Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Ze ontvangt ons kort voor haar optreden einde 2014 in het midden van Nederland. Vanavond is niet haar eerste show in Nederland na haar terugkeer. Memorabel zijn de optredens in mei in Paradiso en op het North Sea Jazz festival met de Daptone Super Soul Revue. De dame die later vanavond in de Rondazaal van TivoliVredenburg als dynamiet ontploft, is nauwelijks te herkennen in de lieve, zachtaardige en enigszins kwetsbare persoon voor ons. Ze heeft een cool Daptone-petje op. Het lijkt erop dat ze energie spaart voor de show van de avond.
Hoe gaat het met u?
"Ik voelde me al goed toen ik nog herstellende was. Alles bij elkaar ben ik dit hele jaar maar een maandje thuisgeweest en niet eens aaneengesloten. Op nieuwjaarsdag had ik mijn laatste chemo. Op 4 januari stond ik in de Jimmy Fallon show."
Reizen moet een van de zwaarste dingen voor u zijn?
"Dat is zo. Vooral die eerste vier weken van 2014 waren zwaar. Met tv-shows. Dat waren echt uitdagingen. Ik zag er niet uit. Alles was zwart, zelfs de binnenkant van mijn handen en mijn nagels, mijn tong, alles was zwart [ze wrijft over haar gezicht]. Geen haar, geen wenkbrauwen. En dan de tv-studio binnenlopen. Ik had geen wimpers, dus ik zat constant onder het vocht. Ze vroegen of ik huilde. Toen ben ik maar van deze petjes gaan dragen. Niet dat ik me schaamde maar gewoon omdat het praktisch was."
En het eerste optreden?
"Was heel spannend. De jongens in de band hadden een stoel geregeld, zodat ik tussendoor kon rusten. Lief maar onnodig. Ik deed de show alsof ik nooit van het podium af was geweest."
U zei ons eind 2013 dat u op het podium wel verder zou genezen, waar eigenlijk een flinke periode van rust wordt voorgeschreven. Is dat een goede beslissing geweest?
"O ja, no regrets. Ik wilde geen terugval. Dus ik sprong in het diepe en deed wat mijn lichaam aankon. En de fans gaven me energie."
Gabe Roth, de drukbezette producer, songschrijver, bassist en zakelijk leider van Daptone, ging met u mee op tournee, nadat we hem lang niet meer live gezien hebben met The Dap-Kings. Dat was ontroerend.
"Hij moest erbij zijn. Dit is een familieding wat we doen. Mijn terugkeer is belangrijk voor The Dap-Kings. Optreden is onze job en wij moeten werken. Ik heb daar een rol in. Ons werk is the road. Ik wil de komende jaren zoveel mogelijk doen als ik kan."
Onvoorstelbaar dus dat u ooit het label Daptone verlaat?
"Niemand vertelt mij wat te doen en wat niet te doen. Ik bepaal alles zelf. Ik zong met Michael Bublé een nummer op zijn plaat. Dat leverde veel geld op, ik kon er een huis voor mijn moeder van kopen. Ik toerde zeven dagen met Daryl Hall en wat ik daarmee verdiende, was een jaarinkomen. Zo werkt het. Maar natuurlijk verlaat ik Daptone niet. Zonder Gabe en Daptone was ik hier niet gekomen. Hij heeft mij gevraagd waar ik heen wil en ik zei hem dat ik bij hem blijf. En zo is het."
Want hij liet u ooit beginnen als achtergrondzangeres voor Lee Fields.
"Ik hou van Lee Fields. Als ik hem tegenkom als we toeren, zing ik met hem. Weet je dat Lee in de film Get On Up zit? Nou ja, hij zit er niet echt in maar hij zingt de belangrijkste tracks. 'Mary Don't You Weep', 'Please Please', 'Caledonia'. Ik geloof dat Lee er niets over mag zeggen, maar daar trek ik me niks van aan. Dus zegt het voort damnit. Vertel het verder, lieverd."
James Brown moet een baken zijn voor u, Lee en Charles Bradley?
"Wat betreft zingen, de intonatie en de timing benadert Lee Fields James het dichtst. Charles is de impersonator. Lee heeft die beweging [Sharon doet een cool wandelingetje na]. James had ook zo'n trekje. Man, die film had meer gepromoot moeten worden. De kritiek wilde meer zien van James' schaduwzijde. Maar ze laten toch echt wel zien dat James smerigheid uithaalde en dat hij soms sloeg."
Niet echt uw waarden.
"Nee, ik wil geen James Brown zijn. Hij beïnvloedde me wel, hoe kan het anders want we komen allebei uit Augusta, Georgia. Da's geen toeval. Alles draait in cirkels."
We moeten u met rust laten. Nog één vraag voor de show...
"Kom maar op man!"
... hoe ziet u uzelf in de voortgaande soultraditie?
"Ik wil dat men soulmuziek erkent en respect heeft voor James, Otis en Aretha. Anders waren wij hier nu niet. Soul komt voort uit de gospel en uit de velden en hoe de slaven zongen. Dat er een betere plaats is dan hier en nu, dát geloof. [Sharon gaat zingen, klapt fanatiek in haar handen]. En toen kwam er een gitaar bij... RAANGGG en dat was rock-'n-roll. You know? Alles is één groot continuüm."
Foto bovenaan door Jason Kempin
Tweede foto door Renate Beense
Derde foto door Karsten Moran
Vierde foto door Renate Beense
Foto onderaan van de website van Sharon Jones
http://www.kindamuzik.net/interview/sharon-jones-the-dap-kings/sharon-jones-terug-op-haar-troon/25576/
Meer Sharon Jones and The Dap-Kings op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sharon-jones-the-dap-kings
Deel dit artikel: