Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Sinds het begin van HIJS zag Vanderheijden de vaderlandse hiphopscene evolueren. "Als je naar de muziek kijkt, is er vanaf 1999 eigenlijk een nieuw tijdperk begonnen," legt hij uit. "De twee belangrijkste ontwikkelingen hierbij zijn internet en de thuisstudio. Doordat mensen in de loop der jaren steeds meer toegang hebben gekregen tot internet, is dit al snel uitgegroeid tot hét medium om als hiphopfan de laatste ontwikkelingen te volgen. Vroeger kon je online recensies lezen en later kon je complete albums downloaden en zelf oordelen voordat iemand erover schreef. Nu kan je artiesten zelfs volgen op Facebook en Twitter. De afstand tot de artiest wordt steeds minder. En als artiest kan je jezelf via internet heel laagdrempelig promoten. Je bent helemaal niet meer afhankelijk van anderen. Als je iets wil, dan kan je het gewoon zelf regelen."
Volwassen stroming
Mede dankzij het internet is de Nederlandse hiphop groter dan ooit tevoren. "Als je kijkt naar verschillen met vroeger, zie je dat er nu veel meer stijlen zijn. In 1999 waren er een paar acts; nu zijn er ongelofelijk veel, met vaak een eigen stijl. Volgens mij is de diversiteit nu zo groot dat er voor elke Nederlander een hiphopnummer of -album is dat ie kan waarderen. Het enige nadeel van de huidige laagdrempeligheid is wel dat iedereen tegenwoordig een rapper is en vooral dat iedereen dénkt dat hij kan rappen. Dat is een misverstand."
Vanderheijden (28, houdt zich in het dagelijkse leven voornamelijk bezig met het reilen en zeilen van HIJS) en zijn mannen brengen die laatste tien jaar in kaart en geen middelen worden geschuwd. Alles komt bij elkaar op 19 september, wanneer de Watt te Rotterdam voor één dag geheel in het teken zal staan van Smoelwerk. De gastenlijst liegt er in elk geval niet om: onder meer D.A.C., DuvelDuvel, Fakkelbrigade en Raymzter komen langs. Maar zoals gezegd biedt Smoelwerk meer dan optredens: de cd, dvd, expositie en het meer dan driehonderd pagina's tellende boek worden dan ook gepresenteerd. Ze staan in het teken van de laatste jaren van het genre, waarin de Nederlandse hiphop zich ontwikkelde tot een volwassen stroming en allerlei substijlen ontstonden.
Mooie dingen in het verschiet
"Wij hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk mensen aan het woord te laten op de dvd, maar we wisten van tevoren al dat het onmogelijk was om iedereen zijn zegje te laten doen." De cd - samen met de dvd gratis bij aanschaf van het boek - is een compilatie van tien overwegend exclusieve tracks van onder meer Def P, Extince en Fakkelbrigade. "Ook wel bijzonder is de track van U-Niq. Die krijgt een extra lading omdat hij onlangs is gestopt met rappen. Onze expositie telt diverse foto's van binnen- en buitenlandse artiesten, allen uiteraard gemaakt in de laatste tien jaar. Het boek beslaat dezelfde periode, maar dan met voornamelijk tekst en veel beeld."
En wat nu? "Ik denk dat dit wel een grappige fase is voor de Nederlandse hiphop. We zijn zo ver gegroeid dat het nu zaak is om veel meer samen te werken, om een volgende stap te maken. Artiesten zoeken de samenwerking ook steeds vaker op; nu nog de hiphopmedia en de organisatoren. Hiphop bereikt een steeds bredere doelgroep, door succesacts als Lange Frans en Baas B, Ali B en Pete Philly & Perquisite. Ik was bij een uitverkochte show van Kyteman in Rotterdam en er waren slechts een paar heads te ontdekken. Het publiek bestond - even heel gechargeerd dit - uit blanke hoogopgeleide dertigers, die normaal gesproken naar een museum gaan. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan wordt hiphop steeds serieuzer genomen en dan kunnen we nog mooie dingen verwachten. Maar eerst even stilstaan bij de laatste tien jaar: eerst Smoelwerk. Dat is ook wel leuk, toch?"
http://www.kindamuzik.net/interview/smoelwerk/smoelwerk-tien-jaar-nederlandse-hiphop/19032/
Meer Smoelwerk op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/smoelwerk
Deel dit artikel: