Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Steve 'Dandy' Brown is de oprichter, bassist, producer en bandleider van Hermano. In deze band spelen onder meer Steve Earle van The Afghan Whigs en voormalig Kyuss-zanger John Garcia. Zijn andere project is misschien nog wel interessanter. Want met Orquesta Del Desierto jamt hij met veel van zijn helden uit de woestijnrockscene.
Ergens aan het einde van de jaren negentig was Dandy zijn bestaan als producer helemaal beu. Murw gebeukt door zijn baan. Hij wilde niet enkel andere artiesten opnemen, hij wilde zijn eigen creativiteit ontplooien. Destijds luisterde hij veel naar de platen van Kyuss en Earthlings?. Beiden bands zijn nauw verweven met Rancho de la Luna, de studio in het hart van de Californische woestijn. Dandy pakte zijn koffers en vertrok richting Palm Springs om zijn muzikale droom te verwezenlijken: een plaat maken met de woestijnmuzikanten. Het leverde hem nieuwe vrienden op, zoals Pete Stahl (ex-Goatsnake, Earthlings?), Adam Maples (Earthlings?), Mario Lally (Fatso Jetson) en Mike Riley (Desert Sessions). Met dit gezelschap maakte hij Dos, het eind vorig jaar verschenen tweede album van Orquesta Del Desierto. Net als het debuut staat het vol met zomerse klanken.
Ongelijkheid
"Halverwege de jaren negentig heb ik vijf jaar lang een studio gehad in Cincinnati," vertelt Dandy. "Ik had besloten niet langer met bands te touren, ik wilde een echte producer zijn. Mijn doel was om zoveel mogelijk verschillende bands op te nemen. Of ik nu als sessiemuzikant, technicus of producer opereerde, maakte me niets uit. Ik werkte met honderden bands in evenzoveel verschillende genres. Die ervaring opende mijn ogen voor wat je als producer allemaal kunt met al die invloeden.
"Maar goed, iedereen die wel eens in Cincinnati is geweest, weet dat de stad bekend staat om haar onsympathieke houding tegenover zwarten en dat ongelijkheid de boventoon voert in de achterstandswijken, waar de werkloosheid erg hoog is. Als producer kreeg ik ook mensen over de vloer die uit dat milieu kwamen en die sociale sferen in hun muziek terug lieten komen. Op de een of andere manier beïnvloedde dat mijn songs die ik toen schreef voor het eerste Orquesta-album. De grote, volle blues heb ik later voor Only a Suggestion van Hermano gebruikt.
"Toen die eerste plaat van Hermano was opgenomen had ik het goed gehad met Cincinnati. De sociale toestand daar vrat aan me. Rond die tijd sprak ik met John Garcia over de woestijn. Hij heeft me er als het ware naartoe gesleurd met zijn verhalen over het majestueuze landschap en de schoonheid van de Mojave. Het klonk me zo romantisch in de oren dat ik besloot de mastering van Only a Suggestion in Palm Springs te doen. Het was voor mij een heel logische beslissing. Ik wilde daar de mastering doen en dan een paar jaar onderduiken in Mexico, ha ha! Toen ik daar eenmaal aankwam werd ik gegrepen door het fascinerende landschap, precies zoals John me had verteld dat het zou gaan. Dat inspireerde me tot compleet andere nummers dan die voor Hermano. Dat zijn later de songs geworden voor Orquesta Del Desierto."
Uitgebuit
Lukte het Dandy een beetje om de lokale muzikanten, zijn helden, warm te krijgen voor zijn project? "In het begin werd ik niet echt goed geaccepteerd door de inwoners van Rancho Mirage, waar ik toen woonde. Ik voelde me niet echt lekker tussen de mensen om mij heen. Maar de pracht van de woestijn bleef me toch trekken. Rancho Mirage bleek een soort oord voor oude mensen met veel teveel geld, waar ze graag mee te koop liepen. Ik zeg niet dat alle rijken hetzelfde zijn, maar deze lieden etaleerden hun rijkdom en weelde alsof het een speld op een das was. Ik werd het beu dat de burgemeester het maar wat mooi vond dat er weer een inwoner zijn centen kwam uitgeven in het Mekka van de rijken, ik voelde me uitgebuit. Ik heb niets tegen geld verdienen, geld hebben of het uitgeven. Maar als het zo opzichtig en over andermans rug gebeurt als daar, krijg ik de kriebels.
"Ik was inmiddels wel bevriend geraakt met enkele muzikanten die mijn riffs en nummers verrijkten. Mensen als Mario Lalli, Mike Riley, Alfredo Hernandez en enkele anderen lieten me inzien dat er een heel aparte spirit zit in de muziek die in deze streek gemaakt wordt. Als ik gelijk in het goede deel van de vallei was gaan wonen had ik het er meteen leuk gevonden. Maar helaas had ik de keuze laten vallen op een bekrompen stadje waar mensen er ideeën op nahouden die niet overeenkomen met mijn ethiek.
"Toen gingen mijn vrouw Analisa en ik op zoek naar een plekje waar we ons wel meteen thuis zouden voelen. We verhuisden naar Florida, waar het klimaat net iets anders is dan in de woestijn. De lucht is er droger en de oceaanbries voel je op elk moment van de dag. Toen Analisa ziek werd, werden we min of meer gedwongen terug te gaan naar het droge klimaat van de woestijn om haar gezondheid te waarborgen."
Toevluchtsoord
"Dat was achteraf een godsgeschenk, want ik kwam terecht in Joshua Tree, in de upper desert, ten noorden van Palm Springs. Ik woon nu in een vriendelijke gemeenschap waar men respect voor elkaar heeft. En tegelijkertijd kan ik dagelijks genieten van de schoonheid van de woestijn. De mentaliteit van de mensen is er gewoon anders en bovendien blijft het een paar graden koeler dan in de low desert!
"Joshua Tree is een toevluchtsoord geworden voor kunstenaars die weg willen komen uit gebieden waar de grote vuist vol dollars regeert. Vreemd, want ik heb in meerdere steden gewoond waar zich veel kunstenaars ophouden. In tegenstelling tot die plaatsen is hier niet zo'n tergende competitie. In de upper desert wordt creativiteit aangemoedigd en heeft men begrip en waardering voor andermans ideeën. Het voelde meteen heel verfrissend en inspirerend aan. Elke journalist die me interviewt of mijn plaat recenseert begint erover. Ik snap daarom best waarom mensen die naar Kyuss luisteren het leven in de woestijn romantiseren. Ik snap eerder niet waarom iemand de woestijn niet kan idealiseren! Wat betreft het klimaat en landschap tart het elke omschrijving. De zandvlakten en de woestenij maken indruk op iedereen die deze plek bezoekt of er woont.
"Het vreemde landschap drong mijn muziek binnen – de nummers werden geluidsweerspiegelingen van de omgeving. Ik ben altijd al een schrijver geweest die zijn omgeving gebruikt ter inspiratie. Ik ga 's avonds laat regelmatig op de veranda zitten met een gitaar terwijl ik uitkijk op de silhouetten van de bergen en luister naar wolvengehuil en soms verlies ik me helemaal in de riffs die ik dan speel."
Woestijnsessies
"Toen ik nog maar een paar weken in de lower desert woonde, had ik Mike Riley leren kennen. Hij nodigde me uit voor jamsessies met mensen uit de omgeving. Daar, tijdens die woestijnsessies, maakte ik kennis met Alfredo en Mario en met hen speelde ik de riffs die ik op de veranda had geschreven. Na enkele maanden voelde ik de behoefte om die muziek op te nemen als een soort eerbetoon aan de plek waar ik mijn inspiratie vandaan had. Geloof me, het landschap daar heeft er alles mee te maken dat er uiteindelijk een CD van Orquesta Del Desierto is verschenen."
Naast bassist/producer en bandleider van Hermano en Orquesta Del Desierto is Dandy vader en leraar Engels op een basisschool. "Ik geloof niet dat er een band bestaat waar je niet hard voor hoeft te werken. Vergeet niet dat bandjes niet uit het niets komen en platen niet vanzelf in platenwinkels verschijnen. Een plaat maken duurt maanden en soms jaren. Misschien zou het wat sneller gaan als we een paar multimiljonairs in de band hadden, maar dat is helaas niet zo. Met Hermano hebben we bovendien de domme pech dat we allemaal duizenden kilometers uit elkaar wonen, waardoor het lastig plannen is wanneer er gewerkt moet worden. Voor Orquesta Del Desierto heb ik vaak problemen met de omvang van de producties. Soms spelen we met wel tien mensen, dus is het moeilijk in te plannen wanneer er opgetreden kan worden."
Spiritualiteit
Dan komt het gesprek op Fred Drake, de drie jaar geleden overleden oprichter van Rancho de la Luna, de studio waar Dandy het liefst werkt. "Helaas heb ik Fred nooit ontmoet. Maar die man was een visionair. Dat hoor je in zijn eigen muziek die hij met onder meer Earthlings? maakte en in de sfeer die hij creëerde in de Rancho. Toen ik vijf jaar geleden naar de woestijn kwam, was Fred al lang ongeneeslijk ziek (Drake leed al twintig jaar aan een ongeneeslijke vorm van kanker, XvA). Hij was al overleden toen ik vanuit Florida terug in de woestijn kwam wonen.
"Ik denk dat iedereen die wel eens in de Rancho de la Luna is geweest, het idee heeft Fred een beetje te kennen. Dat komt door het gevoel dat hij in zijn studio stopte. Ik ben helemaal niet zo van de hocus-pocus en spiritualiteit en zo, maar ik geloof wel dat Fred's geest ergens tussen die muren voortleeft. De nieuwe eigenaars (Dave Catching en Josh Homme) zorgen er dan ook voor dat alles blijft zoals Fred het heeft achtergelaten. Er is echt geen enkele andere studio op aarde die zo authentiek is. En ik kan het weten, want ik heb in tientallen studio's gewerkt. In de Rancho hangt een sfeer van vrijheid, die de muzikanten en de muziek daar omhelst en mensen niet alleen de muziek laat verkennen maar ook zichzelf."
Als al het zware werk in de studio gedaan is, luistert Dandy graag naar oude country. "In de jaren zeventig is zoveel goede muziek gemaakt, dat het moeilijk is wat favorieten te noemen. Het was de periode waarin de creativiteit in de muziek het grootst was. Als je nu naar die muziek luistert hoor je als het ware de rebellie, het sociale bewustzijn en de diepte die in de muzikale creativiteit van toen ligt. Die vrijheid en drang tot vernieuwing hoor je in alle muziekgenres terug. Vooral in de country. Draai elk willekeurig countrynummer van voor 1980 en je zal het horen. Wat betreft de country van nu, ik houd me verre van die shit."
Orquesta Del Desierto live in de Benelux:
18 augustus - Sojo, Leuven (B)
19 augustus - Bliksem, Den Helder (NL)
20 augustus - Melkweg, Amsterdam (NL)
http://www.kindamuzik.net/interview/orquesta-del-desierto/orquesta-del-desierto-de-muziek-is-de-weerspiegeling-van-de-woestijn/6870/
Meer Orquesta Del Desierto op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/orquesta-del-desierto
Deel dit artikel: