Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Van heinde en verre zijn ze naar Amsterdam gekomen, de fans van bluesrocker George Thorogood. In de hal spreekt men Engels - al dan niet voorzien van een Australisch of Canadees accent - of Nederlands met een tongval die dikwijls een niet-Randstedelijke afkomst verraadt. De uitbater van handelswaar als T-shirts en gesigneerde cd's doet er met zijn luidruchtige aanprijzingen nog een schepje bovenop en draagt zo bij aan de gulle voorpret voor een avondje geen-gelul-drie-bier-rock.
Te oordelen naar hun leeftijd zijn er onder de bezoekers velen die de voormalige semiprofessionele honkbalspeler uit Delaware aan de oostkust van de Verenigde Staten vandaag niet voor het eerst zien. Van hun held verwachten ze waarschijnlijk ook niet anders dan dat hij zijn grote successen ten gehore brengt. 'Move It On Over' bijvoorbeeld, Thorogoods eerste Amerikaanse top 40-hit uit 1978, die ook het eerste grote commerciële succes was voor het rootslabel Rounder. Of 'One Bourbon, One Scotch, One Beer', vooral bekend in de versie van bluesgigant John Lee Hooker, die samen met Chuck Berry, Howlin' Wolf en Bo Diddley een belangrijke inspiratiebron voor de vitale vijftigplusser moet zijn geweest. Dat geldt in nog sterkere mate voor het slidegitaarspel van Elmore James, één van de grondleggers van de elektrisch versterkte blues.
Vanavond wordt Thorogood bijgestaan door een vierkoppige band, met gitaar, bas, drums en sax. Thorogoods eigen vaardigheden op de gitaar zijn aanzienlijk groter dan zijn vocale, maar met zijn energieke en klantvriendelijke voordracht speelt hij binnen de kortste keren de uitpuilende zaal plat. Thorogood en zijn Destroyers zijn uitgegroeid tot een vaste waarde in het veelal door ruige bonken en hun dames gefrequenteerde partybluescircuit. Daar doen de tamelijk clichématige aanpak en de belegen grappen en grollen over lekkere wijven en aanverwante onderwerpen niets aan af. Het is eerder aannemelijk dat zij juist bijdragen aan die populariteit.
Een hoge bierconsumptie is bij een concert als dit van essentieel belang. De Melkweg heeft daarom naast de T-shirtkraam een extra biertap geïnstalleerd, zodat het door Thorogood als 'saturday night jamboree' aangekondigde optreden in alcoholische sfeer kan verlopen. Als de band dan ook nog een succes als 'I Drink Alone' en in de toegift ieders favoriet 'Bad to the Bone' inclusief stotterzang speelt, kan de avond niet meer stuk. Bertus en Tinus zetten als blijk van waardering na afloop in de hal een potje oerschreeuwen in, voordat ze op de BSA en de Norton oerend hard naar huis terugscheuren.
http://www.kindamuzik.net/live/george-thorogood-the-destroyers/george-thorogood-the-destroyers/13154/
Meer George Thorogood & The Destroyers op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/george-thorogood-the-destroyers
Deel dit artikel: