Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Eerst is er de ingebeelde persoon 'achter' de plaat. Een onalledaags persoon nog ook, deze vrouw, diep verscholen in de rauwzwarte jas van Petrichor. Een niet ongevaarlijke vrouw. Grimmig ook. Bovendien voorzien van een stem als een asceseriem. Slanke mistfiguren en schimmige konijnen op de plaathoes. Een mens zou de kriebels krijgen van minder.
Petrichor
Dan is er Birgit de Priester zelf. Een opgeruimd, vrolijk mens van vlees en bloed.
Blijft staan dat Petrichor zich kenbaar maakt als een zwart en kil sprookje. Niet altijd even opgeruimd. Bij vlagen ronduit naargeestig. "De plaat komt uit een donkere hoek in mijn leven, twee jaar geleden. Die periode is inmiddels afgesloten. Maar daar zijn de nummers ontstaan. Ik heb mezelf helemaal losgelaten op de muziek." Persoonlijk? Jazeker. "Petrichor is een echt heartbreak-album. De emoties zijn direct herkenbaar."
De nummers zijn geschreven in een oud kasteel in het Deense Jutland. Ook de klankstijl van Petrichor komt bijna rechtstreeks uit het Scandinavische water. Neem het rauwe, soms ronduit oncomfortabele geluid van Hanne Hukkelberg, of het etherische geluid van iemand als Susanne Sundfør, beiden bevinden zich in de buurt van Petrichor. Dan is er de titel: Petrichor, een prachtig woord. "Petrichor is de geur die opstijgt van de grond, nadat het geregend heeft."
Onder invloed van emoties
De stem is er een met een enorme aanwezigheid. Hoe ontdekte De Priester wat ze er allemaal mee kon? "Tijdens het opnemen en schrijven van de nummers. Als ik schrijf zing ik de teksten. Onder invloed van emoties en intuïtie. En het overkomt me nog wel eens dat mijn stem iets doet wat ik niet verwacht."
Basis
Opvallend is de sprookjesachtige - bij gebrek aan een minder banaal woord - omlijsting van Petrichor. Er zijn sprookjes, tronen, herten, kronen en hazen. Vooral hazen. Beïnvloed door sprookjes? Lachend: "Ik weet het niet. Niet bewust in ieder geval. Het is nu eenmaal zo ontstaan. Als ik schrijf heb ik beelden in mijn hoofd. Die beelden komen in de tekst terecht." Op de vraag wat er volgt: "Ik ben bezig met nieuwe nummers, het wordt weer wat meer elektronisch. Daarnaast werk ik aan het debuut van St. Maane, mijn andere project. Een stuk organischer, meer gitaargeoriënteerd dan Hare and I." Geruisloos heeft zich ondertussen de zonsverduistering voltrokken. Het kerkorgel in de Grote Kerk dreunt.
Beeld door Sigurd Grelck
http://www.kindamuzik.net/interview/hare-and-i/hare-and-i-en-de-geur-van-natte-modder/25826/
Meer Hare and I op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/hare-and-i
Deel dit artikel: