Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de villa, 'Silence du Monde' gedoopt, woont Tessa met twee andere muzikanten. De woonruimtes zijn echter ondergeschikt aan de grote speelruimte in de woonkamer, waar Tessa en haar vrienden (Wooden Saints, waar Tessa ook in zingt, is er tijdens het interview druk bezig met opnames) dag en nacht ongestoord kunnen schrijven, repeteren en opnemen. "Dat was in mijn vorige huis in Rotterdam wel anders", vertelt Tessa. "Als ik 's avonds aan een idee werkte werd er meteen boos op de muur gebonsd door de buurvrouw." Het idee van een woon- annex muziekruimte ontstond en Tessa ging naar een antikraakverhuurbedrijf. "Veel mensen raadden het af, maar we gaven simpelweg aan dat we iets zochten waar we muziek konden maken. Ze kwamen gelijk met dit huis aanzetten!"
De muzikant als ondernemer
Zelf een plek in het leven roepen om te creëren en spelen: het is een inspirerende aanpak in een tijd van cultuurbezuinigingen. "Ik denk dat muzikanten genoodzaakt actiever worden. Ik vind het eigenlijk wel goed dat de kunstenaarsuitkering WWIK is afgeschaft. Muzikant zijn gaat tegenwoordig erg om ondernemen. Muziek maken alleen is niet genoeg: zonder een goed verhaal erbij krijg je het niet meer aan de man. Dus je moet daar wel over nadenken. Nadeel is dat het nu bijna onmogelijk is om je alléén met muziek bezig te houden."
Tessa's eigenzinnige aanpak gaat verder dan de villa. "Het was voor mij een bewuste keuze om alles rond Orlando met een kleine groep mensen te doen. Je kunt een boel bereiken als je veel geld uitgeeft aan dingen als dure opnamestudio's. Maar ik verzamel liever getalenteerde mensen om me heen, zodat je samen iets kunt opbouwen wat puur en sterk is. Anders heb je alleen maar iemand betaald, die daarna het geld toch al binnen heeft. Maar bij ons draagt iedereen de gezamenlijke verantwoordelijkheid en heeft er ook wat aan als het vervolgens succes krijgt."
Al is Tessa pas vorig jaar afgestudeerd aan het conservatorium, ze duikt al regelmatig op in het Nederlandse poplandschap, waar ze behalve als Orlando en met Wooden Saints ook te gast is bij groepen als Chef's Special en Baskerville. "Ik vind het als zangeres leuk om verschillende dingen te doen, maar als songschrijver is Orlando echt wie ik ben. Hiermee heb ik iets gevonden waar ik mee door kan."
Opgeruimde liedjes
En inderdaad: debuut The Early Warning Company klinkt opvallend doordacht. Vooral de refreinen die zich onmiddellijk in je hoofd nestelen en de uitgewerkte blazerarrangementen zijn raak. "Ik houd van pakkende melodieën", beaamt Tessa. "Het gaat me niet om hitpotentie, maar als ik een muzikaal idee uitwerk, moet ik het wel later kunnen neuriën." En het koper? "Het leek mij leuk om in plaats van de harmonieën met toetsen te doen die muzikale laag met blazers samen te stellen." Ze zorgt er daarbij wel voor dat de arrangementen overzichtelijk blijven. "Ik heb de liedjes op gitaar geschreven, en daarna pas de blazerarrangementen erbij verzonnen. Het liedje moet in kleine bezetting overeind kunnen blijven. Het moet, ook met die grotere arrangementen, geen rommeltje worden. Ik houd van een opgeruimd lied."
Veel blazers, sterke liedjes: het maakt benieuwd naar welke muziek Tessa inspireert. "Ik denk dat de fase waar je in je leven zit belangrijker is voor wat er voor muziek uit je komt dan waar je op dat moment precies naar luistert. Wel vind ik de blazerarrangementen van Patrick Watson, Sufjan Stevens en Tom Waits gaaf, dat heb ik veel gedraaid. En ik heb een PJ Harvey-periode gehad, en een kleine Joni Mitchell-periode, maar dat hoor je denk ik niet terug. Hoewel, ik zing af en toe net als zij wel hoog. En ik vind The National erg gaaf, maar ja, dat hoor je eigenlijk misschien ook wel in Orlando terug. De muziek waar ik van houd maak ik blijkbaar toch ook gewoon graag!"
Die muziek begint eigenlijk altijd met een tekst, vertelt Tessa. "Ik heb dan vaak een klein idee, bijvoorbeeld deze zin uit 'Fits Like a Glove', een nieuw nummer dat niet op het album staat: "What fits like a glove and strikes like a fist." Ik vind dat een mooie beschrijving en het klinkt ook mooi achter elkaar. Als een klein gedicht. Daar ga ik dan later mee puzzelen, zodat het in het metrum van een liedje past."
Ook de titel van de plaat kwam voort uit zo'n tekstidee. "De gedachte erachter is dat het fijn zou zijn als er een bedrijf bestond, The Early Warning Company, dat je altijd zou kunnen bellen om je te laten weten of je op het juiste pad zit. Dat idee kwam veel terug kwam in mijn liedjes: wat is de juiste keuze? Een voorbeeld is 'Know You Might Not'. Dat nummer schreef ik toen ik toen ik het gevoel had dat ik iemand teleurgesteld had, waar ik toen erg van baalde. Het liedje gaat over het idee dat je niet moet zeggen dat je iets doet, als de kans groot is dat je het uiteindelijk niet doet."
Hoewel Tessa graag praat over het schrijven van teksten, wil ze daarbij niet te veel aandacht vestigen op de persoonlijke gebeurtenissen die haar teksten inspireren. "Ik wil niet dat mensen aan mijn verhaal denken als ze de muziek luisteren, maar juist aan hun eigen verhaal. Het gaat niet over de oorspronkelijke ervaring, maar om het overkoepelende idee. Dat komt dan misschien voort uit iets wat ik meemaak, maar ik stop er daarnaast allemaal andere dingen in. Als ik teveel het oorspronkelijke verhaal erachter vertel, dan kunnen mensen daarna nergens anders meer aan denken. Het is net als met een verfilming: Harry Potter ziet er voor mij nu voor altijd uit als Daniel Radcliffe en niet meer zoals ik hem me voorstelde toen ik elf was."
Veel tijd voor reflectie op teksten is er niet, want Tessa wil vooral snel het podium op met Orlando. "Na twee maanden als een kluizenaar achter de computer zitten, heb ik nu vooral zin om te gaan spelen!"
http://www.kindamuzik.net/interview/orlando/orlando-neemt-het-heft-in-eigen-hand/23785/
Meer Orlando op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/orlando
Deel dit artikel: