Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Glen Hansard is de voorman van de Ierse folkband The Frames. Hij kreeg een Academy Award voor zijn liedje 'Falling Slowly', uit de film Once. Dit nummer zong hij samen met Marketa Irglova, zijn toenmalige partner, met wie hij het duo The Swell Season vormde. Onlangs bracht Hansard zijn eerste soloplaat uit, Rhythm and Repose, en die presenteert hij vanavond in de Amsterdamse Duif.
Op het podium van de oecumenische kerk staan enkele gitaren klaar als Hansard het podium betreedt, maar hij neemt meteen plaats achter de vleugel en opent met een akoestische versie van 'The Storm, It's Coming', afkomstig van zijn nieuwe album. Het publiek is doodstil en blijft dit ook de rest van het concert. Misschien helpt de locatie, al is het zeker ook de verdienste van Hansard. Hij heeft er duidelijk zin in en neemt het publiek meteen voor zich in als hij aan de voorste rijen wijn uitdeelt. Ook zijn stem, krachtig, vol en authentiek, is op zichzelf al genoeg om de luisteraars tot stilte te manen. Een verademing na de Nederlandse optredens waar bordjes met 'niet praten tijdens concerten' maar niet willen helpen.
De nummers van Hansards nieuwste album klinken iets lichtvoetiger dan The Swell Season. Zoals 'Love, Don't Leave Me Waiting', dat bijna groovy opent met een basdeuntje en daarna vlotjes voortkabbelt. Of 'Maybe Tonight' waarin echo's van Elvis Costello doorklinken. Daar tegenover staat het intens gevoelige 'Bird of Sorrow', met een hoofdrol voor de piano. Dit nummer had ook op een Swell Season-album niet misstaan. Zijn nieuwe materiaal wisselt hij af met enkele Frames-songs, een Van Morrison-cover en natuurlijk Swell Season-nummers, zoals 'Low Rising', waarbij het publiek op de achtergrond meezingt. Ook speelt hij een magistrale versie van ‘Leave’ dat zelden zo intens klonk. Tussen de nummers door vertelt Hansard het ene grappige verhaal na het andere. Een rasartiest wiens ego hem niet in de weg zit, zijn zelfrelativerende grapjes lijken gemeend.
Hansard sluit na bijna twee volle uren af met een bijna tien minuten durende Bruce Springsteen-cover, 'Drive All Night'. Hij nodigt iemand uit het publiek uit om achter de piano mee te komen spelen. Een eerbetoon aan The Boss, zo vertelt hij. Maar met dit geweldige optreden overstijgt Hansards zichzelf. Morgen treedt hij in het eveneens Amsterdamse Carré op als voorprogramma van vriend Eddie Vedder. Maar vanavond is hij toch echt zelf the boss. Wat een concert!
http://www.kindamuzik.net/live/glen-hansard/glen-hansard/23093/
Meer Glen Hansard op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/glen-hansard
Deel dit artikel: