Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie is die James Pants dan wel dat hij zulke hoge verwachtingen wekt? Wel, de man is een meester van de fresh beat, een verzamelnaam voor een oneindig aantal stromingen met een latent aanwezige dansbeat. Waar je op Pants' eerste plaat Welcome nog kunt horen dat hij zojuist door Peanut Butter Wolf van het schoolplein is geplukt, wordt op de even humoristische als psychedelische opvolger Seven Seals pas echt goed duidelijk hoe getalenteerd de bescheiden multi-instrumentalist werkelijk is. KindaMuzik strikt hem vlak na zijn optredens in Paradiso en OT301 voor een gesprek over humor, muzikale invloeden en zijn opmerkelijke leefomgeving.
Een guitige lolbroek
KM: "Je muziek klinkt erg speels. Ben je sinds je jeugd nooit gestopt met spelen?"
JP: "Dat heb je goed gezien. Ik hou nog steeds van schommelen in het park. Ik daag iedereen uit om een extreme schommelwedstrijd met me aan te gaan."
KM: "Dat begint goed. Denk je dat het hedendaagse publiek meer ontvankelijk is voor humoristische muziek dan tijdens andere periodes?"
JP: "Mmm.. Gek genoeg vind ik mijn eigen muziek niet heel grappig, behalve dan dat ik van mening ben dat ik slecht kan zingen. Maar soms is het gebruik van humor een handige manier om een vreemd, nieuw geluid met een beetje luchtigheid te doorspekken zodat mensen in het publiek niet direct vertrekken en hun geld terug willen. En ik ben er zelf trouwens vrij zeker van dat mijn muziek nooit heel groot wordt (lacht)."
Funk, goth, boogie: Fresh Beat
KM: "Het grote aantal stijlen dat terug te horen is in je muziek doet vermoeden dat je een fanatieke vinylverzamelaar bent. Hoe ervaar je het ontdekken van nieuwe muziek en wat zijn je belangrijkste invloeden?"
JP: "Mijn invloeden veranderen continu. Ik heb altijd fases waarbinnen ik veel naar bepaalde genres luister. Toen ik met Welcome bezig was luisterde ik veel naar funk uit de jaren tachtig en willekeurige rapmuziek. Tijdens de opnamen van Seven Seals was ik vooral vol van psychedelica, new age en vroege elektronische muziek. Op het moment is daar muziek uit de jaren vijftig en goth-spul voor in de plaats gekomen. Toch staan mijn voorkeuren nooit vast. Ik koop gewoon datgene wat op een bepaald moment in de aanbieding is."
KM: "In je muziek zijn veel wave-invloeden terug te horen en hetzelfde geldt voor je dj-sets. Heb jij Peanut Butter Wolf geïnspireerd tot het uitbrengen van de recente Minimal Wave-compilatie?"
JP: "Ga weg! Ik kan eigenlijk zo goed als niets aan Peanut Butter Wolf laten horen zonder dat hij het al kent. Hij is alwetend wat muziek betreft."
KM: "Je hebt samen met Dâm-Funk (een andere Stones Throw-coryfee) het mixalbum Chart Toppers afgeleverd. Hoe kwamen jullie op het idee voor die samenwerking?"
JP: "Dâm is een enorme kenner van funk uit de jaren tachtig. Hij is met recht een wandelende funk-encyclopedie. Ik heb zelf ook een flink aantal platen binnen dat genre dus het leek ons gewoon leuk om een geflipte mixtape in elkaar te zetten. Binnen een minuut waren we het al over deze samenwerking eens, want we hebben allebei Tweelingen als sterrenbeeld."
KM: "Egyptian Lover (een legendarische, met goud behangen electroster uit de jaren tachtig) heeft jouw track 'Cosmic Rapp' geremixt. Wat vind je van Egyptian Lover en zijn remix?"
JP: "Ik voelde me zeer vereerd. Ik heb zoveel platen van hem gekocht omdat de hoezen zo geweldig zijn. Hij heeft echt zijn eigen genre gecreëerd en dat is iets wat ik ook op den duur ambieer. En ik zou trouwens ook wel eens een plaat willen maken waarop ik net zo zwaar adem als hij."
Austin, Spokane, Denver
KM: "Onwetende Europeanen denken vaak dat Austin, Spokane en Denver, de drie steden waar jij gewoond hebt, saaie redneck-nederzettingen zijn. Toch doet Jack Kerouac in On the Road verslag van een wild feest in Denver. Hoe zijn de scenes in die steden?"
JP: "Austin heeft een rijke muzikale historie en natuurlijk vindt het SXSW-festival er jaarlijks plaats. Spokane was veel minder levendig. Daar was letterlijk geen scene. Maar dat was juist het leuke en speciale eraan voor mij. Je moet je eigen scene creëren. Ik denk dat Spokane me van alle steden het meest beïnvloed heeft. Er zat weinig anders op dan gewoon de hele tijd muziek te maken. Denver, de stad waar ik nu woon, is een redelijk grote stad, maar ik ben er pas net naartoe verhuisd dus ik weet nog niet precies hoe het zal zijn. De platenzaken zijn er top, in ieder geval."
KM: "Je Stones Throw-collega Mayer Hawthorne verhuisde naar Los Angeles vanwege de levendige muziekscene daar. Heb je ooit overwogen hetzelfde te doen?"
JP: "Ik heb erover nagedacht, maar ik realiseerde me dat ik het type mens ben dat zich het beste thuis voelt in een rustigere omgeving. Ik vind het wel mooi om gefrustreerd te zijn over mijn thuisstad en er dan vervolgens het beste van te maken. Los Angeles zou me lui maken denk ik."
KM: "Blijf maar weg uit die grote boze stad dan. Bedankt voor je smeuïge antwoorden!"
http://www.kindamuzik.net/interview/james-pants/james-pants/19947/
Meer James Pants op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/james-pants
Deel dit artikel: