Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Makino Takashi & Jim O'Rourke
Experimentele Japanse film en freejazz uit de koker van Jim O'Rourke gaan hand in hand met de double exposure videokunst van Still in Cosmos. De installatie is in eerste instantie gemaakt voor het Tokyo Metropolitan Museum of Photography en inmiddels omgebouwd tot performance. Transcendent en uitdagend brengt Makino Takashi als een van de koplopers uit de Japanse nieuwe en experimentele film kunst en muziek samen in een krachtig beeldverhaal als een verdichtend universum. Compleet met O'Rourke's drones betekent dit een totaalervaring van achttien minuten langs geboorte, dood en eeuwigheid. (SS)
Paradiso, Grote Zaal. 25 februari, 20.00 uur
Haswell & Hecker [foto midden]
Wat gebeurt er als je twee voormalige Aphex Twincollaborateurs met elkaar kruist? Dat kan je zomaar gaan zien in De Balie, je weet wel dat intellectuele grand café.
naast Paradiso. Hoewel het optreden van Russell Haswell en Florian Hecker visueel wat minder choquerend zal zijn dan de poepseks die de heer Richard D. James zijn volgelingen graag voorschotelt, gaan ze dat met hun digital noise qua geluid ruimschoots compenseren. Laat je in je verwachtingen niet misleiden door de rammelende doch funky remake van een Wildplanettrack die Haswell deed voor het recent verschenen Warp Recreated, want zodra de twee geluidskunstenaars losgaan met hun apocalyptische, glitchy melodieën verandert De Balie in een soort van anticarnavalskeet. Niemand, maar dan ook niemand zal tijdens de show van Haswell en Hecker nog in staat zijn op zijn gemak de boekenbijlage van het NRC Handelsblad door te nemen. (CdW)
Jacob Kirkegaard
Kirkegaards Labyrinthitis is een van de meest speciale luistervaringen die je ooit zult meemaken. Je eigen binnenoor wordt namelijk als instrument bespeeld en produceert zelf hoorbare frequenties en zo speel je ongewild, maar zeer merkbaar een deel van de compositie. De ruimtelijkheid van het geluid komt zo niet alleen meer dichtbij, maar wordt zelfs geïnternaliseerd. Voor Sabulation extrapoleerde Kirkegaard geluiden van geisers, zandduinen, een lege kamer, een verlaten kernreactor, een tv-toren en meer tot een geheel waarin orenschijnlijk ongehoorde of onhoorbare geluiden in een nieuwe context hoorbaar worden. Hiermee legt hij genadeloos de perceptie van de luisteraar op de dissectietafel en wijst hij de weg in een auditieve ruimte waarin zowel de esthetiek als de wetenschap van resonantie, tijd, geluid en luisteren centraal staan. (SS)
Nederlands Instituut voor Mediakunst. 25-28 februari op verschillende tijden
Anthony Shakir [foto bovenaan]
Op muzikaal vlak zijn Anthony "Shake" Shakir en Carl Craig behoorlijk aan elkaar gewaagd. Allebei verkenden ze de rafelranden van de Detroit techno. Waar Craigs materiaal vaak in de jazzhoek zit, heeft Shake altijd meer opgehad met ongebruikelijke, maar verrukkelijke hiphop en electro. Hoe komt het dan dat Shake niet net als Craig wereldberoemd is geworden maar altijd een producers producer is gebleven? Wel, public relations is - op zijn zachts gezegd - niet helemaal Shake's ding. De man is, naar eigen zeggen, een "social outcast in my own mind". Vandaar dat hij sinds het einde van de jaren tachtig wel tientallen 12-inches uitbracht, maar tot begin 2010 nog nooit een album. En het is waarschijnlijk om diezelfde reden dat Shake's brood vooral op de plank komt dankzij de nachtdiensten die hij draait in een lijmfabriek op een verlaten industrieterrein, ergens in Detroit. Dat is jammer, want eigenlijk is Shake natuurlijk gewoon een muzikale avonturier in hart en nieren. Op Sonic Acts 2010 wordt muziekminnend Nederland in een zeldzame gelegenheid gesteld om dat te komen zien en horen. (CdW)
Paradiso, Grote Zaal. 26 februari 0.00 uur
Theo Parrish
Het zijn er niet veel: dj's die zo'n mooie tranentrekkende set kunnen neerzetten als Theo Parrish. Het geheim schuilt hem niet in een gelikte presentatie met een oogverblindend visueel element. Nee, het is gewoon Theo die daar gelukzalig in zijn dagelijkse kloffie op het podium staat. Tegen alle trends in draait de man uit Detroit zijn house, disco en misschien zelfs blues zo langzaam als hij dat zelf wil. Zijn lome, zompige housetracks op zijn eigen Sound Signature hebben hem inmiddels zoveel krediet opgeleverd dat iedereen met open mond staat te luisteren als er weer een nieuwe stomper wordt ingehakt. En dat hakken moet je soms letterlijk nemen, want aan het syndroom van de ellenlange mix heeft ome Theo een broertje dood. Laat de papieren zakdoekjes niet in je jas zitten want je gaat ze nodig hebben! (CdW)
Paradiso, Kleine Zaal. 26 februari 0.00 uur
Anthony McCall [foto onderaan]
Projecties lijken op het eerste gezicht het scherm of de projectieoppervlakken centraal te stellen. McCall echter stelt met zijn installatie Line Describing a Cone het primaat van het projecteren zelf centraal. Je staat met je rug naar het scherm en kijkt naar de projectie-beam. Wat begint als een laserachtige samengebalde koker van licht, verwordt in dertig minuten tot een complete, holle lichtconus. Avant-gardist en minimalist McCall gebruikt in Line Describing a Cone voor de beleving van zijn projecties niet een scherm, maar het licht zelf als canvas voor zijn werk. Denk dus aan een met rook gevulde ruimte waarin het etherische lichtkunstwerk vanuit de projectie zelf
verschijnt en alleen daaruit en daarin bestaat. (SS)
Paradiso, Kleine Zaal. 25 februari, 20.00 uur.
Yolande Harris
Met Fishing for Sounds zoekt Yolande Harris naar de ruimtelijke verbindingen tussen fenomenen die je onder water, in gedachten of buiten deze aarde terugvindt. Geluiden dus afkomstig van zowel wetenschappelijk onderzoek op zee, de behandeling van posttraumatische stressstoornissen en de data van satellieten. Background noise en klanken in en buiten hun eigen context worden zo samengebracht in een vijver waarin Harris vaardig vist. Zodoende speelt ze met de beleving van omgeving, geheugen en informatie in geluiden. Omgeving, ecologie en architectuur van geluid staat altijd voorop in het werk van Harris. Met haar meest recente producties focust ze bovendien op geluiden die buiten het menselijke gehoor vallen; het ongehoorde staat centraal. Fishing for Sounds haalt vanonder de waterspiegel en in de sonificatie van datastromen precies dat niet-hoorbare naar boven. (SS)
Paradiso, Grote Zaal. 27 februari, 20.00 uur
http://www.kindamuzik.net/festival/sonic-acts-xi/sonic-acts-2010-de-voorbeschouwing-613/19821/
Meer Sonic Acts op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sonic-acts-xi
Deel dit artikel: