Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Menig wenkbrauw werd gefronst toen aangekondigd werd dat Arrested Development weer in Europa te zien zou zijn. "Arrested Development? Waren die niet gesplit? En nu touren ze weer? Is Speech er dan ook bij? Was die geen solocarrière gestart?"
Arrested Development gaf er inderdaad na amper twee albums al de brui aan. Zanger-oprichter Speech was altijd een groot verdediger geweest van "family values" en "mannelijke verantwoordelijkheid" en bleef consequent met zichzelf toen hij een zoontje kreeg. Arrested Development werd ontbonden, Speech hield zich bezig met zijn familie. En toen werd het stil.
Voor even toch, want Speech ging solo, wat resulteerde in vijf middelmatige soloalbums waarvan alleen Spiritual People het vermelden enigszins waard is. Arrested Development werd ondertussen kunstmatig in leven gehouden door Greatest Hits, Best Offs en andere unplugged versies van het geweldige 3 Years, 5 Months & 2 Weeks in the Life of..
Teren op een enkele plaat? Zeker. Nog een geluk dat het een goede plaat is.
Vanaf 2000 bereidde de herenigde groep echter geruisloos een terugkeer voor. De band dook terug de studio in en kwam terug met 2 platen: Heroes of the Harvest en Da Feelin' EP, die enkel in Japan werden uitgebracht. Big in Japan… Alphaville zong het al, maar wat zou dat op het continent geven?
Opzwepende Afrikaanse percussie en dito danseres kondigden 'Give a Man a Fish' aan en accentueerden meteen de Afrikaanse roots van de band. Het publiek reageerde voorzichtig, maar wanneer het heerlijke 'Dawn of the Dreads' en het onverwoestbare 'Fishing for Religion' de revue passeerden, gingen de handen al vlotjes de lucht in. Dat publiek is trouwens meegegroeid met Arrested Development. Veel twintigers en dertigers bijgevolg in de fraaie zaal van de Handelsbeurs. Zelfs Speech kon het niet nalaten om de pracht van de - volledig rookvrije - Handelsbeurs te benadrukken. Geen groene geur dus die bijna standaard is bij dit soort groepen, maar dat kon de pret niet derven. 'Ease My Mind' sloeg gensters en grote hit 'Tennessee' deed Speech mijmeren over slavernij en Afrikaans bewustzijn.
Dat is niet toevallig, want Arrested Development is altijd al een sociaal-geëngageerde groep geweest. Begin jaren '90 steunde de band Nelson Mandela en zijn ANC, Speech werkte mee aan Spike Lee's indringende Malcolm X en ook vrouwenrechten werden nooit onvermeld gelaten. Misschien daarom dat deze groep wegkomt met een cover van Bob Marley's 'Redemption Song': een song die zo intens is dat iedere cover onherroepelijk gedoemd is tot falen. Speech liet echter zien dat hij - in tegenstelling tot veel van zijn hiphopcollega's - echt een stukje kan zingen en zorgde zo voor een ingetogen moment en een mooi eerbetoon aan de reggaegod. Niet alleen oude songs werden opgedist, ook werk uit het in april te verschijnen 'Among the Trees' werd losgelaten op het publiek. Denk aan de Black Eyed Peas met een geut soul erbij en u weet ongeveer hoe die songs klonken.
Zonder bissen ging het rechtstreeks naar de kers op de taart. 'Mama's Always on Stage' - wij zien het 50cent niet direct zingen - liet de klasse van de solide band zien en wereldhits 'Mr. Wendal' en 'People Everyday' sloten het feestje af.
De harten hier waren al gewonnen, op naar de verovering van jongere harten op een festivalweide?
http://www.kindamuzik.net/live/arrested-development/arrested-development/5386/
Meer Arrested Development op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/arrested-development
Deel dit artikel: