Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Boysetsfire debuteerde halverwege jaren negentig met het eerste volwaardige album, The Day the Sun Went out, waarop het uit de Amerikaanse staat Delaware afkomstige vijftal lawaaierige maar gepassioneerde hardcore liet horen. Na jaren in een klein busje rondgetoerd te hebben, ontworstelde de band zich langzaam maar zeker aan de krochten van de underground. Toen de bom in 2007 uiteindelijk barstte, speelde de band contradictoir genoeg inmiddels tegen popmuziek aanleunende posthardcore op grote festivalpodia.
In 2010 hergroepeerde Boysetsfire en dit vierde de band met een groots optreden in Berlijn. Toch is de groep nog maar een parttimeproject. Boegbeeld Nathan Gray wil namelijk een verse start maken met zijn splinternieuwe project I Am Heresy, een nieuwe morgenster aan een nog steeds gitzwart firmament.
Winterslaap
De inmiddels veertig jaar oude Gray is nog altijd boos op de wereld. De zanger weigert toe te geven aan wat rock-'n-rollicoon Henry Rollins ooit met veel gevoel voor dramatiek 'de eeuwige winterslaap die volwassenheid heet' noemde: "Dat ik inmiddels veertig jaar oud ben, betekent niet dat ik er nu klaar voor ben om saai te zijn. Ik heb geen zin om op een akoestische gitaar country te spelen voor een publiek van uitgebluste veertigplussers. Ik wil uitdagende muziek blijven maken die mensen inspireert tot nadenken. Ik heb nu eenmaal gepassioneerde, gut-wrenching, tear-your-face-off, fuck-the-world-muziek nodig in mijn leven."
De titelloze debuutplaat van I Am Heresy klinkt dan ook als een dropkick in het gezicht van de luisteraar. Vanaf de eerste tonen van het intro stort de band zijn publiek in een bijna existentiële wanhoop door hectische blackmetalriffs af te wisselen met ingetogen intermezzo's. Het chaotische gitaarwerk dat de drie gitaristen over het publiek uitstorten, is onmiskenbaar beïnvloed door bands als Converge, Botch en er is zelfs een vleugje Integrity te bespeuren. Een rauwheid die mijlenver afstaat van de gelikt klinkende melodieën die de laatste platen van Boysetsfire kenmerkten: "Ik hou van Boysetsfire en ben trots op wat we als band zijn geworden. Maar dit is Boysetsfire niet, dit is I Am Heresy."
Kapitalisme
De muzikale omlijsting mag dan veranderd zijn, het gevecht tegen de machten die het voor het zeggen hebben in deze wereld is voor Gray nog even belangrijk: "Ik ben de punk heel veel verschuldigd. Maar wat mijn leven écht veranderde, waren jarenzestigactivisten als Abbie Hoffman en Jerry Rubin. Punk had voor mijn gevoel de potentie om een nieuwe sociale beweging te worden, een waardige opvolger van de protestbeweging uit de jaren zestig."
Boysetsfire nam het als collectief op tegen de krachten van het ongebreidelde kapitalisme en flirtte hier en daar openlijk met communistische ideologieën. Na een broodnodig hiaat vierde de semi-legendarische band zijn terugkeer op de Europese podia in december 2010 op een zwaar door het bedrijfsleven gesponsord festival in de Duitse hoofdstad Berlijn. Enigszins schuldbewust verklaart Gray de beslissing om ondanks de alomtegenwoordigheid van de postmoderne spektakelmaatschappij toch te spelen: "Commercie is tegenwoordig onvermijdelijk. Op festivals, maar ook in de kleine clubs. Dat zijn de feiten van deze tijd. We werden gevraagd voor dat optreden in Berlijn en we wilden graag spelen, dus zeiden we ja. We stonden al eerder op festivalsdie door bedrijven als T-Mobile gesponsord werden. Net zoals we kleine optredens hebben gedaan die opgezet waren door egocentrische, zogenaamde hardcorepromotors. Het is misschien een dooddoener, maar menselijk gedrag is the same, big and small."
Paradox
Het ondertekenen van een platencontract bij het onder de distributie van majorlabel Sony vallende Wind-Up Records, het label van mainstreamacts als Creed en The Darkness, kwam Boysetsfire op ongezouten kritiek vanuit de immer behoudende hardcorescene te staan. Het is een paradox waar elke undergroundband die populairder wordt dan de wereldwijde maar kleine scene lief is zich noodzakelijkerwijs voor gesteld ziet: groeit de band door of blijft men preken voor eigen parochie? Zeker voor Boysetsfire zal een toetreden tot de kapitalistische machinerie die eerder te vuur en te zwaard bestreden werd geen makkelijke keus zijn geweest. Het in juni van dit jaar uitgekomen nieuwe album, While a Nation Sleeps, wordt dan ook weer als vanouds uitgebracht via twee onafhankelijke labels, End Hits Records in Europa en het bekende hardcorelabel Bridge Nine in de Verenigde Staten.
Anno 2013 lijkt de jongensdroom om ooit een grote rockster te worden langzamerhand vervlogen voor Gray. Toch lijkt de zanger tevreden te zijn met de rol die muziek op dit moment speelt in zijn leven: "Met I Am Heresy gaan we weer terug naar de roots. Muziek heeft mij gemaakt tot wie ik ben. Suffer van Bad Religion is wat mij betreft nog steeds een van beste albums ooit. Maar daarnaast luister ik naar heel veel soorten muziek. Metal, klassiek, country en folk. En musicals. Het is niet aan mij om te bepalen welke boodschap in muziek moet zitten. Ik vind het belangrijk op welke manier ik mijn liefde, mijn haat, mijn woede en mijn lust aan de wereld presenteer door mijn kunst. Ik heb geen scenes of genres nodig die me daartoe in staat stellen."
Conformeren
De teksten van I Am Heresy zijn in vergelijking met Grays andere band opvallend vrij van politieke statements. Georganiseerde religie wordt in de teksten van I Am Heresy echter met nieuw venijn onder vuur genomen. Keert Gray hiermee terug op zijn schreden wat betreft de systeemkritiek die hij in het verleden bij herhaling uitte? "Kapitalisme en communisme zijn niet meer dan etiketten die we ergens opplakken. Maar religie is de wortel van zelfgenoegzaamheid. Mensen leren in eerste instantie zich te conformeren aan religieuze conventies, maar daardoor later ook aan economische en politieke. Als je religie nodig hebt om een moreel persoon te zijn, dan hebt een psycholoog nodig, geen priester."
En alleen het van die conventies losgezongen individu kan in vrijheid leven, filosofeert de zanger: "Ik geloof in een seculiere maar pluralistische samenleving waarbinnen onbewijsbare goden geen invloed op de overheid hebben. Religies kunnen zeker een positieve invloed hebben, maar ook heel veel schade aanrichten. Overigens geldt datzelfde voor seculiere denksystemen. I Am Heresy representeert een gevecht dat in ons allemaal zit, de drang om ons eigen lot te controleren, de worsteling tussen geperverteerd individualisme en persoonlijke verantwoordelijkheid. Lust, liefde, haat, het leren van je fouten en het vinden van kracht zijn allemaal elementen van die strijd. Waarom zouden we ook maar een dag verspillen aan dingen die niet met deze strijd voor waarheid en vrijheid te maken hebben?"
Live foto uit het KindaMuzik archief door Rob Funcken
http://www.kindamuzik.net/interview/i-am-heresy/i-am-heresy-belichaamt-de-worsteling-tussen-geperverteerd-individualisme-en-persoonlijke-verantwoordelijkheid/24107/
Meer I Am Heresy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/i-am-heresy
Deel dit artikel: