Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Fluorescerende kwallen, glittervissen, ouderwetse harmoniums, bellenblaaszwaarden, Nintendohoekjes en reuzenvoeten die uit surrealistisch verlichte bomen groeien. Into the Woods Festival is een sprookjesbos voor 'volwassen' elektronische-muziek-junks. Intimiteit, creativiteit en muzikaliteit zijn volgens de organisatie zelf de drie heersende elementen tussen de bomen van het Amersfoortse openluchttheater. Het vierde element dat dit festival pas écht uniek maakt, zijn de jonge getalenteerde dj's en producers.
Elias Mazian, KERK! en Burt Control van het Barre Tijden dj-collectief zetten op 033 stekplek een soulvolle houseset neer. Zwoele vrouwenstemmen sporen het publiek aan "zichzelf te verliezen." Iets wat voor velen niet bepaald lastig lijkt op deze knusse stage. Pocahontas doet een shuffeltje met twee smurfen en een breed geschouderde kabouter met een Tiger Woods-tatoeage kauwt op een stukje zoethout.
De nieuwe generatie dj's op dit podium wil blijkbaar niets weten van Traktor of andere dj-software. Ze zeulen allemaal nog netjes met een cd-tas. Zo ook Paul Niezen, de enige echte initiatiefnemer van Into the Woods. Het is één en al toekomstmuziek wat de klok slaat: nu-disco en houseplaten die niet boven de 125 beats per minuut komen. Meezingers als de Julio Bashmore Remix van Bobby Womacks 'Love Is Gonna Lift You Up' doen het magisch goed bij de kabouters en elfjes op de 033 stekplek. Rudeness neemt het stokje van Niezen over met "dubstep zoals het ooit bedoeld was." Helaas mixt hij na een veelbelovende, schurende en donkere dubstepplaat onverwachts een hyperactieve electrotrack in. Oeps!
Op de takkenstage en in het beukenbos staan dit jaar de 'grotere' namen. Dj's en producers die zichzelf nationaal al dubbeldik bewezen hebben en ook internationaal al goed aan de weg timmeren. Funkkoning San Proper verrast de takkenstage door een aantal rake tech-houseplaten via het kraakheldere geluidsysteem het bos in te blazen. Hij is het levende bewijs dat een geschiedenis als bassist in een Amsterdamse Funkband vruchtbare grond is voor een rijke techset. Jammer genoeg is de hoogste klimbaan van Nederland - waar de organisatie met enorme witte lichtbollen een geweldig mysterieuze stage van heeft gemaakt - gesloten. Gelukkig maakt Bear Damen dit gemis dragelijk door te openen met 'Ghetto Kraviz' van een van 's werelds betoverende vrouwelijke dj's: Nina Kraviz.
De Duitse dierenvriend Dominik Eulberg vergelijkt zijn producties met een wandeling door het bos. Bezweet van top tot teen beukt hij de prachtige houten, drie verdiepingen tellende stage van het beukenbos naar een hoger level. Zijn platenkeus is episch, organisch en soms bijna trancy. Het geheel klinkt als de natuur op haar wildst. Hoe jazzy, rollend en strak de sets van de acts na hem ook zijn; een meer karakteristieke hoofdact had de organisatie niet kunnen boeken.
Foto's: Andrew Erlanger
http://www.kindamuzik.net/live/into-the-woods-festival/into-the-woods-festival-2012/23204/
Meer Into The Woods Festival op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/into-the-woods-festival
Deel dit artikel: