Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het Begin
Jørgen Munkeby, bandleider van Shining, 23 jaar, en nu al een flinke muzikale achtergrond. Hij legt uit: "Ik ben opgegroeid spelend in rock- en fusionbands. Toen ik naar Oslo verhuisde besloot ik een band op te richten om echt live mee te kunnen spelen, niet zoals bij jazzmusici gebruikelijk is om constant met andere mensen samen te spelen. Daarbij wilde ik ook heel graag mijn eigen muziek schrijven, ook al omdat ik die jazz-standards niet erg interessant vond. Ik wilde een echte band, samen repeteren, samen nieuwe muziek creëren, geen bestaande dingen doen." Naast zijn fluit- en saxofoonwerk in Jaga Jazzist - waar hij nu niet meer live mee speelt, maar wel nog voor schrijft - richtte hij Shining op, een jazzkwartet dat zich vooralsnog middels een traditioneel instrumentarium bezighoudt met de schemerwereld tussen modale en vrije jazz. Toch komen de bandleden niet bepaald allemaal uit de jazzwereld: "Bassist Aslak Hartberg komt uit de hiphop en is een van de bekendste rappers van Noorwegen, drummer Torstein Lofthus is vooral een popdrummer en is nu nog steeds een veelgevraagd popdrummer voor bijvoorbeeld Bertine Zetlitz en Silje Nergaard, toetsenist Morten Quenild is ook een ex-Jaga Jazzist-lid en is een pure jazzpianist, en ik was vroeger een echte metalgitarist: Pantera, Death, Dream Theater, Sepultura, noem maar op. Ik had ook een bloedrode elektrische gitaar met een Floyd Rose bendersystem en Humbucker-element, maar ik ben op een of andere manier toch bij de saxofoon en fluit beland."
Jaga Jazzist en daarna
De naam is al gevallen: Jaga Jazzist, misschien wel het belangrijkste muzikale exportproduct uit Noorwegen van het moment. Munkeby was acht jaar lang bandlid: "Ik was er vrijwel vanaf het begin bij, al voor het eerste album Grete's Titz, een nogal Zappa-esque plaat die nu niet meer geperst wordt en heel moeilijk te vinden is. Door de jaren heen ben ik steeds meer voor Jaga gaan schrijven, tot op een gegeven moment (ten tijde van The Stix) Lars Horntveth en ik zo ongeveer alles voor de band schreven. Het kostte echter vreselijk veel tijd, en ik had die tijd hard nodig om op de saxofoon te oefenen en muziek te schrijven. Dat bleek allemaal niet meer te combineren met het drukke tourschema en de steeds toenemende populariteit, dus toen hebben we besloten om een nieuwe fluitist te zoeken voor Jaga Jazzist. Daardoor heb ik nu genoeg tijd, alles loopt heel lekker. Ik heb genoeg tijd om te oefenen en te schrijven, en aangezien ik niet meer zo vaak optreed zijn de concerten nu heerlijk vrij en spontaan, en heb ik ook echt het gevoel dat we elke keer iets nieuws creëren. We spelen vrijwel geen vooraf gecomponeerde stukken; omdat we bij Shining veel over de muziek praten en elkaar goed aanvoelen kunnen we live zo vrij spelen als we zelf willen."
Maar toch, acht jaar in een vriendenband, dat vergeet je niet zomaar. De connecties zijn dan ook nog lang niet afgebroken: "Nee hoor, ik zie de Jaga-jongens nog heel geregeld. Ik heb zelfs nog een paar nummers geschreven voor hun nieuwe album, en we zijn met Shining een paar oude Jaga Jazzist-nummers aan het herschrijven, en die komen dan op de re-release van Magazine, een oudere en moeilijk te krijgen Jaga-EP. Die zal dit voorjaar nog gaan verschijnen. Daarbij, de Jaga Jazzist-makkers zijn nog steeds de muzikanten waar ik het meest van houd. Toen we vorig jaar met Shining in hun voorprogramma speelden in Brussel, hadden we een geweldige tijd. Ik ben de laatste paar nummers mee gaan doen op tamboerijn, haha! Wellicht dat we in de toekomst nog eens samen met ze gaan touren, dat zou erg leuk zijn."
Gastmuzikant
Nauwelijks tijd genoeg dus om zijn eigen dingen allemaal te doen. Een drukke jongen, die Munkeby. Toch prijkt zijn naam ook vaak genoeg op andermans platen, als gastmuzikant of zelfs als componist. Zo was hij een van de drie Jaga Jazzist leden die vorig jaar samen met Motorpsycho het geweldige In the Fishtank 10-album maakte. Munkeby: "Inderdaad, heerlijk was dat. Verder heb ik regelmatig met Motorpsycho op het podium gestaan. Ik hoop dat nog vaker te kunnen doen, want het zijn fantastische mensen en heel goede muzikanten. Ook heb ik met HGH (het countryproject van de Motorpsycho drummer - Bas) gewerkt en heeft Deathprod (oud-lid en producer van Motorpsycho en lid van Supersilent - BI) de laatste Shining-plaat gemixed en gemastered. Verder speel ik met Bobby Hughes Combination clubmuziek, en speel ik op Chebeaggappic van Beady Belle. Meer kan ik er echt niet bij doen, anders heb ik helemaal geen tijd meer voor mijn eigen dingen."
Veel tijd om live te spelen wil Munkeby dus niet meer inplannen. Enerzijds omdat zijn studie veel tijd en energie in beslag neemt, anderzijds om de spontaniteit te bewaren. Toch klinken de twee Shining albums Where the Ragged People Go en Sweet Shanghai Devil alsof ze volledig live in de studio zijn opgenomen: open, transparant en spontaan. "Inderdaad," zeg hij, "die twee albums zijn op respectievelijk twee en drie sporen opgenomen, ook al omdat we zo dichtbij elkaar stonden dat meer microfoons alleen meer een brei zouden hebben veroorzaakt. We speelden zelfs zonder koptelefoons, en dat gaf ons ook een stuk meer vrijheid. Echter, de nieuwe plaat heeft een totaal andere benaderingswijze. We hebben al meer dan elf opnamedagen gehad - sowieso al een unicum - en het zal echt geen pure jazz meer worden. We maken nu gebruik van overdubs, klassieke orkestraties, een fuzz-bas, accordeon, keyboards en synths, noem maar op." Inderdaad nogal andere koek, want de eerste twee albums zijn opgenomen in de klassieke jazzkwartetbezetting die zijn grote voorbeeld John Coltrane ook zo lang gebruikte: sax, drums, contrabas en piano. "Dat is nu veranderd ja. Live speelt Morten ook geen piano meer, alleen nog maar Fender Rhodes en synths, en Aslak speelt nu meer op zijn elektrische bas dan op de contrabas. Natuurlijk kunnen we live nog niet zover gaan als op de nieuwe plaat - we zijn maar met zijn vieren natuurlijk - maar het gaat flink anders worden, dat is een ding wat zeker is."
De Toekomst
"Ik weet niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Ik merk dat ik steeds minder concerten ga spelen - of in ieder geval met minder verschillende bands - en me steeds meer ga toeleggen op het componeren. Ik spendeer enorm veel tijd aan bestuderen van modern klassieke muziek op de Norwegian Aacademy for Music, zoals Messiaen, Webern, Berg, Schönberg, Lutoslawksi, Mahler, Williams, etc. Verder denk ik erover om een dirigent-opleiding aan dezelfde school te gaan volgen, maar dat weet ik nog niet zeker. In de tussentijd blijf ik fijn verder spelen en schrijven met Shining en Jaga Jazzist, en hoop ik ook nog genoeg tijd te kunnen maken voor projecten met Motorpsycho en Bobby Hughes Combination." Vervelen gaat hij zich dus in ieder geval niet. En wij ook niet, want Shining is de komende week in België voor een korte tour. Mis ze niet!
Concerten
24 maart: AB Club, Brussel
25 maart: Vooruit, Gent
26 maart: De Kreun, Kortrijk
27 maart: Muziek-O-Droom, Hasselt
Sweet Shanghai Devil is uitgebracht door Jazzland Acoustic en gaat worden gedistribueerd door Universal
» Lees de recensie
http://www.kindamuzik.net/interview/shining/shining-misschien-word-ik-wel-dirigent/5443/
Meer Shining op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/shining
Deel dit artikel: