Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wat...?
Pepijn: “Wij brengen de échte hiphop weer terug naar z’n wortels, terug naar de straat. Terug naar ‘t Oostenrijk van de jaren ’20.” Hilariteit alom. Daar zit je dan maar mooi met je interessante vragenlijstje. Tegenover dat stel giebelende lange neuzen. Wat maakt het dat die wijsneuzen ineens uit ‘t niks binnen een wip van alles en nog wat zijn geworden?
Muzikaal is het verhaal bekend. ‘Watskeburt?!’, nummer één in de Nederlandse top 40 afgelopen zomer. Een absurd koeterwaals van de straat, voorzien van een stomp electrowijsje dat erg aanstekelijk werkt. Bas Bron is de jeugd achter die electrowijs, P. Fabergé (tijdens die zomer nog P. Dronq), Vieze Fur en Willie Wartaal zijn de jeugd achter de rap. Wat opviel aan ‘Watskeburt?!’ is dat het eigenlijk is doorgestoten naar nummer één zonder dat het grote publiek echt doorhad wat er gezegd werd. Puur op z’n muzikale aanstekelijkheid. Terwijl het toch ‘Nederlands’ heette. Ook opvallend is dat nogal wat mensen lijken af te haken, nu men eenmaal begint door te krijgen dat De Jeugd Van Tegenwoordig nogal veel kanker roept en zich van fatsoen geen reet aantrekt.
Jullie maken al best lang muziek toch samen? Met die Spaarndammerbuurtkliek enzo? “Oh, jahaa, we maken al muziek sinds ‘94,” zegt P. met een ijskoud gezicht. De ironie kun je wel horen. “En wat de buurtkliek betreft,” P. pakt twee glazen van de tafel, “dat zit zo.” Hij zet de twee glazen weer neer, zo’n halve meter uit elkaar. “Daar heb je je relatie tussen de kliek en De Jeugd Van Tegenwoordig.” Okee. Wij moeten dus concluderen dat die twee niets met elkaar te maken hebben? Die klieksite doet anders vermoeden.
Willie: “Amsterdam is echt supervet. Ik hou van de straat. Van de junk. Ik hou echt van de Amsterdamse junk. Van meer nog, van zijn dealer hou ik ook. Van de agent die ‘m oppakt. Ik hou van de hoer. Eigenlijk hou ik het meest van de relatie tussen die vier, weet je. De junk, z’n dealer, de agent die ze allebei op moet pakken en ’t hoertje die ze alledrie gehad heeft.”
Billenkoek
Veel zin in ‘serieuze’ antwoorden lijken ze niet te hebben. Dikke Willie en magere P. hangen druilerig en snakkend naar koffie in de bank in De Balie. Naast hen een baal sponsorkleding. Vieze Fur ruikt wat schraal en lijkt nog verdwaasd van de fotoshoot van de Hitkrant zo-even. Of van het bier van gisteren. Het liefst zou je ze ouderwets een lesje willen leren, billenkoek, een uur in de hoek, drie maanden huisarrest. Boodschappen doen voor die ouwetjes van ze en opstaan in de tram voor moeilijk lopenden. Een stel fatsoenlijke normen bijbrengen, en dan hupsakee: zo weer netjes terug in het gelid. Je lid? Nee puistekop, ge-lid!
Was die eerste volspeler Parels voor de Zwijnen nou maar gewoon bereslecht geweest. Dan had je ze kunnen vertellen dat al dat gekanker en geslet in hun rijm echt niet door de beugel kan. Dat vrouwen misschien vrouwen zijn en niet alleen maar hoeren en dat junkies ook mensen zijn. Als dat album slecht was geweest had je De Jeugd Van Tegenwoordig tenminste z’n wansmakelijke normloosheid kunnen inpeperen. En was de hype de hype geweest, en daarmee basta. Wat moet je met zo’n hype ook, veel teveel massa en bovendien vaak zo weer over.
Vieze Fur: “Als je alleen die grove dingen uit het album haalt, trek je de plaat uit z’n verband. Als je het hele album luistert, vallen die brute teksten ook beter op z’n plek. Ik bedoel, we nemen loopjes met dingen weet je. Ja, met hiphop ja, en ook met andere dingen. Met de maatschappij. Met taal, cultuur. Met alles eigenlijk wel.” Pepijn veert op uit de bank: “Loopjes nemen! Loopjes nemen!”
Loopjes
Ja. De Jeugd Van Tegenwoordig neemt loopjes. Vandaar ook die overdreven brute straattaal. Loopjes met hiphop door de gangbaar gespierde taal in dat genre te overdrijven. Door het neerbuigende seksisme uit de gemiddelde MTV-clip uit te vergroten tot zuigende sletjes en zwijntjes. Loopjes met r&b door het zoetgevooisde van een willekeurig nummer in dat genre aan te dikken met stroop en de straat. "Jij en ik, fok de re-heeest...(Laat ze de grafkanker krijgen), het enige wat we nodig hebben is een bed (Daar staat-ie, kingsaaaaihhz)."
Denk maar niet dat De Jeugd stáát voor de genrekritiek die in de rijm doorspreekt. Denk maar niet dat De Jeugd boos is, een boodschap afgeeft en alles anders wil zien. Welnee, dat sarren, treiteren, in de maling nemen van alles en iedereen en die recalcitrante grofbekkerij is precies de kick. Daardoor creëert De Jeugd Van Tegenwoordig ook nog eens z’n eigen parodie. Eén grote paradox middels overdrijving op het bestaan van de jeugd van tegenwoordig.
Populair?
Het succes, dat tijdens de zomer gigantische proporties aannam, zal nu wel wat gaan afnemen. De realitysoap die vanaf 17 oktober 2005 van start is gegaan op The Box met de titel ‘Hard Gaan’ (hoe mooi, als metafoor voor hun succes) zal niet een enorm kijkcijferkanon worden. Ouders zullen Parels voor de Zwijnen niet aan hun kinderen met Sinterklaas geven. De absurde spot die De Jeugd drijft met de jeugd- en straatcultuur is hard en te direct voor het grote publiek. Heb je de laatste clip bij de single ‘Voorjekijken Doorlopen!’ al gezien? Twee kindertjes die een straatmuzikant in elkaar trappen en hoertjes achter vensters bekogelen met ondefinieerbare rotzooi. Zelf presenteert De Jeugd Van Tegenwoordig zich in Duitse voetbalshirts met een groots verlicht ‘Jugend’ op de achtergrond. Het gros van Nederland zal daar nog niet aan willen. Veel te confronterend allemaal. De hype rondom ‘Watskeburt?!’ lijkt vooral geboren uit onwetendheid van groot publiek en pers.
De indruk dat De Jeugd concessies gaat doen aan die grofheid omwille van het succes krijg ik niet. Vieze Fur: “We zijn vrij in het doen van ons ding. Ik denk wel er andere andere artiesten in Nederland zijn die dat doen, eerst nadenken over hoe er geld verdiend kan worden en zich daarop richten met het maken van muziek. Wij maken gewoon ons eigen ding. We worden ook niet gestuurd door de platenmaatschappij, zo van: “Hee, dat is veel te grof, dat kan echt niet”.”
Tijdens hun laatste bezoek aan 3FM plaatste Eddy Zoëy de opmerking dat De Jeugd Van Tegenwoordig vanwege de vele schuttingtaal misschien wel eens minder gedraaid zou worden op de radiostations. Reactie De Jeugd: “Laat ze dan allemaal de kanker krijgen!”
Denk jij ook stiekem aan Jiskefet? Het volledig in de zeik nemen van maatschappelijke etiquettes en gewoontes door de clichés tot hilarische en soms schrijnende hoogte uit te vergroten? De Jeugd Van Tegenwoordig past een beetje dezelfde truc toe. Met als verschillen een andere discipline en andere subjecten. Nog een verschil: Jiskefet werd pas na jaren alleen maar aftrek te vinden onder de zogenaamde elite populair onder het grote publiek. Natuurlijk met ‘Debiteuren, Crediteuren’, daar wilde iedere grijze kantoorpik zich wel in vinden. De Jeugd Van Tegenwoordig had met 'Watskeburt?!' geen snellere vliegende start kunnen maken. Ik ben benieuwd of zo’n start gezond zal blijken.
Je kunt De Jeugd Van Tegenwoordig de komende tijd gaan bekijken in de wat kleinere clubs. Voor een overzicht kun je het beste de website bezoeken.
http://www.kindamuzik.net/interview/de-jeugd-van-tegenwoordig/jeugd-van-tegenwoordig-we-gaan-nog-niet-naar-huis/10945/
Meer De Jeugd van Tegenwoordig op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/de-jeugd-van-tegenwoordig
Deel dit artikel: