Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In tegenstelling tot vrijdag en zaterdag, komen liefhebbers van elektronische muziek tijdens het befaamde Trouw op Zondag niet om los te gaan, maar om los te zijn. Muzikanten Four Tet en Floating Points ontpoppen er zich als geboren zondagavond-dj's.
Four Tet - buiten de muziekwereld bekend als de 31-jarige Londenaar Kieran Hebden - heeft om 21.00 uur de karakteristiek langwerpige bovenzaal in het voormalige krantenpand al aardig vol. Zo exotisch als zijn eerste platen klinken, zo intiem en relaxed voelt de sfeer. De ene helft van het publiek bestaat uit feestbeesten die hun euforie van zaterdagnacht op zondagochtend nog een paar uurtjes uitzingen, de andere helft zoekt vooral de gezelligheid op. Een groot deel blijkt speciaal voor Four Tet te zijn gekomen.
Behendig wisselt hij van kleurrijke en diepe techplaten naar met vocalen doorspekte breakbeats en grappige klassieke edits van onder meer Brandy & Monica's 'The Boy Is Mine'. Zodra de geliefde producer abrupt zijn eigen 'Love Cry' van het album There Is Love in You uit 2010 inmixt, ontstaat er letterlijk een feest van herkenning in het publiek. Jarenlang werden Four Tets producties geprezen door liefhebbers van alle denkbare muziekgenres, maar nooit werden ze in clubs gedraaid. De tracks op There Is Love in You zijn de eerste werken die de laatste tijd steeds meer voorbijkomen, vooral op technogeoriënteerde feesten. En met succes.
Opvallend is vooral Four Tets eenvoudige techniek. Af en toe mixt hij bijvoorbeeld een track uit door de cd in scratchmodus weg te draaien. Misschien moet hij wennen aan de rotary mixer, waarop de faders de vorm van een draaiknop hebben in plaats van schuifjes. Volgens Patrice Bäumel, die bij Four Tet in de booth staat, zou dit mengpaneel een helderder geluid voortbrengen dan een doorsnee Pioneermixer. "Alleen merk ik daar vanavond weinig van. Daarbij is het in het donker ook veel lastiger om te zien hoe ver je kanalen open staan." Misschien dat Four Tet daarom kiest voor een meer veilige manier van mixen. Verder is er geen spoor te bekennen van een opbouw in zijn set. Het lijkt bijna alsof hij gewoon de tracks kiest waar hij op dat moment zin in heeft. Voor de zondagavond is dat echter geen probleem. Er is bij het publiek toch geen behoefte aan een climax. Ze vinden zijn platenkeus alleen al geniaal genoeg.
Tijdens zijn afsluitende tribalhouseplaat, laat opvolger Floating Points trots zijn nieuwste vinyl aan Four Tet zien. Moeiteloos pakt hij de gevarieerde set op met nu-disco, jazz, koeienbellen, electro met een likje acid en zelfs bigband. Mixtechnisch is hij een stuk sterker dan Four Tet en ook laat hij meer interactie zien met het publiek. Toch taaien de eerste feestbeesten langzaam af. Four Tet is overduidelijk de publiekslieveling van de zondagavond, terwijl de bijna tien jaar jongere Floating Points muzikaal gezien zeker niet bij hem achterblijft.
Foto Four Tet uit het KindaMuzik archief, door Rene Passet.
http://www.kindamuzik.net/live/four-tet/four-tet/22117/
Meer Four Tet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/four-tet
Deel dit artikel: