Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
‘Ze draait harder dan haar tepels!’ Wanneer de Chileense DJ Daniela Haverbeck [foto boven] in weinig verhullende kleding het podium betreedt, zijn de eerste grappen snel gemaakt. Het lot van een vrouw die haar vrouwelijkheid extra benut om door te dringen tot een door mannen gedomineerde wereld? Ontegenzeggelijk bewust van haar kledingkeuze doet ze aan het begin van de avond in ieder geval ook haar van iedere nuance gespeende muzikale ding. Haar schranztechno is plat, maar fungeert tijdens deze gezellige beukfeestjes van gastheer Sebastian Hoff, tevens labelbaas bij The Third Movement, wederom uitstekend om het gestaag binnenstromende publiek in beweging te krijgen.
Geheel volgens Hoffs weldoordachte feestconcept wordt er vervolgens niet direct naar een dansbaar hoogtepunt toegewerkt, maar krijgt iets na middernacht de zogenaamde vreemde eend in de bijt alle aandacht. Een artiest uit de IDM-, breakcore- of industrialscene benadrukt hier het experimentele karakter van Club r_AW. De voetjes mogen op de vloer blijven en er kan even gelúisterd worden. Imminent [foto links] is vanavond te gast, pseudoniem van de Belg die in de tweede helft van de jaren ’90 als Imminent Starvation bij het Duitse label Ant-Zen medeverantwoordelijk was voor de introductie van powernoise, een log en zwaar subgenre met wortels in techno en industrial. Hij opent met een fascinerende brij van bouwputgeluid echter vrij abstract, maar schakelt al snel over op rauwe, noisy ritmes en geluiden, gesteund door griezelige soundscapes. Het publiek, waarvan de meerderheid voor de hardtechno en hardcore komt, reageert enthousiast. Tijdens r_AW kan het allemaal.
De Duitse DJ Amok gaat verder met dezelfde van-dik-hout-zaagt-men-planken-techno waar Haverbeck mee ophield, al waagt hij het soms om alvast een tandje hoger te schakelen met platen die harder en vooral voller klinken. Rude Awakening (Hoffs alter ego voor zijn technogeoriënteerde experimentelere werk) laat vanachter een laptop echter zien dat er wel degelijk toekomst zit in een overlapping van techno en hardcore. Met de (overstuurde) geluiden van het ene genre en de onuitputtelijke kracht van het andere creëert hij een vrij uniek geluid, dat tijdens zijn liveact wordt versterkt wanneer ‘oude’ nummers met een paar klikken op de muis in een nieuw jasje worden gestoken. Lekker!
Onder luid gejuich wordt vervolgens de bijna vaste r_AW-resident Peaky Pounder [foto rechts] (uit Finland, want dat klinkt veel leuker dan Den Haag) begroet. Het kan van weinig producers worden gezegd, maar deze man heeft zijn eigen genre – en draait daar ook naar. Nog veel meer dan bij de muzikale synergie van Rude Awakening is het geluid van Peaky uniek. ‘Industrial techno’ noemt men het bij The Third Movement: kale kicks, vervormde geluidslaagjes en bij voorkeur één of twee vrolijke, funky geluidjes met daaronder een onwaarschijnlijk swingende drive. Vanachter de draaitafels lijkt Peaky - die zijn eerste plaat overigens naar de Finse vertaling voor een fles badschuim noemde, waarna tracks als 'Munauainen', 'Sekoittimen' en 'Pidikkeen' volgden - zelf regelmatig ook verbaasd van het geluid dat hij produceert. En dat smakelijke enthousiasme pikt het publiek keer op keer weer op.
Het veelzijdige duo van The Outside Agency brengt het feest langzaam richting einde. Al sinds de hoogtijdagen van de gabber loopt het tweetal mee in de scene, maar sinds kort is er een steeds serieuzere ontwikkeling gaande ten huize The Outside Agency. Waar hun eigen label Genosha Recordings zich in den beginne richtte op kwalitatieve rechttoe rechtaan darkcore, bestaan opbouw en climax van hun muziek momenteel steeds vaker uit hectisch ratelende breakbeats en hinkstapsprong-kicks. Het goed ontvangen dubbelalbum Scenocide 101 van vorig jaar voelt nu als het topje van een ijsberg. Solo begeven de heren zich als DJ Hidden en Eye-D in de drum ’n bass-scene, dus het lijkt erop dat hun meerdere gezichten zich onder de naam The Outside Agency steeds nadrukkelijker openbaren. Een project om van dichtbij te blijven volgen.
Promo [foto onder]maakt er deze avond in slechts een halfuur zelf een eind aan. De korte draaitijd die hij zichzelf heeft toebedeeld is een mooie reden om letterlijk en figuurlijk alles uit de kast te halen, dus worden we getrakteerd op een ouderwets goede Catscantrack, een drum ’n bass-remix van The Prodigy's 'Voodoo People' en verschroeiende uptempo mokerslagen van onder meer Hellfish en Unexist. Het heeft een reden dat de zaal rond vijf uur ’s ochtends nog steeds bijna vol staat. Op een avond waar alles kan.
http://www.kindamuzik.net/live/club-r-aw/club-r-aw/12100/
Meer Club r_AW op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/club-r-aw
Deel dit artikel: