Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het zat er al vroeg in bij Beyoncé Knowles, zo is te zien op de beelden bij de optredens in het kader van haar I Am…- tour. Zingen deed ze al op vijfjarige leeftijd. Een paar eerzuchtige ouders plus fikse doses talent en doorzettingsvermogen zorgden ervoor dat de zangeres in de twintig jaar daarna, onder meer via de r&b-meidengroep Destiny's Child, uitgroeide tot een internationale superster.
Haar ambities reiken echter verder. Een icoon wil ze worden, zei Beyoncé in muziekvakblad Billboard bij het uitkomen van haar derde soloalbum I Am… Sasha Fierce. En ook die mijlpaal zal ze halen.
Terwijl elders in het land Tina Turner waarschijnlijk voor het laatst op een Nederlands podium te zien is, bedient haar opvolgster in de volgepakte Ahoy de nieuwe generatie. Die bestaat voor een aanzienlijk deel uit jonge vrouwen, vooral van het soort dat zich door de tekst van het Destiny's Childsucces 'Independent Women' aangesproken voelt, maar zich ook graag laat meeslepen door de glitter en glamour waarmee de Texaanse zich omringt.
Wat dat betreft stelt haar twee uur durende show niet teleur: een bont spektakel waarvoor Knowles de hulp inriep van de Franse modeontwerper/stylist Thierry Mugler, eerder betrokken bij onder meer Cirque du Soleil. De talloze verkleedpartijen, het showballet, de geheel uit vrouwen bestaande begeleidingsband, het achtergrondkoortje met drie volslanke soulmama's, de videobeelden, de toeters, de bellen…, ze maken het circus nagenoeg compleet.
Dat er weinig lijn in de opbouw van het geheel zit, dat het concept van de dubbele persoonlijkheid niet bepaald origineel te noemen is, dat de muzikale subtiliteit nogal verloren gaat in het van-dik-hout-zaagt-men-plankengeluid, ach, een beetje fan maalt daar niet om. En anders is er altijd nog die stem.
Die weet te imponeren, niet alleen in de medleygewijs gebrachte hitsuccesen uit zowel de Destiny's Childperiode als haar sololoopbaan, maar vooral in een vertolking van de Etta Jamesklassieker 'At Last' die Beyoncé vergezeld laat gaan van beelden van Barack Obama's inauguratie.
Zo etaleert ze ook nog even haar maatschappelijke betrokkenheid. Het toeval lijkt geen rol van betekenis te spelen in de show, die daarom nauwelijks echte kippenvelmomenten kent. Ook wanneer de zangeres een jarige fan nog de avond van haar leven bezorgt door speciaal voor haar 'Happy Birthday' aan te heffen, valt niet aan de indruk te ontkomen dat ze die verjaarswens eerder ten overstaan van een veelkoppig publiek heeft vertolkt.
http://www.kindamuzik.net/live/beyonc/beyonc/18551/
Meer Beyoncé op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/beyonc
Deel dit artikel: