12-inch die in principe toch voor de dansvloer gemaakt moet zijn. Er zat gewoon een album in mij dat operatief verwijderd diende te worden." Op zijn eerder dit jaar verschenen debuut 76 - zijn geboortejaar - toont Van Buuren zich van een hele andere kant. Het dansvloermateriaal is ver in de minderheid. Openlijk flirt hij met popmuziek, techno en progressive. Tevens werkt hij samen met Krezip-zangeres Jacqueline Govaert en speelt zijn broertje Eller, die studeert aan de Rockacademie, een potje mee. "In principe is ieder nummer evenveel Armin van Buuren. Ik vind het gewoon te gek om met verschillende kanten van muziek bezig te zijn. Het geeft veel meer voldoening. Het verruimt ook je blikveld. Ieder nummer is wel 10 keer veranderd en verbeterd. Dan komt er een moment dat je het moet loslaten, en het moet durven uitbrengen. Dat was doodeng, maar de reacties zijn heel erg positief en dat doet veel goed."
DJ vs. artiest
Toch schittert Van Buuren vooral in de nummers waarin hij de grenzen van de dance aftast. "Dat is ook waar ik het meeste van houd. Thuis zet ik graag een ambient-cd op, maar mijn passie is toch club en house. Als DJ vind ik het te gek om een zaal op z'n kop te zetten met warme, gevoelige muziek met een flinke drive. Niet teveel breaks, maar wel mooie melodieën. Een DJ wordt ook steeds meer artiest. Er is geen enkele DJ in de top10 van de wereld die geen platen maakt. Het is het visitekaartje van de DJ geworden. Door producties komt je naam bovendrijven bij een hoop promotors en andere DJ's. De meeste DJ's hebben daarom tegenwoordig ook een radioshow, produceren, reizen over de hele wereld en runnen labels. Allemaal andere maniere om met dezelfde muziek bezig zijn." Zo ook Van Buuren. Een radioshow bij Radio ID&T heeft hij al en sinds kort runt hij ook een platenlabel - Amanda genaamd - dat weer bestaat uit vijf sublabels. "Die run ik met Maykel Piron (oud-A&R Warner Music Benelux) en David Lewis (mijn huidige manager)." Tijd om eigen muziek te blijven maken wordt daarmee wel schaars, maar ach. Een bestaan als DJ is hard werken én zakelijk zijn. "Tja, een DJ wordt zoals gezegd eigenlijk een soort artiest. Dat zullen ze wel nooit in de klassieke zin van het woord worden, daarvoor verschillen ze teveel van elkaar. Misschien is de tijd aangebroken voor de erkenning van een nieuw soort DJ, die niet meer alleen als behang in een discotheek staat te draaien maar die duidelijk een eigen geluid en sfeer uitdraagt. In die zin hebben DJ's veel bereikt. Ieder weekend hebben over de hele wereld miljoenen mensen een geweldige tijd, mede dankzij een DJ. Dat zal nooit meer verdwijnen. Ik houd zelf erg van grote feesten, maar ik draai ook heel graag in een kleine club voor een select publiek. Dit geeft je als artiest meer ruimte te experimenteren."
Armin van Buuren draait op donderdag 30 oktober in Mazzo tijdens de Armada Night in het kader van het Amsterdam Dance Event.
» Lees de recensie van zijn album 76
» Bezoek Armin van Buurens website
» Ga terug naar de ADE artikelen index
» Bezoek de Amsterdam Dance Event website
http://www.kindamuzik.net/features/article.shtml?id=4364
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: