Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Ik hou zowel van het draaien als het produceren, maar het zijn eigenlijk twee totaal verschillende dingen. De gevoelens die erbij komen kijken zijn anders. In de studio zit je meer laidback en denk je na over je muziek die je maakt, terwijl wanneer je achter de decks staat je echt een adrenaline-kick krijgt… you're just feeling the music!
Ik draai alleen wat ik zelf ook goed vind. Het klinkt misschien stom maar wanneer ik ergens moet draaien probeer ik altijd iedereen tevreden te stellen. Als ik zie dat de mensen niet meer aan het feesten zijn, breng ik hen iets nieuws. Whatever the party needs man! (lacht) Ik ben niet het type DJ dat zich naar de DJ-booth sleurt, een lang gezicht trekt, zijn ding doet en dan snel weggaat. Ik probeer altijd een onderdeel van het geheel te zijn."
In een commentaar op de Oostenrijkse drum&bass partyscene vorig jaar klaagde je dat sommige mensen de verkeerde attitude hadden en niet openstonden voor nieuwe dingen. Is er het laatste jaar wat veranderd?
"Zeker. Veel mensen begonnen naar drum&bass te luisteren met bijvoorbeeld Bad Company, in de periode dat 'The Nine' in de rekken lag. Geen erg natuurlijk, maar het probleem was dat die mensen alleen maar naar die soort van drum&bass luisterden. Ze waren niet zo open-minded als je eigenlijk zou hopen. Soms had ik de indruk dat veel mensen naar het verkeerde op zoek waren in de muziek. There was a weird vibe in the air. Maar dat was vroeger, nu zijn we heel tevreden met de scene hier."
Over open-minded zijn gesproken: wat denk je van de trance-invloeden die meer en meer opkomen in drum&bass tegenwoordig?
"It's good man, it's good! Iedere stijl heeft zijn charmes. Zolang een tune goed geproduceerd is, zie ik geen enkel probleem."
Een tijdje geleden stelde John B bijvoorbeeld zijn 'Trance'n'Bass'-compilatie samen voor het Engelse Knowledge magazine, waar ook jouw 'Be There 4 You' opstond. Beschouw je die track dan als een trance&bass track of zeg je: het blijft gewoon drum&bass?
"Wel, het blijft gewoon drum&bass vind ik, maar dan met een trancey invloed. Af en toe hou ik wel van eurotrance, soms is het wel eens amusant om naar te luisteren (lacht).
Over John B gesproken… Sommige van zijn laatste releases zijn wel… op het randje, net niet erover (lacht). Maar dat is juist cool: hij probeert tenminste iets nieuws te doen. Dingen veranderen, regels breken. dat zijn dingen die je altijd moet blijven proberen!
Als je drum&bass maakt ben je altijd vooruit op de tijd. Kijk, er valt minstens een half jaar tussen het maken van een tune en het uitkomen ervan. Op die tijd kan er veel veranderen en kan wat nu de flavor of the month is, tegen dan al verouderd zijn. Dus je moet gewoon altijd je eigen ding doen."
De Austrian connection
Toch werk je regelmatig samen andere producers zoals Lee, Epsilon, Rawfull...
"I love to do that! Het kan heel inspirerend werken."
De mensen met wie je samenwerkt, kies je die dan omdat het in de eerste plaats vrienden zijn of omdat ze een extra troef op productievlak zijn?
"Wel, voor iedereen is er een andere reden. Met Rawfull (zijn partner in Ill Skillz - MV) is het omdat hij heel inspirerend is in de studio. Hij heeft een speciale energie en zijn eigen persoonlijk smaak die ik erg kan appreciëren. Epsilon kwam op een dag gewoon naar me toe en zei: 'Zouden we eens geen tune maken samen? Ik heb een paar interessante samples!' We trokken de studio in en een paar uur later hadden we 'Barcelona' gemaakt."
Hoe kwam je dan in contact met mensen zoals DJ Lee en Dylan?
"Dylan ontmoette ik al een tijdje geleden, maar ik heb tot nu toe nog geen tune gemaakt met hem. Lee komt regelmatig naar Wenen om te draaien en we beslisten om samen iets te maken. Die tune ging direct naar Hospital ('Touch', nu uit op de Plastic Surgey EP - MV), wat wel een verrassing was voor ons!
Er staan nog verdere samenwerkingen op stapel. (enthousiast) Met Lee beëindigde ik juist een interessante tune. Het klinkt een beetje zoals jungle van back in the days, maar dan op een 2003 level. Ik ben er heel tevreden over."
Denk je eigenlijk dat drum&bass steeds volwassener aan het worden is tegenwoordig? Steeds meer producers injecteren hun tunes met invloeden uit disco, techno, samba, house...
"Zeker! Drum&bass kan gewoon alles zijn, en dat is er juist zo leuk aan."
Die variëteit aan stijlen is ook een typisch kenmerk van jouw producties. Zo verschilt je oudere Mind Machine werk wel heel erg van D-Kay tunes als 'Barcelona' en 'Quiet Earth'.
"Dat is een van mijn stokpaardjes. Ik wil niet op een stijl focussen. Ik ondervind dat wanneer ik in de studio zit en ik een harde, donkere tune maak, en dan nog een… dat ik geen derde tune in dezelfde stijl kan maken. Dan heb ik even genoeg van het hardere werk en maak ik een zachtere, meer feel-good tune. Zo verandert het constant! Veel hangt ook af de stemming waarin ik ben als ik de studio inkruip."
Weet je eigenlijk op voorhand onder welk alias je een tune zal uitbrengen voor je de studio intrekt? Zit er een logica achter wanneer je je tunes uitbrengt als Mind Machine of D-Kay?
"Vroeger maakte ik veel van mijn hardere dingen onder mijn Mind Machine alias, en de meer melodieuze dingen als D-Kay. Maar nu denk ik eraan om Mind Machine als alias te laten vallen en in de toekomst alleen nog maar D-Kay als DJ- en producersnaam te gebruiken. Zo kan alle aandacht op één naam toegespitst worden. Of misschien hou ik de Mind Machine naam om iets experimentelere stuff uit te brengen. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen."
Denk je trouwens dat het tegenwoordig bijna verplicht is om zelf tunes te producen om als DJ internationaal aan de bak te komen?
"Definitely yeah."
En vind je dat een goede evolutie of niet?
"Wel… (denkt na). De mensen hebben snel door of een producer ook een goede DJ is. Je kan de beste producer ter wereld zijn, maar als je een shitty DJ bent, ga je niet geboekt worden. Als je echter wil doorbreken als DJ en naam wil maken, dan moet je wel tunes maken. Ik krijg meer en meer boekingen van buiten Oostenrijk en dat komt zeker door mijn productiewerk.
Maar produceren alleen volstaat niet om een goede DJ te zijn."
De eeuwig uitgestelde release: Barcelona
'Barcelona' was een van dé drum&bass zomerhits van vorig jaar. Alleen de topDJ's hadden echter een promo-exemplaar en voor de liefhebber was het wachten op de gewone release. Die ging er eerst zijn in november, dan werd het januari en het zal wellicht de lente worden (of nog later) eer 'Barcelona' zal verschijnen.
(zucht) "Ik weet echt niet wanneer de release er zal zijn… we proberen het zo snel mogelijk op te lossen. Het was heel moeilijk om de verschillende agenda's van iedereen die betrokken was bij de vocal remix op elkaar af te stemmen. Zeker omdat ik niet in de UK woon en ik ook nog een normale job heb. Ik kan echt niet heel de tijd heen en weer vliegen tussen Wenen en Londen. De andere twee waren dan ook nog eens constant on the road…
En dan te denken dat die versie met de vocals van MC Stamina niet eens mijn idee was. Het was Fresh (lid van Bad Company en eigenaar van BC Recordings, waarop 'Barcelona' zal uitkomen - MV) die daar op aandrong."
'Barcelona' heeft zeker hitlijst-potentieel. Zou je blij zijn als het nummer 'LK'-status zou halen? (DJ Marky bereikte met 'LK' de Engelse top 20 - MV). Of interesseert je dat niet?
"Pfff… I wouldn't mind, you know. Ik zeg niet principieel: nee, zoiets moet in de scene blijven. Ik zal er niet van wakker liggen als het niet gebeurt, dan blijft het gewoon een anthem voor de scene. Maar als het toch zo zou gaan… zoveel te beter dan! (lacht) Het was wel niet zo dat ik en Epsilon tegen elkaar zeiden toen we met 'Barcelona' begonnen: 'Nu zullen we eens een hitgevoelige drum&bassplaat maken'. Integendeel!
Ik was niet echt tevreden met het feit dat zoveel mensen 'Barcelona' al op mp3 hadden, terwijl het alleen nog maar op dubplate te verkrijgen was. It's just showing no respect to the artist."
Je kan zeggen dat dat een negatief aspect van het Internet is, maar er zijn natuurlijk ook positieve dingen. Rascal en Klone zeggen bijvoorbeeld dat het makkelijker is geworden om gehoord te worden. Internet is een belangrijke factor in het verklaren waarom drum&bass zo internationaal is geworden de laatste jaren.
"Yeah man, definitely! Het is zeker daardoor gekomen. Het is ook een gemakkelijke manier om te communiceren met mensen. Ik gebruik het constant! En het is goedkoper dan altijd naar Engeland te telefoneren." (lacht)
Tot slot: wat kunnen we nog van D-Kay verwachten dit jaar?
"Lots of tunes man! Really lots of tunes! Er komt een nieuwe release uit op Defunked en er zijn nog wat samenwerkingen gepland waar ik niet al te veel over kan zeggen. Je zal het wel zien! Ik ontmoette ook een zanger in Wenen waarmee ik een paar dingen ga uitproberen; we zien wel hoe dat zal werken. (lachend) Stay tuned!"
http://www.kindamuzik.net/interview/d-kay/d-kay-ik-wil-niet-op-een-stijl-focussen/2646/
Meer D-Kay op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/d-kay
Deel dit artikel: