Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Grasset is er duidelijk in: “Ik had het wel gezien in Frankrijk. De mentaliteit beviel me niet. Ik ging naar Londen om muziek te maken.”
In 1989 al steekt hij het Kanaal over, zoals hij dat graag uitdrukt ‘on a mission to turn drummers into drum machines’. “Ik werkte in Frankrijk veel met een drumcomputer en ik wilde daar graag iets van laten terugkomen in mijn echte drumspel. Ik speelde in de ene na de andere punkband. In die tijd wilde ik al meer en meer experimenteren met elektronica en het kon me weinig schelen of we er geld mee verdienden. Steeds wilden mijn collega’s naar verloop van tijd naar een toegankelijker geluid toe, en dan stapte ik er weer uit.”
Amerikaan Bryan Black had zijn eigen gespreide bedje staan in Minneapolis, de thuisbasis van Prince. Black was in de jaren negentig een paar jaar de goed betaalde studio engineer van de wereldster. Maar ook Paisley Park is kennelijk niet het paradijs op aarde, want in 1996 vertrekt ook Black naar Londen. “Hij wilde heel graag naar Europa om daar het experiment op te zoeken met heel andere muziek. Hij had veel geld verdiend bij Prince, en dat wilde hij nu gaan gebruiken.”
Zweet en staal
De twee ontmoeten elkaar in 2002. Zoals het hoort: op het podium. “Een gezamenlijke vriend had de ontmoeting voor ons geregeld. Ik had al veel over Bryan gehoord, en wilde hem nu eindelijk wel eens ontmoeten. Die vriend nam hem mee naar een optreden van mij. Hij vroeg me om in zijn band te komen spelen. Dat heb ik een paar optredens gedaan en toen heb ik hem gezegd dat dit niet was wat ik wilde, met het ontstaan van Motor als gevolg.”
Vier jaar later ligt het debuutalbum van het duo in de schappen: Klunk. “Het eerste jaar hebben we vooral geëxperimenteerd, maar we vonden wat we deden wat te poppy. We zijn meer opgeschoven richting punk en experimentele wave.” Het voorlopige eindresultaat is een ongepolijste mix van techno, oude acid en EBM, benaderd met een punkattitude.
Vorig jaar brachten de twee een plaat uit onder de naam X-Lovers, de geweldige Motor-single ‘Sweatbox’ was later dat jaar voor velen een eerste kennismaking. Het is een dik zeven minuten draaiende machine, die na vijf minuten opbouwen tot een extreem korte, maar heftige ontlading komt. Hoewel ‘Sweatbox’ een totaal andere opbouw kent dan de rest van de plaat, is het nummer wel typerend voor Motor.
In artwork en titels zijn veel verwijzingen naar mechanische processen te vinden en de muziek komt soms bijna letterlijk als een gierende Spitfire op de luisteraar af, maar er zit altijd geraffineerd een menselijk element in verwoven. “Het gevoel erbij is uiteindelijk het belangrijkst. Ik maak al mijn muziek staand achter de computer. Dan voel ik meteen of het werkt. Het is vooral bedoeld voor de dansvloer. Het moet rauw zijn, en zweterig.”
Industrial
Motor heeft een sterke voorliefde voor de donkere kanten van de popmuziek, die zich op allerlei manieren uit: het duo remixte Marilyn Manson en Depeche Mode, leverde een bijdrage aan Throbbing Gristle’s remixalbum Mutant TG en werkt op Klunk met Nitzer Ebb-frontman Douglas McCarthy (ook bekend van Fixmer & McCarthy). “
Bryan is een enorme fan van Nitzer Ebb. Hij houdt sowieso erg van gothic en industrial. We hebben Douglas ontmoet in Berlijn, en dat klikte zo goed dat we ‘1 x 1’ hebben opgenomen. Voor mijzelf was het leuk om te doen, voor Bryan was het echt een droom die werkelijkheid werd. Die remix van Marilyn Manson is trouwens erg belangrijk voor ons geweest. Bijna niemand kende ons nog en we kregen min of meer toevallig de kans die remix te doen.”
Hedendaagse geestverwanten moeten vooral gezocht worden in Berlijn, met acts als T. Raumschmiere en Alter Ego: “T. Raumschmiere staat denk ik het meest dichtbij. Ik denk er eigenlijk al jaren over om naar Berlijn te verhuizen.”
Op het podium wordt Motor uitgebreid tot een trio, met Hugo, een naar Londen verhuisde Spanjaard. “Wat wij live doen is voor 70% live. We werken met drumpads, Bryan heeft een kleine synth, ik een mixer.” Half juli speelt Motor op zowel 5 Days Off als 10 Days Off. Grasset is er geen onbekende: “Vroeger ging ik elk jaar vanuit Frankrijk naar Gent voor 10 Days Off. Tien dagen helemaal los!”
http://www.kindamuzik.net/interview/motor/motor-een-met-zweet-gesmeerde-technomachine/13192/
Meer Motor op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/motor
Deel dit artikel: