Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hardcoreliefhebbers komen dit weekend weer goed aan hun trekken in het Belgische Ieper, waar de zeventiende editie van Ieperfest meteen de eerste dag al een aantal interessante namen op het affiche heeft staan.
Keith Caputo ziet zich 's middags geconfronteerd met een nog wel heel erg leeg veld. Er zal een man of dertig recht voor het podium staan en verspreid over het gras ligt nog wat volk van een afstandje te genieten. Erg sneu voor de kleine man met de grote stem. Caputo opent met Life of Agony's 'Tangerine' om vervolgens uit zijn solorepertoire te putten. Met geslaagde versies van onder meer 'Razzberry Mockery' en 'Lollipop' is het heerlijk toeven in het zonnetje.
Aan het eind van de middag is vanaf opener 'Hollow Bones' duidelijk dat Kingdom-frontvrouw Davin [foto boven]- die zondag tevens een spoken word performance geeft - haar mannetje staat. In vergelijking met haar kleine, fijne voorkomen weet de volgetatoeëerde Amerikaanse een behoorlijke keel op te zetten. Ze legt overigens een stuk meer enthousiasme aan de dag dan haar bandgenoten, die er enigszins op de automatische piloot bij lijken te staan.
True Colors hoef je niets te leren over enthousiasme en het geven van een energieke show. De Belgische oldschool hardcoreband, die goed naar Youth of Today heeft geluisterd, weet live altijd te overtuigen en dat is vandaag niet anders. De energie waarmee zanger Packo over het podium van de Marquee stampt en springt tijdens nummers als 'Focus on the Light' doet je afvragen waar de beste man in godsnaam nog de lucht vandaan haalt om ondertussen nog zijn teksten uit te roepen.
Daarna is het tijd voor het zwaardere werk in de vorm van First Blood. Carl Schwartz - met Mohikanenlook in plaats van zijn eeuwige pet en/of bandana - heeft dan wel een vrij monotoon stemgeluid, hij weet dat wel effectief in te zetten. Het gaat dan ook behoorlijk hard los voor het hoofdpodium op nummers die inderdaad zo agressief zijn als titels als 'Next Time I See You, You're Dead' doen vermoeden.
Bane heeft net als meerdere bands op het hoofdpodium te kampen met een niet bepaald optimaal geluid. Waarschijnlijk is dat voor een deel te wijten aan de enorme rukwinden die het terrein al de hele dag teisteren en die niet alleen het geluid, maar op de camping ook complete tenten meevoeren. Desondanks weet Bane een hele sterke show neer te zetten, die met klassiekers als 'Count Me Out', 'Superhero', 'Pot Committed' en 'Swan Song' met gemak tot de hoogtepunten van de eerste dag gerekend kan worden.
Het is aan Terror [foto hierboven] de vrijdag af te sluiten. Aanvankelijk is de boel wel heel opgefokt, waarvoor frontman Scott Vogel zich al snel verontschuldigt; hij wil de rest van de set alleen nog maar positieve agressie uitdragen en zien in het publiek. Vogel is goed op dreef en lijkt soms bijna een karikatuur van zichzelf wanneer hij zijn circlepit- en stagedive-stokpaardjes op het overdrevene af van stal haalt. Met effect overigens, want het ontaardt in een redelijk slagveld. Wie door alle bands vandaag nog niet helemaal murw is gebeukt, kan ten slotte nog even doorfeesten op de afterparty in de Marquee.
http://www.kindamuzik.net/live/ieperfest/ieperfest-2009-dag-1/19090/
Meer Ieperfest op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ieperfest
Deel dit artikel: