Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Ze mogen dan als absolute poulains van topontwerper Karl Lagerfeld door het leven stappen, op grootspraak of andere megalomane symptomen zul je Els en Danny zelden of nooit betrappen. Integendeel zelfs, spraakwaterval Els - guitige West-Vlaamse tongval - is de spontaniteit zelve die de bewuste vrijdag van het interview omtoverde tot een geschenk uit de hemel.
Danny, in Belgische rockmiddens ook wel "Cool Rocket" genoemd, is op zijn beurt een stuk introverter. Hoewel de twee elkanders tegenpolen lijken, zijn ze perfect complementair, ook muzikaal. Begonnen als een uit de hand gelopen grap, is Vive La Fête intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in de Belgische rockwereld. Om nog maar te zwijgen van de talloze modeshows die ze intussen overal ter wereld mochten opluisteren.
Van Beirendonck, Van Saene, Vuitton en Lemaire, het zijn maar enkele van de wereldvermaarde designers die VLF inviteerden op de catwalk. Vive La Fête maakt echter bovenal muziek en ook daarin maakten de twee de afgelopen jaren heel wat progressie. Nuit Blanche is dan ook veruit hun beste plaat tot nog toe. Danny's doorkoelde voorliefde voor de electro-wave van de vroege jaren tachtig omgordt middels een stuwende bas en zinderende synths, uiterst passioneel de hypersensuele stem van Els, die op haar beurt kitscherig dweept met het Franse chanson, dat haar zowaar op het lijf geschreven staat.
Vergezeld van een heerlijk zonnetje en een fris pilsje starten we de bandopnemer.
Hoe is de releaseparty verlopen?
Els: "Zéér goed! Het was heel plezant. Eerst en vooral ook om het feit dat het uitverkocht was, dat geeft wel een kick, natuurlijk!"
Danny: "Er was wél een klankprobleem de eerste nummers. De boxen waren uitgevallen. Het PA-systeem was helemaal ontregeld, maar het is toch nog goed gekomen."
Is er dan sprake van stress op zo'n avond die volledig rond jullie is opgebouwd?
Danny: "Totaal niet!"
Els: "Het lag waarschijnlijk wel anders voor de organisatoren, ons boekingskantoor. Het was uiteindelijk toch wel een gewaagde zet om voor de Vooruit te opteren als première. De zaal kon evengoed halfleeg gezeten hebben. Maar op de bewuste avond was er geen stress meer, dat lag allemaal achter de rug."
In het Nederlands staat Nuit Blanche vrij vertaald voor 'slapeloze nacht'. Ik kan me niet voorstellen dat jullie daar veel last van hebben.
Els: "Danny heeft amper slapeloze nachten … hij sláápt altijd overdag! Nee, ik vond het typisch Frans … Nuit Blanche, dat klonk wel lekker."
Danny: "Eigenlijk is het een typisch Belgische uitdrukking."
Els: "Serieus? Nee, ik bedoel de uitdrukking op zich. Het fenomeen is inderdaad allicht wel afkomstig uit België."
Voor de eindmix van de plaat zijn jullie voor het eerst een studio ingedoken. Stel dat jullie nu over een ongelimiteerd bedrag beschikten, dan kan ik me niet voorstellen dat jullie een andere plaat zouden gemaakt hebben.
Els: "Ik heb ooit eens een reportage van de Red Hot Chili Peppers gezien en die hadden dus gedurende één maand een kasteel afgehuurd om een plaat op te nemen. Op die manier zou ik het misschien wel aankunnen. Maar zo'n typische studio is niks voor mij, denk ik, ik zit daar niet graag, ook al hebben we véél geld. Ik denk dat we onze nonchalance zouden verliezen. 'k Zou al stress krijgen al ik dat rood lampje zie branden, want dan moet het erop zijn hé! Thuis hebben we zoiets van … als het vandaag niet lukt, dan morgen wel."
Danny: "Ik zou met Vive La Fête wel eens eens plaat willen opnemen met een producer die het geheel beter kan laten klinken. Qua mastering is het deze keer echter wel heel goed gelukt, vind ik. Die gasten hebben dat goed gedaan."
Deze plaat klinkt wel opvallend 'voller en warmer' dan jullie vorige albums.
Els: "We hebben die opmerking nog wel eens gekregen. Het is me eigenlijk nog niet echt opgevallen, maar ik heb dan ook nog nauwelijks naar de plaat geluisterd sinds die af is. Het is ook normaal als je naar de studio trekt om die plaat zo af te mixen dat ze beter klinkt. We hebben het gedaan met Bent Van Roy, die tevens voor Daan werkt. Die heeft daar een frisse en nuchtere kijk op."
Je bent er dus totaal de persoon niet naar om je met een deadline voor ogen op te sluiten in een studio.
Els: "Ah neen, totaal niet. [lacht] Ik krijg al stress van het idee dat ik móet presteren. Ik zou wel graag eens met een echte producer werken. We hebben daar tot dusver nog niet echt naar gezocht, maar zo iemand die echt op dezelfde golflengte zit, lijkt me wel leuk om mee samen te werken. Iemand die volledig weet wat wij juist willen, maar ik denk dat dat niet zo eenvoudig is!"
Welke song uit Nuit Blanche is julle meest op het lijf geschreven?
Els: "Dat verandert soms! Ik ben nogal gek op 'Noir Désir', dat is wel één van mijn favorieten. Andere momenten is het dan 'Nuit Blanche' of 'Joyeux'. Het hangt er een beetje van af in welke gemoedstoestand ik me bevind."
Danny: "Noir Désir' en 'Mon Dieu! De rest vind ik nogal braafjes."
Ik ben persoonlijk ook nogal onder de indruk van 'Noir Désir'. Hoe meer ik die song beluister, hoe meer ik de mening ben toegedaan dat dit nummer perfect zou passen op een soundtrack van David Lynch, die van Lost Highway bijvoorbeeld.
Els: "Waauw, dat zou wel fantastisch zijn! Daar is Danny volledig mee akkoord, denk ik [knikt instemmend]. Dat zou één van mijn dromen zijn, dat we eens een nummer kunnen schrijven voor een filmscore. Maar dan moet het wel een echte klassieker zijn, die iedereen gezien heeft! Maar David Lynch zou echt niet slecht zijn [begint luidop te dromen]."
Els, ik heb de afgelopen jaren nauwelijks iemand meer de luisteraar weten te verleiden dan tijdens uw 'bang bang' in 'Mon Dieu'.
Els: "Eigenlijk is dat nummer er vrij spontaan gekomen, we hebben er geen minuut over nagedacht als we het zus of zo zouden doen."
Danny [kurkdroog]: "We wilden aanvankelijk 'bang bang new york bang' doen. Ons boekingskantoor zei meteen dat we moesten opletten of dat we nooit in Amerika gingen geraken."
Els [bulderlach]: "Dat zou allicht iets té geweest zijn! Zodoende moesten we dus iets anders uitvinden en dit was het eerste wat in mij opkwam."
Ook in nummers als 'Malade d'Un Fou' en 'Joyeux' tast je ruimschoots je muzikale grenzen af en leg je duidelijk meer risico in je stem. Wanneer is die klik er gekomen?
Els: "Dat is geleidelijk aan gekomen. Ik heb gaandeweg geleerd om meer facetten van mijn stem te gebruiken."
Els, in 'Touche Pas', de uitstekende single, steek je op speelse wijze de draak met mensen die als zuignappen aan je lijf plegen te plakken. Hoe wapen je jezelf tegen dergelijke toestanden?
Els: "Ik kan daar echt niet goed tegen als mensen te dicht willen komen. Ik ben echt op mijn hoede voor mensen die zogezegd vanalles van je willen."
Voor Nuit Blanche onderging jullie begeleidingsgroep enkele wijzigingen. Hadden jullie het gevoel dat je met die mensen de limiet bereikt had of was er eerder een dwingende behoefte aan een nieuwe, frissere aanvoer van ideeën?
Danny: "Vooral dat laatste."
Hoe belangrijk is het totaalpakket voor jullie? Naast de ingenieuze en knappe website, valt ook het sobere, maar tegelijk knappe artwork op.
Danny: "Bij onze vorige platen hadden we de indruk dat we uren verspilden aan die fotosessies. Bovendien waren we dan nog niet altijd 100% tevreden van het resultaat. We hadden iets van 'wat we zelf doen, doen we beter' en dit keer hebben we het effectief ook zelf gedaan. Op twee uur tijd was het beklonken en het resultaat mag er wel zijn, vind ik."
Een blik op jullie website leerde me dat jullie fans zowaar over de hele wereld verspreid zitten. Mexico, Brazilië, zelfs iemand uit Azerbeidjan, … hoe komen die in godsnaam bij Vive La Fête terecht?
Els: "Ik zou het echt niet weten! (glimlacht) Het verbaast me wel telkens weer en ik vind het gewoon leuk dat ze onze muziek appreciëren in landen waar jue het totáál niet zou verwachten."
Hoe evident is het om als koppel te fungeren binnen een muzikaal kader?
Els [kijkt naar Danny]: "We hebben daar eigenlijk niet de minste moeite mee. Dat valt echt zéér goed mee. We staan er in feite nooit echt bij stil, alles komt gewoon puur 'naturel' en spontaan. Zonder elkaar zou het niet werken binnen VLF. Zo is het ook begonnen hé, zes jaar terug. Danny moest op tournee vertrekken met dEUS en toen heb ik hem een bandje meegegeven dat ik ingezongen had. Ik heb eigenlijk altijd al graag gezongen!"
… en Danny wist meteen, 'daar valt geld mee te verdienen', zoals we her en der reeds lazen!
[beiden schieten spontaan in een lachbui]
Wie heeft uiteindelijk het laatste woord bij muzikale meningsverschillen?
Els: "Die zijn er eigenlijk nooit hé, Danny?"
[Danny knikt op zijn beurt instemmend]
Els: "We zitten nagenoeg altijd op dezelfde golflengte. Als Danny bezig is in de studiokamer op gitaar of synthesizer, neem ik de tijd om er een gepaste tekst bij te bedenken."
Danny, heb jij er je dan nooit toe geroepen gevoeld om ooit een VLF-tekst te schrijven?
Danny: "Wel, … 'Mon Dieu' is van mijn hand. Ik zou wel graag wat meer teksten leveren, maar daarvoor is mijn Frans gewoon niet sterk genoeg!"
Ondanks het feit dat jullie het laatste jaar zowat alles meegemaakt hebben, blijven jullie opvallend bescheiden onder al die aandacht. Zit jullie afkomst daar voor iets tussen? West-Vlaamse bescheidenheid versus Limburgse nuchterheid?
Els [denkt lang na]: "Dat heeft er allicht wel veel mee te maken. Mijn moeder heeft me vroeger altijd ingeprent om met de voeten op de grond te blijven en keihard te blijven werken om iets te bereiken. We hebben zeker wat geluk gehad door in die modewereld terecht te komen, maar daarom ga ik me zeker niet beter voelen dan iemand anders."
Danny, qua coolness vind je in België, en ver daarbuiten, je gelijke niet. Als ik je in vol ornaat op een podium zie, moet ik steevast denken aan ex-Bad Seed Blixa Bargeld. Ik doel dan vooral op de pose.
Danny [neemt het compliment ietwat onwennig aan]: "Ja? Ik vind Einstürzende Neubauten ook wel goed. Als ik op een podium sta, ga ik altijd volledig op met de muziek en ben ik volkomen blind voor alles wat er zich rondom mij afspeelt. Ik zal dan ook zelden of nooit in de zaal kijken!"
Els: "Ik kijk dan weer wel regelmatig de eerste rijen in. Dan zeg ik achteraf altijd tegen Danny, 'die en die was in de zaal!" [lacht]
Vanuit het provinciale nest Gent reisden jullie de afgelopen jaren naar Parijs, Tokio, New York, Las Vegas, … noem maar op. Zie je jezelf dan genoodzaakt om het verstand uit te schakelen of heb je eerder iets van 'je m'en fou', we gaan ervoor!?
Els: "We blijven gewoon onszelf en doen ons ding op het podium. Een week later gaan we dan naar een kermis in Rollegem [West-Vlaams polderdorpje in Els' geboortestreek - DC] en houden we halt aan het eerste, beste hamburgerkraam. Dat is wat ons betreft even geestig!"
Danny, de volgende vraag is misschien meer iets voor jou. Waar zit het meest essentiële verschil tussen de muziek- en de modewereld, dan verwijs ik vooral naar de taferelen backstage?
[Danny laat het antwoord over aan spraakwaterval Els]
Els: "Bwah … in het begin onwennig, maar dat is snel veranderd. Er is eigenlijk niet zo'n verschil, hoor! Iedereen denkt ook dat het in dat modellencircuit wemelt van de drugs, maar daar hebben wij, eerlijk gezegd, nog maar bitter weinig van gemerkt."
Els, om toch even dieper in te gaan op uw modecarrière. Vorig jaar wijdde de Italiaanse Vogue een 20 pagina's tellende special aan jou, in hoeverre heeft dat een invloed op jou als mens?
Els: "Je moet weten dat ik nooit de ambitie gekoesterd heb om model te worden. Als je dan topmodellen in actie ziet, dat is keihard werken. Ik ben eigenlijk wel een 'gelukzak' op dat vlak, want die aanbieding viel compleet uit de lucht en had dat totaal niet verwacht! Ik ben wel erg nieuwsgierig naar het resultaat, maar ik ga me er niet anders door gedragen."
Karl Lagerfeld, topontwerper voor Chanel, is trouwens even te horen in het aan hem opgedragen 'KL', waarin hij jou vleiend 'the new modern Blondie' noemt!
Els: "Hij is écht een zeer lieve man!"
Danny: "Toen hij ons de eerste keer uitnodigde, dachten we dat het wel bij die ene keer zou blijven!"
Els: "We kunnen - bij wijze van spreken - alles van hem gedaan krijgen! Ik denk dat het vooral te maken heeft met 'wie' we zijn. Je zal ons nooit naast onze schoenen zien lopen en dat apprecieert hij enorm."
Danny: "Nu weer … hij heeft 'Maquillage' gebruikt voor een compilatie-cd van Chanel!"
Hoe reageert de zeer kritische en chauvinistische Franse muziekpers trouwens op Vive La Fête?
Els: "De reacties die we uit die hoek krijgen zijn zeer goed."
Danny, je bent een notoire electro-wave fan in hart en nieren. Het genre kent momenteel een heuse revival. Volg je het allemaal nog een beetje of lig je niet wakker van de nieuwste Kraftwerk, DAF of Human League?
Danny: "Ik ben echt verzot op de eighties! 'k Probeer het ook nu nog allemaal wel een beetje te volgen."
Hoe is het tenslotte gesteld met jullie huisvriend Ruby (een pony), heeft die nog geen last van heimwee?
Els: "Hààà! Die staat veilig en wel bij de Bobbejaan [Schoepen, stichter van het pretpark Bobbejaanland - DC] in Lichtaart. Die verveelt zich niet, denk ik!"
Intussen gaat het Vive La Fête ook buiten de grenzen van de Benelux aardig voor de wind. Met name in Duitsland scoort Nuit Blanche heel erg goed. Half augustus zal de band tevens te gast zijn op het POPKOMM-festival in Keulen, één van Europa's grootste internationale muziekbeurzen.
Binnenkort reist VLF ook naar Portugal om er een feestje te bouwen op Rock Feira, Els en Danny worden er tevens verwacht in een tv-show die naar verluidt door meer dan 1 miljoen Portugezen bekeken wordt. In het najaar staat er een tournee op stapel door Oostenrijk, Zwiterland en Scandinavië en tegen die tijd zou Nuit Blanche ook in Frankrijk en Engeland in de winkels moeten liggen. Het titelnummer uit Nuit Blanche is alvast de nieuwe single.
Vive La Fête treedt op donderdag 30 oktober op in Paradiso tijdens de Eclectro-avond.
» Bezoek de Vive la Fête website
» Ga terug naar de ADE artikelen index
» Bezoek de Amsterdam Dance Event website
http://www.kindamuzik.net/interview/vive-la-fete/vive-la-f-te-je-zult-ons-nooit-naast-onze-schoenen-zien-lopen/3489/
Meer Vive La Fete op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vive-la-fete
Deel dit artikel: