Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Je kunt bij 50 Cent alles kopen: schoenen, horloges, petten, ringtones, mineraalwater. Zijn nieuwste projecten: een heuse videogame en een film, die beiden dit najaar moeten verschijnen. 50 Cent is big business, en je moet het ijzer nu eenmaal smeden als het heet is. Tussen opwarmertje Partysquad en het hoofdprogramma krijgt de uitverkochte Ahoy dan ook drie kwartier lang allerhande commercials en trailers te zien.
Je zou haast vergeten dat de beste man ook nog muziek maakt. En hoe. Bijna drie jaar geleden werd de rapper uit New York gelanceerd door niemand minder dan Dr. Dre en Eminem. Debuutalbum Get Rich or Die Trying werd met meer dan 11 miljoen exemplaren het best verkochte hiphopdebuut sinds Snoops Doggystyle. Ook opvolger The Massacre is een absolute bestseller. Laten we niet vergeten dat 50 Cent zijn succes ook en vooral te danken heeft aan zijn unieke lome rapstijl, begeleid door killer producties. Tekstueel weet hij alle hiphopclichés tot in het absurde door te trekken, met als voorlopig hoogtepunt de ongekend platte single ‘Candy Shop’.
Zoals gezegd: 50 Cent geneert zich er niet voor zijn succes om te zetten in zo veel mogelijk geld. Sterker nog: het is de basis van zijn succes. Hij is het perfecte voorbeeld van de kansloze gangster die het straatleven weet te ontvluchten. De Amerikaanse droom van de zwarte getto’s. Hij ziet eruit als de ultieme hustler. Niemand is zo breed en zo rijk als hij, niemand heeft meer kogels gevangen dan hij. Hij is onaantastbaar.
Als om klokslag negen uur het grote doek voor het podium valt, zien we uiteraard enorme stellages op het podium – gebaseerd op de grauwe getto’s van New York – en een omgevallen vrijheidsbeeld. Het vuurwerk bij de opkomst van 50 zal niet het laatste zijn. Dat geldt al helemaal voor het mitrailleursalvo dat door de zaal knalt. Bijna tot vervelens toe wordt elk nummer met een pistoolschot tot een einde gebracht. Honderden mobiele telefoontjes schieten de lucht in om toch vooral wat mee te nemen naar het thuisfront.
Hoewel 50 Cents uitstraling indrukwekkend is en zijn beats knalhard, heeft het optreden te kampen met drie problemen. Allereerst is het geluid in galmbak Ahoy zodanig dat vrijwel elke beat hetzelfde klinkt. 50 zelf is bovendien niet al te best bij stem, en laat sowieso weinig overeind van zijn karakteristieke lome stem (op een back-upband na). Het aantal gastoptredens tenslotte loopt de spuigaten uit. Leermeester Eminem mag dan afgehaakt hebben, 50 Cent staat er bepaald niet alleen voor. G-Unit rappers Young Buck en Lloyd Banks zijn van de partij, evenals stoeipoes Olivia en veteranen Ma$e (ja, echt), M.O.P. en Mobb Deep.
Het optreden wordt gered door de pure aanwezigheid van de superster en zijn superhits. Bij ‘P.I.M.P.’, ‘Get in my Car’ en ‘In da Club’ gaan de handen massaal op en neer, en bij afsluiter ‘Gunz Come Out’ staat Rotterdam toch echt even op zijn kop. Op genoemde minpunten na biedt een optreden van 50 Cent zo’n beetje alles dat het zou moeten bieden: veel vertoon van macht (inclusief een gemaakte uithaal naar The Game en Ja Rule), x-rated visuals, en bovenal veel hits. Alles in de geest van 50’s eenvoudige levensmotto: ‘Smoke weed, get drunk, fuck’. Nou ja, een paar schaars geklede danseressen zou geen kwaad kunnen. Chickies met dubbel d’s wel te verstaan.
http://www.kindamuzik.net/live/50-cent/50-cent/10819/
Meer 50 Cent op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/50-cent
Deel dit artikel: