Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
‘Graag stilte in verband met de breekbaarheid van het programma’, leest een mededeling achter de bar van het Patronaat. Evenals de in de zaal geplaatste stoeltjes is het verzoek tamelijk ongebruikelijk voor een als poppodium bekendstaande culturele instelling. Het Patronaat heeft bovendien niet echt een naam als podium waar frequent ‘wereldmuziek’ wordt geprogrammeerd. Toch is de zaal vanavond goed vol met een, zeker qua leeftijd, gevarieerd publiek. Dat niet alle kleuren van de regenboog vertegenwoordigd zijn lijkt van minder belang. Immers, op het podium maken de muzikanten een en ander ruimschoots goed.
Nog maar net begonnen aan een tournee die meer dan veertig steden in Europa en Noord-Amerika aandoet, bruisen zanger/gitarist Habib Koité uit Mali, zijn Zuid-Afrikaanse collega Vusi Mahlasela en vooral zangeres Dobet Gnahoré [foto rechts] uit Ivoorkust van de energie. Hun Acoustic Africa-show, mede bedoeld als promotie voor een gelijknamige compilatie van het wereldmuzieklabel Putumayo, kent een revue-achtige opzet, waarbij de artiesten nu eens solo en dan weer met hun muzikale begeleiders op onder meer authentieke Afrikaanse instrumenten als balafon en kora in wisselende combinaties op het podium staan.
Zo laat Koité met zijn akoestische gitaarspel horen waarom iemand als Bonnie Raitt zo graag met hem samenspeelt, terwijl Mahlasela vooral imponeert met een soulvolle zangstijl die niet alleen teruggrijpt op de rijke vocale tradities van zijn geboorteland, maar ook invloeden vertoont van scatzang uit de Amerikaanse jazz. En Gnahoré? Jong als ze nog is doet de Ivoriaanse zich gelden als een supertalent met de potentie om uit te groeien tot een ster van wereldformaat. Niet alleen dankzij haar opvallende, dikwijls naar jodelen neigende zang, maar vooral wegens een ronduit verbluffende danstechniek.
Blijft het publiek aanvankelijk netjes in de stoeltjes zitten, naarmate de avond vordert wordt de sfeer losser en eisen dansers vooraan bij het podium de nodige ruimte op. Een enkeling waagt zich zelfs op het podium voor een staaltje heupschudden van Afrikaanse allure. Als na een tweetal toegiften, waaronder de Miriam Makeba-klassieker 'Pata Pata', de muzikanten het publiek bedanken, hangt het briefje achter de bar er wat verloren bij.
http://www.kindamuzik.net/live/habib-koite/acoustic-africa-habib-koit-vusi-mahlasela-dobet-gnahor/14104/
Meer Habib Koite op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/habib-koite
Deel dit artikel: