Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
We spreken Hoedemaekers in galerij Meneer de Wit, waar binnenkort zijn artwork wordt geëxposeerd. Hij is bescheiden over zijn nieuwe werk en vooral blij dat het harde werken er voor nu even op zit. "Het heeft zo'n vijf jaar geduurd om deze plaat te maken. Dat komt vooral omdat ik met meerdere dingen tegelijk bezig was. Er kwamen veel andere projecten tussendoor en het samenwerken met gasten kostte veel tijd. Nummers die bijna klaar waren moest ik soms weer opnieuw inspelen."
Hoedemaekers wijst ons op de oneerlijke muziekindustrie van tegenwoordig. "Als je er over nadenkt is het een erg treurig proces: ik werk vijf jaar aan een album dat waarschijnlijk binnen drie maanden na de release alweer is vergeten. Daarvoor is het album gewoon niet toegankelijk genoeg. Albums worden continu door nieuw aanbod vervangen en daardoor vergeten," vertelt hij met een kleine frustratie in zijn stem.
De code kraken
Hoedemaekers geeft toe gefascineerd te zijn door popliedjes. Volgens hem zijn de grootste hits uit de charts zelf niet interessant, maar de formule wel. "Wat maakt ze zo goed? Waarom luistert iedereen hier naar? Ik probeer de code nog steeds te kraken." Hij benadrukt wel dat hij zelf nooit op zoek is geweest naar een hit. "Mijn nummers zijn bijna allemaal langer dan vijf minuten, dus die hit zal ik wel nooit krijgen," lacht hij.
Het nummer dat ons al een tijd geleden nieuwsgierig maakte naar het album van Bart Constant, is de tranentrekkende pianoballad 'Do Better' voorzien van een prachtige korte film als videoclip. "Dat nummer is voor mij speciaal en tevens een soort blauwdruk van het album. 'Do Better' zorgde eigenlijk voor de ommekeer de muziek die ik maakte," zegt Hoedemaekers over de stap van electronica naar kleine pianoliedjes. "'Do Better' staat voor een belangrijke periode in mijn leven. Ik was doodsbang om mijn nieuwe geluid naar buiten te brengen."
Op 'Do Better' werkte Hoedemaekers samen met pianist Dustin O'Halloran. "Dat was een interessante samenwerking," lacht hij. "We gingen samen muziek maken, namen er een biertje bij, maar kwamen er achter dat we op totaal verschillende manieren te werk gingen. Hij kon meteen improviseren en spelen, terwijl ik nummers eerst wilde uitwerken. We kregen bijna ruzie." Maar de oplossing was snel gevonden. "Ik werkte het nummer thuis uit en stuurde het in de laatste fase naar Dustin. Toen hebben we het samen afgemaakt. Hij was verbaasd over het resultaat, net als ik."
Lichtbuisjes
De albumhoes van Tell Yourself Whatever You Have To is een waar kunstwerk geworden, bestaande uit lichtbuisjes op een draaiende installatie. Voor de hoes werd het werk gefotografeerd in een bos. Is de titel dan zo belangrijk? "Er zitten meerdere kanten aan, hopelijk ook voor de luisteraars. Voor mij is het een soort advies aan mezelf, toen het een paar keer echt tegen zat. Er waren momenten waarbij ik de computer letterlijk uit het raam wilde flikkeren."
Hoedemaekers kijkt uit naar zijn show als Bart Constant op Noorderslag. "We hebben nog niet opgetreden in de huidige formatie (met tweekoppige band) dus we zijn nu veel aan het repeteren in mijn woonplaats Berlijn." Hoedemaekers moet nog wel wat voorbereidingen treffen. "Ik moet goed bedenken, samen met het label, wat ik wil en wanneer. Voor nu heb ik dat nog niet helemaal op een rijtje. Ik kijk vooral uit naar de release, en stiekem ook wel naar een welverdiende vakantie," sluit hij met rollende ogen af.
http://www.kindamuzik.net/interview/bart-constant/bart-constant-gefascineerd-door-het-perfecte-popliedje/22425/
Meer Bart Constant op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bart-constant
Deel dit artikel: