Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de nacht van dertien op veertien maart speelde Janis Ian (49) in Amsterdam. Ze stond in haar eentje op het grote podium van De Kleine Komedie. De toeschouwers bestonden voor de helft uit oudere lesbiennes, die waren massaal komen opdraven om hun heldin in levende lijve te bewonderen. Zij waren het ook die het hardst applaudisseerden en lachten om de meestal flauwe grapjes tussen de nummers door. Het waren ook de vrouwen die ik er van verdenk cd's van K.D. Lang, Melissa Etheridge en Mathilde Santing in de platenkast te hebben. Een publiek dat hooguit één keer per jaar een concert bezoekt is nu niet meteen het meest kritische publiek, dus het vals meezingen met de afsluitende en zowaar vrolijke toegift, 'These Boots Are Made for Walking', is vergeeflijk.
De volledig in het zwart geklede folk-feministe is er in de loop der jaren zeker niet jonger uit gaan zien, maar haar bijzonder warme en doorleefde stemgeluid is intact gebleven. Op sommige momenten waren haar prachtige gitaarspel en kristalheldere stem het enige dat je hoorde in het nachtelijke uur, dat waren ronduit de mooiste momenten van de avond. Soms opende ze tot grote irritatie haar effectendoos, waardoor haar stem of het gitaarspel vervormde, dat was allemaal een stuk minder te waarderen.
Verder droeg ze haar Sky Radio-klassieker en lijflied voor lelijke eendjes, 'At Seventeen', op aan de overleden zangeres Conny Vandenbos, waarmee ze begin jaren tachtig duet 'Don't Leave Tonight' zong. Vandenbos was één van Ians trouwste fans. In De Kleine Komedie volgde na de eerste noten van 'At Seventeen' een luid applaus.
Het was opvallend dat juist de nieuwe nummers tot de hoogtepunten behoorden. De uitvoering van 'Amsterdam' van Billie's Bones kreeg natuurlijk iets bijzonders doordat het in De Kleine Komedie werd gespeeld. Maar ook 'I Hear You Sing Again', dat oorspronkelijk is geschreven door de Amerikaanse folkzanger Woody Guthrie, ontroerde het publiek in de uitverkochte theaterzaal. 'Stars' van Stars, één van de twee of drie toegiften, had min of meer hetzelfde effect. "So if you don't lose patience with my fumbling around, I'll come up singing for you, even when I'm down", zo luidde het in de toepasselijke slotzin.
Om iets over enen was het afgelopen. De échte fans konden nog in de rij gaan staan om een gesigneerd cd'tje van 'de vrouwelijke Leonard Cohen' aan te schaffen, maar ik vond dat allemaal nét iets te veel van het goede. Het was een prima optreden, maar het optreden van zangeres Laura Veirs, dat ik vlak daarvoor met nog zo'n dertig mensen in de Tichel in de Jordaan zag, maakte niet minder indruk. Ik miste om die reden precies elf minuten van Janis Ian, maar achteraf vond ik het niet zo erg. Het was tot op zekere hoogte mooi, maar Ians grapjes over Britney Spears en het gestuntel met de effecten lieten mij volledig koud.
http://www.kindamuzik.net/live/janis-ian/janis-ian/5439/
Meer Janis Ian op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/janis-ian
Deel dit artikel: