Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Voor het schrijven van Synchronized heb je een hele trip moeten ondernemen. Je moest in je eentje, bepakt en bezakt met apparatuur van je woonplaats Dallas, Texas naar Edmonton, Alberta reizen per Greyhound bus voor repetities. Een reis van duizenden kilometers in een gammele bus, dwars door woeste landschappen en langs adembenemende vergezichten. Was die busreis voor jou een van de inspiratiebronnen voor Synchronized of romantiseer ik het idee van een Cross Country trip dwars door de Verenigde Staten?
“Het maken van zo’n busreis is inderdaad romantisch als je de tijd hebt om alle grappige trekpleisters te bekijken die elke staat uniek maken. Maar het reizen met de Greyhound is toch wat anders. In Amerika reizen de armen met de Greyhound. In de zomer kun je voor $59.00 een kaart kopen waarmee je door heel de Verenigde Staten kunt reizen. Buitenbeentjes, losers, jongeren die van huis zijn weggelopen, verloren zielen, noem maar op, je vind het allemaal in de Greyhound bus. Maar in feite zit er wel een kern van waarheid in wat je zegt. Ik had eens een gesprek in een Greyhound ergens in Michigan met een zeer gelovige vrouw die ervan overtuigd was dat de wereld zou vergaan bij de afgelopen eeuwwisseling. Dat zette mij aan tot het schrijven van de tekst voor ‘Strange Gods Strange Altars’ van het Celestial Hi Fi album. Dus mijn busreizen zijn wel degelijk een vorm van inspiratie. Mijn grote droom is dan ook eens een busreis te maken van Miami, Florida naar Anchorage, Alaska. Dwars door de Verenigde Staten en dat allemaal voor $59.00!”
Als producer voor jullie nieuwe plaat heb je Mike Butcher aangetrokken. Hij is vooral bekend van zijn werk met Black Sabbath, maar dat is al wel meer dan 25 jaar geleden…
“Het eerste dat we deden toen we besloten een nieuwe plaat te maken was het zoeken van een geschikte producer. Ik had een goed gevoel over Mike en ik heb gelijk gehad. Ik stuurde hem onze vorige platen en hij was razend enthousiast dat iemand hem had gevraagd voor het Sabbath werk dat hij al 25 jaar geleden had gedaan. Hij had al een tijdje geen rockband meer opgenomen en ik denk dat het hem wel een welkome afwisseling leek. Met Mike werken was een geweldige ervaring. Wij vieren keken in het begin heel erg tegen hem op maar dat ging snel over toen we hem ontmoeten op het trein station in Brussel. (De plaat is opgenomen in de La Chapelle studios in Waimes – XvA). Hij was briljant in de studio. Hij had heel veel geduld met ons en schroomde niet om eerlijk tegen ons te zijn als we hem vroegen wat hij van een bepaald idee vond. Onze vorige producer/engineer Don Ellis is een goede vriend en een toffe peer maar soms is het moeilijk om kritisch te zijn, vooral als het de vriendschap in de weg gaat zitten. Mike was heel erg professioneel en dat kun je horen in de nieuwe nummers.”
Jullie hebben behoorlijk lopen experimenteren in de studio. Op de nieuwe plaat zijn zelfs piano, drumloops en synthesizers te horen. Het kan haast niet anders of er moeten eindeloze discussies plaats hebben gevonden om nummers als ‘Invasion of the Micronautes’ op het album te krijgen.
“We hebben Synchronized vrijwel geheel in de studio geschreven. We hadden alleen maar ideetjes en stukjes en gaandeweg viel alles in België op zijn plaats. Ik denk dat juist omdat de nummers nog niet af waren, we gedwongen werden te experimenteren en te kijken hoever we konden gaan. Mike vond het ook wel spannend om eens iets anders te doen dan drums, bas, gitaar alleen. Zo klonken al onze eerdere albums immers al. Maar het was vooral omdat we als band besloten hadden dat we de dingen eens anders wilden aanpakken. Keith (Foley, bas) speelde synth en pianopartijen in en die tilden de nummers echt naar een hoger niveau. En het voorstel van producer Mike om eens wat met loops te doen is geweldig uitgevallen. Of we ‘Invasion of the Micronautes’ op de plaat zouden zetten was niet eens een punt dat ter discussie stond. Het punt was vooral hoe dat nummer moest klinken. Iedereen zag de poppy hooks en de dragende melodie wel zitten, maar vooral over het drumgeluid hebben we lang na moeten denken. Keith was het op een gegeven moment helemaal zat maar door wat tovenarij van Mike werd het probleem al gauw in de kiem gesmoord. We zijn uiteindelijk blij dat het zo positief is uitgepakt, zowel het nummer als onze drang om eens iets anders te doen.”
Wie is Jackie Kash? Je hebt het nummer ‘Kill Queens Go Disco’ aan haar opgedragen.
“Ah, de bloedmooie Jackie Kash. Dat is een heel verhaal. In oktober ’99 kocht ik de Millennium kalender van Lowrider Magazine maar die is nooit gebruikt. Op de voorkant staat namelijk het in Rusland geboren model Jackie Kash. Hoewel mijn vriendin het niet zo leuk vond hangt deze kalender sinds die tijd boven mijn buro waar ik vaak ‘s avonds zit te werken aan teksten, verhalen en scripts. Dus elke vrouw die met mij omgaat zal me moeten delen met Jackie Kash! ‘Kill Queens Go Disco’ is daarom ook een eerbetoon aan haar. Zij is mijn fantasiemeisje op een poster. Ik zal haar wel nooit ontmoeten maar ze zal altijd een soort van muze voor me blijven.”
» Bekijk foto’s van Jackie Kash
Ik hoorde van je platenmaatschappij dat ‘Kill Queens Go Disco’ ook de werktitel is voor je eerste pornofilm. Hoe zit dat in godsnaam!?
“Iemand van Rise Above heeft blijkbaar humor. Ik werk al een tijdje aan een film met de titel The Roadside Assistants en dat is een gewone speelfilm en zeker geen pornofilm. Ik hoop dat we de film in april kunnen schieten en dan zet ik er ook nog enkele nieuwe sHeavy tracks onder als soundtrack. Het is een heel simpel verhaal over drie vrouwen die een autorit ondernemen van Dallas naar El Paso, Texas. Snelle bolides, een beetje drag racing, niets hoogdravend maar wel echt een uitdaging voor iemand die nog nooit een film heeft gemaakt. Als ik deze film af heb wil ik graag een woestijnfilm maken in de stijl van Russ Meyer met de titel ‘Kill Queens Go Disco’. Ik houd al van Russ Meyer films zolang ik me kan herinneren, en als mijn kwaliteiten als scriptschrijver/regisseur commercieel succesvol blijken te zijn kan ik Jackie Kash er misschien van overtuigen om een Kill Queen in de woestijn voor me te zijn.'
Jullie worden al zolang jullie bezig zijn vergeleken met Black Sabbath. Niet alleen door jullie heftige groovy rock die inderdaad zwaar doet denken aan de Sab Four, vooral jouw stemgeluid is het doelwit van veel journalisten die jullie onderuit willen halen en jullie betichten een Sabbath kloon te zijn. Jouw stem lijkt immers als twee druppels water op die van Ozzy. Begin je daar niet vreselijk afgestompt door te worden?
“Voor ons is die vergelijking al zo oud, het doet ons weinig meer. Ze hebben mij van alles genoemd; een Ozzy wannabe, een bastaardzoon, een goedkope jatter, de Hoge Priester van de Onoriginaliteit en ga zo nog maar even door. Ooit vond ik het wel vervelend maar nu niet meer. Sommige mensen houden van wat we doen en andere haten het. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik wil gewoon muziek maken en lol hebben voordat ik te oud ben om me te herinneren wat plezier ook weer was.”
Je hebt toch ook auditie gedaan als zanger op een van Tony Iommi’s soloplaten?
“Ik heb inderdaad auditie gedaan voor zijn soloplaat uit 1997. Hij had Blue Sky Mind gehoord en nodigde me uit om naar de audities in Los Angeles te komen, waar hij studiotijd had geboekt. De auditie ging best goed maar de Sabbath reunie was toen net voorbij en het leek hem niet verstandig om een Ozzy kloon op zijn nieuwe plaat te laten zingen. Het album zou uitkomen bij Ozzy’s label en dat zou MTV’s favoriete papa nooit fijn hebben gevonden.”
In het persbericht dat ik bij mijn promo ontving staat dat jullie op wereldtoernee gaan. Kun je eindelijk weer eens lekker de bus in en reizen. Ben je al zenuwachtig?
“Ik heb dat ook gelezen ja, maar ik heb er verder niets meer over gehoord. We moeten eerst afwachten hoe goed het album het gaat doen en dan zal Rise Above pas besluiten of ze ons gaan financieren voor een tour. Ik zou het graag doen. Europa, Japan, dwars door de Verenigde Staten, het zal geweldig worden. Nerveus? In het begin vast wel. Maar na een aantal shows ebt dat gevoel vast vanzelf weg.”
Mijn laatste vraag is misschien een ietwat persoonlijke maar ik wilde je het al sinds het eerste album vragen. Mijns inziens is ‘Savannah’ een van jullie beste nummers. Het nummer is ook al opgedragen aan een vrouw, Shannon Wilsey (1970-1994). Kun je me vertellen wie ze was want de meest gruwelijke dingen jagen door mijn hoofd als ik dat getormenteerde nummer hoor.
“Thought I heard you whisper Something bout the game she played Yeah I know those whispers aren’t for me She forgot to breathe She forgot it was all make believe I still see her eyes She never stayed for long good-byes Hey its over, hey its over The dream is over”
“Dit nummer is eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk als jij denkt. Ergens in 1996 leende ik een pornofilm van een vriend met in de hoofdrol een meisje van Vivid Video’s, Savannah. Het was echt een vreselijke film. Nog nooit had ik een meisje in een pornofilm zien spelen dat er zo verloederd en ongeïnspireerd uitzag. Ik was benieuwd naar wie zij was en ging wat zoeken op het internet. Ze bleek Shannon Wilsey te heten en was een oud model dat eerst groupie en toen pornoactrice was geworden. Ze heeft haar halve leven rondgehangen in het curieuze partywereldje van Los Angeles en heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd omdat ze het niet meer aankon dat ze een pornoster en erotisch danser was. Een erg triest verhaal en volgens mij is Savannah inderdaad ook een van onze beste nummers. Sowieso de tekst, de beste die ik ooit heb geschreven.”
Bedankt voor je tijd, Steve. Jammer genoeg heb ik geen foto van je gekregen om bij het artikel te plaatsen.
“Ik zou willen dat ik een foto voor je had maar geloof het of niet, we hebben niet één promofoto gemaakt voor dit album. Er bestaan sowieso maar weinig foto’s van ons, zelfs niet van de periode toen we in Europa waren. Ren zegt altijd dat ‘ie er niet goed uitziet op foto’s met zijn volle baard dus duikt ‘ie altijd weg als de fotograaf aftelt. Misschien een volgende keer beter.”
(Distributeur Suburban had nog wat oude promofoto’s liggen, die zie je nu – MtH)
http://www.kindamuzik.net/interview/sheavy/sheavy-kill-queens-go-disco/2383/
Meer sHeavy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sheavy
Deel dit artikel: