Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Nadat Tilburg een week lang wordt gedomineerd door Incubatespandoeken, kunstenaars, muzikanten, skaters, stoepkrijters, cameraploegen en festivalbezoekers, is de laatste dag dan toch aangebroken.
Het postrockgezelschap Caspian [foto boven] is midden in de nacht uit Kopenhagen vertrokken en start bijna drie kwartier te laat in de kleine zaal van 013. De paar nummers die ze spelen beginnen met een dromerig intro en ontaarden in een woeste, overdonderende climax. Een drumsolo, uitgevoerd door de voltallige band, is de finale van het korte optreden. Toch zonde dat het tijdschema zo onverbiddelijk is.
Paradox is met de stoeltjes en gezellige verlichting meer een podium voor singer-songwriters, maar de avant-garde noise van Knalpot komt er ook prima uit de verf. Twee mannetjes met vuurrode mutsen boven knalgroene T-shirts sturen met drums, gitaar, toetsen en een berg effectapparatuur hun repeterende, gelaagde en soms verrassend jazzy "herrie" de zaal in. Prachtig contrast tussen Raphael Vanoli's subtiele handbewegingen op z'n gitaar, met de knetterharde distortion uit de speakers als resultaat. Volgende keer graag in een donker hol zonder meubilair.
In het bomvolle café 't Buitenbeentje ontpopt Rummelsnuff zich tot cultheld van de avond. De halfnaakte Duitser (type uitsmijter, ook echt z'n beroep) met enorme stierennek en indrukwekkende bierbuik drukt de playknop van z'n cd-speler in, neemt een slok van de literfles Bacardi en zet z'n matrozenpet nog maar eens op en stampt het piepkleine podium rond op een Duitse cover van Barry Manilows 'Mandy' (nu: 'Wendy'). Later die avond doet hij de show nog eens dunnetjes over als invaller voor de uitgevallen mystery guest (Arie Ribbens). Voor wie er bij was, het absolute hoogtepunt op zondag.
Op zondagmiddag is de intieme Pauluskerkzaal meteen afgeladen voor het optreden van gotische synthesizerfolkmuziek van Of the Wand & the Moon. Hoewel de heren wel degelijk weten hoe je een instrument bespeelt, is het optreden saaier dan de preek van de dominee die je op dit tijdstip zou verwachten. Toch verlaten de uitgedoste fans pas na het zingen de kerk. Het gebrekkige Engels van de Deense zanger neemt men voor lief.
James Blackshaws akoestische gitaarspel laat niemand onberoerd, alsof een engelenkoor voorzichtig je oorbuis binnendringt: uiterst fragiel en zo zuiver als een zucht. De lange composities laten rillingen over je lijf gaan en vervelen geen seconde. Voor dit moment suprème is de zwijgzame Engelsman samen met luitist Jozef van Wissem als Brethren of the Free Spirit te horen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Blackshaw in zijn eentje nog meer indruk maakt. De staande ovatie van een volle zaal kerkgangers is volkomen terecht en ontroert evengoed.
Met Oldseed, een Canadese en moppentappende singer-songwriter met sportschoenen en baard, is de magie weer helemaal verdwenen. Verhalende fluistersongs over dronkenlappen weten nauwelijks te boeien. Diezelfde middag maakt Kim Janssen veel meer indruk. De fraaie liedjes van de onzekere zanger in blokjeshemd klinken dubbel zo breekbaar door de akoestiek van de oude kerk.
Wegens bezettingsproblemen hebben The Candy Snatchers drie huurmuzikanten (afkomstig uit 69 Charger) nodig om te kunnen spelen vandaag. De kwaliteit van het optreden heeft er niet onder te lijden, een pittige show ram- en speedrock is het resultaat. De band kan echter niet tippen aan de charmes van het Zweedstalige Masshysteri. Het piepjonge garagepoppunkbandje zet in Cul de Sac het publiek naar zijn hand met een straffe en uitbundige show. Masshysteri is een belofte voor de toekomst. Maar nu is de band nog onschuldig, pretentieloos en vooral heel erg léúk.
Dat ervaring in hardcorebands niet per se garant staat voor een portie goede garagerock laten The Reactionaries, met leden van onder andere Justice en Dead Stop, zien in de café De Weemoed. Het optreden is rommelig en de muziek te middelmatig om een half uur te boeien.
Fred en Toody Cole zijn behalve met elkaar ook getrouwd met de underground. Pierced Arrows is hun vehikel om te doen wat ze jarenlang met Dead Moon deden: krakende alternatieve rock produceren, met het hart steevast op de goede plaats. Het optreden is vooral een feest voor toegestroomde Dead Moonfans, steeds groter in aantal.
Helaas is de belangstelling voor NOX [foto boven] in Extase, dat zich ook op zondag niet altijd aan het tijdschema houdt, maar mondjesmaat. De band is extreem in meerdere opzichten: extreem snel, extreem hard en extreem no-nonsense. De hypersnelle death metal wordt door grunter Niels Adams hooguit onderbroken voor een lompdroog "Kan die monitor wa harder, ik hoor geen flikker." Het zaalgeluid is boven verwachting goed. Met maar één gitarist zet NOX een dijk van een sound neer.
Der Blutharsch is een van de meest geanticipeerde artiesten op het programma en maakt de hooggespannen verwachtingen maar ten dele waar. De opkomst is, wellicht vanwege het controversiële imago van de band, daarentegen goed. Het optreden is een reflectie van de vele stijlen die Der Blutharsch in zijn bestaan heeft beoefend, eindigend in alles behalve choquerende rock.
Als laatste muzikale act van Incubate 2009 mag Soap & Skin de bezoeker met een onbehaaglijk gevoel naar huis sturen. In een donkere kleine zaal van 013 ondergaat een stil publiek de dramatisch-experimentele pianomuziek van Anja Plaschg. De bar is gesloten, er is geen plaats voor gezelligheid. Opgesloten met die ijselijke stem van de Oostenrijkse en haar onheilspellende muziek. Na afloop voelt de Tilburgse buitenlucht bijna warm aan.
Incubate blijft zichzelf vernieuwen en is er deze editie in geslaagd om een toch al goed concept een stap verder te brengen. Bijzondere acts, afwisselende locaties en de uitbreiding met nieuwe kunstdisciplines houden het festival verrassend. Dat is precies waar de Incubatebezoeker voor komt; om zich een weekend lang te vergapen aan ontdekkingen.
http://www.kindamuzik.net/live/incubate/incubate-2009-de-zondag/19161/
Meer Incubate op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/incubate
Deel dit artikel: