Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het is er altijd al geweest, de liefde voor muziek. Al op jonge leeftijd stond Loes Swinkels met een toiletrolletje als microfoon onophoudelijk mee te zingen met alles dat ze hoorde. Toen ze op de middelbare school een klasgenootje vond om mee samen te zingen nam ze de stap om een gitaar te kopen. Vanaf dat moment kon ze haar zelfgeschreven gedichten gaan ombuigen naar eigen liedjes. Daarmee zoekt ze steun, plezier en troost. "Het is voor mij echt een uitlaatklep. Het werkt helend. Ik heb echt liedjes geschreven met tranen rollend over mijn wangen. Het helpt om het van me af te schrijven en het om te zetten in iets positiefs. Soms is het schrijven van een liedje net als een enorme huilbui: het lucht op."
Bewustwording
Haar nieuwe plaat Nothing As I Know schreef Swinkels in de loop van de afgelopen vijf jaar. Al in 2009 bracht ze een plaat uit. Die verkoopt ze niet meer en ze speelt er ook geen nummers meer van. Ze is er eenvoudigweg klaar mee. "Toen ik die plaat klaar had, had ik alweer zoveel nieuwe liedjes die veel volwassener waren. De overgang van de vorige naar deze plaat is gigantisch. Op een gegeven moment kwam ik in contact met mijn muzikale maatje. Hij was echt mijn soulmate. Na die eerste plaat heeft hij me de weg laten zien van muziek die ik goed vind en die ik nu beluister. Ik weet nu beter wie ik ben, wat ik wil en welke kant ik op wil."
"Bepaalde ervaringen maken dat ik anders in het leven sta. Ik ben al lang bezig met bewustwording. En op een gegeven moment vind je wat meer basis in jezelf. Ik ben niet iemand die de kop in het zand steekt als het te ingewikkeld is. Mijn relatie met die eerdergenoemde soulmate heeft wel voor het grootste deel van de inspiratie gezorgd. Laten we het er op houden dat het een intense periode was, in positieve en in moeilijke zin. Hij heeft mij een hele mooie kant van het leven laten zien. De vrije kant, de muzikale kant. En na het verbreken van die relatie ging het vooral over het loslaten."
Swinkels, die zich naast haar baan in de geestelijke gezondheidszorg nu als zelfstandige bezighoudt met coaching, vertelt: "Een groot stuk van mij is gewoon bewustwording. Van mezelf, mensen om me heen, wat ik kom doen hier op aarde. Een stukje meditatie dus ook. Stilstaan bij wie we zijn, wat we komen brengen op de wereld en welk aandeel je wilt leveren. Mijn levensdoel is wel mensen dichter bij zichzelf te brengen. Voor mezelf heb ik wel een doel voor ogen. Enerzijds met de coaching, anderzijds met de muziek. Met mijn muziek hoop ik positieve vibes te geven en herkenning te geven. En als je mensen raakt dan komen ze ook dichter bij zichzelf."
Zoektocht
Dat brengt het gesprek direct ook op de vraag hoe lastig de zoektocht als muzikant is. Swinkels vertelt: "Ik vind het een hele klus. Er komt veel bij kijken. Het schrijfproces is geweldig, spelen is leuk en het opnameproces had ik niet verwacht zo leuk te vinden. Ik kan niet wachten om weer de studio in te gaan. Maar ik vind het wel fijn om op gewaardeerde podia te spelen en niet in kroegjes waar amper naar de muziek geluisterd wordt. Want die plekken zijn er. Daar boeken ze je wel als muzikant, maar denk ik achteraf dat ze net zo goed de radio aan hadden kunnen zetten. Als je op gewaardeerde podia wilt spelen dan moet je een beetje naamsbekendheid hebben. En wil je naamsbekendheid hebben dan zul je dus in de picture moeten staan. Daar moet je veel voor doen. Als ik hier op de bank liedjes zit te schrijven dan ziet niemand dat. Dus je moet constant mensen enthousiasmeren. Je ziet op Facebook altijd positieve berichtjes van iedereen, maar het is niet alleen maar hoera. Het kost veel tijd, maar het heeft met muziek maken lang niet altijd iets van doen."
Wat ook de nodige tijd en energie kost is het zoeken naar de juiste muzikanten om het geluid neer te zetten dat ze in haar hoofd heeft. "De liedjes zijn je kindjes en je gaat ze verder samen vormgeven. Als ik het uit handen geef dan moet ik er op kunnen vertrouwen dat het de kant op gaat die ik voor ogen heb. Het liefst heb ik muzikanten die de neus dezelfde kant op hebben staan, die van dezelfde muziek houden en die zich in het geluid van de plaat kunnen vinden. Het is best moeilijk. Veel muzikanten zitten al in veel bands. Tijdgebrek en financiën zijn knelpunten. Veel muzikanten spelen niet meer voor een dubbeltje. Ik weet wat ik wil en welke kant het op gaat qua gevoel, maar aan de andere kant vind ik het belangrijk dat iedereen zijn talenten in kan zetten. Of die klik er is, dat weet je vaak al binnen vijf minuten. Ik laat iemand komen en spelen. Bijvoorbeeld de studiogitarist van de plaat, Richard van Bergen. Hij kwam binnen, ging soundchecken en ik hoorde meteen dat het goed zou komen."
Verrijkt als muzikant
Het studioproces met de Eindhovense producer Gabriël Peeters is voor Swinkels bijzonder leerzaam geweest. "Aan de liedjes zelf is weinig veranderd, maar op het moment dat de drums en bas er onder lagen werd het veel beter dan ik verwacht had. Het kreeg meer swing en soul. Gabriël zei steeds tegen me dat ik veel meer soul in mijn liedjes had dan ik zelf in de gaten had. We hebben zitten wikken en wegen welke kant we op zouden gaan. Meer blues, meer soul of meer roots. Uiteindelijk is het een mengelmoes geworden. Gabriël heeft me heel erg op mijn gemak gesteld, waardoor ik op gitaar de dingen kon doen die nodig waren. Ik heb veel geleerd. Over de benadering van liedjes, zanglijnen en gitaarspel. Ik kwam als rijker muzikant weer de studio uit."
"Het is voor mij wel zoeken naar een goede balans tussen lekker muziek maken en jezelf neerzetten als muzikant. Dat wringt af en toe wel en is soms lastig. Maar muziek zelf is altijd belangrijk geweest. Dat klinkt heel cliché, want dat zegt elke muzikant. Maar het is wel zo. De passie en vrijheid moeten voorop blijven staan. Al het geregel eromheen gaat soms wel ten koste van die passie. Dan ben ik een week lang aan het regelen en heb ik geen gitaar aangeraakt. Dat wil ik eigenlijk niet. Ik heb genoeg creatieve breinen om me heen gezien die de weg kwijtraken, terwijl ze zo getalenteerd zijn, maar het niet in de wereld gezet krijgen. En als je de zakelijke kant wel hebt dan is het ook nog maar afwachten. Het talent moet wel ontwikkeld en onderhouden worden. Maar ik weet niet beter dan dat ik dit gewoon moet doen."
http://www.kindamuzik.net/interview/loes-swinkels/loes-swinkels-zoeken-naar-de-balans/25746/
Meer Loes Swinkels op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/loes-swinkels
Deel dit artikel: