Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie op jonge leeftijd de eerste muzikale stappen zet door in de straten van San Sebastian en Barcelona te spelen, wordt door schade en schande wijs. Met geneuzel kom je niet ver. Je moet indruk maken en mensen direct bij de kladden grijpen. Spending Time with Morgan, het bejubelde debuut van de Noorse Ane Brun, heeft dientengevolge dan ook behoorlijk veel impact wanneer het in 2003 verschijnt.
Een eendagsvlieg blijkt Brun allerminst want haar bron van inspiratie droogt bepaald niet op, zo bewijst ze met een gestage stroom albums. De teller staat met het recent verschenen It All Starts with One maar liefst op zeven. Met deze laatste plaat consolideert Brun moeiteloos haar plaats tussen gevierde Scandinavische namen als Nina Kinert en Thomas Dybdahl. Bruns singer-songwriter-stiel is tegenwoordig ietwat orkestraler en dromeriger dan in haar begindagen, maar ze weet vaardig uit de buurt van al te Enya-achtige zweverigheid te blijven.
Brun mag zich verheugen in een trouwe schare fans, want dit concert is al lange tijd uitverkocht. Dat het hier echte aanhangers en liefhebbers betreft, blijkt al snel wanneer Brun zachtmoedig opent en op heerlijk zacht afgesteld volume de volle zaal tot aandachtig toehoren brengt. Het is tegenwoordig een verademing als er niet door een concert heen wordt gebabbeld. Brun en band klinken dan ook zo kristalhelder en warm dat elke zucht al bijna als heiligschennis aanvoelt.
Waar Anna Calvi onlangs niet los wist te komen van één vocaal trucje, gebruikt Brun meerdere registers van haar meeslepende stem. Hierbij zet ze het ene moment in op hobbelende country light, het andere op vurig galopperende, door stuwende percussie voortgedreven singer-songwriterpoprock. Met een brede en diepe catalogus weet Brun de setlist bovendien zo in te delen dat liefhebbers van alle kanten van haar muzikale spectrum aan hun trekken komen. Zodoende blijft gezapigheid door een overdaad aan gezapige deuntjes achterwege. Ook houdt de show vaart, terwijl de focus steeds voluit op Bruns innemende podiumuitstraling en bijzondere stem ligt, mede dankzij een knappe en dienstbare begeleidingsband. Hoewel haar concerten nooit groots worden - misbaar of grote gebaren zijn haar vreemd - is een woord als 'meeslepend' volledig van toepassing.
Foto uit het KindaMuzik archief, door Jelmer de Haas
http://www.kindamuzik.net/live/ane-brun/ane-brun/22189/
Meer Ane Brun op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ane-brun
Deel dit artikel: