Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zelden zo'n misplaatste dj gezien als de dj die gisteren voor Alias speelde. Zijn platenbak bestond uit platen van MOP en Mobb Deep waarin luidkeels over niggas en bitches werd gegromd en clubhits met stereotiepe beats waarvan de teksten vooral gaan over hoe gevaarlijk de artiest in kwestie is, hoe groot zijn huis tegenwoordig wel is en hoeveel keer per dag hij gepijpt wordt. In de juiste context kan je hiermee een feestje aardig op gang brengen, maar dat was hier duidelijk niet het geval. In de gezellige Rotonde van de Botanique had zich namelijk een honderd à honderdtwintig man verzameld die zittend zaten te wachten op Alias. Bijna verlegen wandelde de man het podium op. "Ik voel me net een geschiedenisleraar", brak Alias het ijs. Na zijn appreciatie voor de zaal uitgedrukt te hebben en enkele opmerkingen over zijn optreden in Arnhem gegeven te hebben ("They sure smoked a lot, and I mean a lot, of pot there"), begon Alias moederziel alleen aan zijn optreden.
Als kind van een jazzdrummer en een moeder die orgel speelde in de kerk, zou je kunnen verwachten dat Alias eerder als Kanye West zou klinken dan als Beans. Maar de man uit Californië (Alias cynisch: "We're gonna destroy Bush's Texas, because we've got The Terminator!") heeft een ego dat heel wat kleiner is dan dat van Kanye en hoeft de blingbling niet zo nodig. Meer nog: Alias veracht de hiphop-blingbling-cultuur, wat tot uiting kwam in enkele disses naar 50cent, Ja Rule en Terror Squad. "Ik sta hier op het podium en spreek tenminste tegen jullie zoals ik ook tegen mijn moeder praat", klonk het ietwat vroom. Geen maskers bij Alias dus.
Alias is een van de beste artiesten uit de Anticon-stal, dat samen met Def Jux de belangrijkste vaandeldrager is van 'avant-hop'. Alhoewel de meeste 'avant-hiphoppers' die naam verachten, want zij maken gewoon hiphop, maar dan met iets onconventionelere structuren en complexere rhymes. Het duurde trouwens meer dan drie kwartier voor Alias voor het eerst ging rappen, want Alias blijft eerst en vooral een producer. Waar de basis van vele hiphopgroepen nog stevig in oude funk- en soulplaten ligt geworteld, gebruiken de Anticon-rappers actief elektronica. In het begin van de show waanden we ons dan ook eerder op een showcase van Morr Music dan op een hiphopshow. Knisperende melancholische electronica werd afgewisseld met DJ Shadow-achtige percussiesalvo's van een betoverende schoonheid, die ook al het vorig jaar verschenen Muted kenmerkten. Niet toevallig zal u Alias deze winter nog op een podium zien tezamen met Styrofoam; nog iets wat we Kanye West nog zo snel niet zouden zien doen.
Alias is echter ook een meer dan begenadigd rapper. Snel en snedig spuwde hij in het tweede deel van de show zijn rhymes in het publiek, dat steeds enthousiaster werd. Net als in het theater kreeg Alias dan ook een verdiende staande ovatie toen hij de zaal verliet. "De wereld heeft meer aliassen nodig", verzuchtte iemand filosofisch na afloop. Hij heeft gelijk.
http://www.kindamuzik.net/live/alias/alias/7573/
Meer Alias op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/alias
Deel dit artikel: