Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Achteruitwijkende haarlijnen die opvallend veel grijze tinten openbaren, hangbuikjes inherent aan een bourgondische levensstijl en kraaknette maatpakken: het amalgaam van intellectuele veertigers en hoogbegaafde vijftigers dat zich woensdagavond naar de AB spoedde leek wel weggelopen uit het nabijgelegen beursgebouw. Stonden we daar mooi in ons sjofel hemd en tot de naad versleten jeans die in geen weken nog een strijkijzer gezien hadden. Zoals wel vaker het geval heiligde het doel ook dit keer alle middelen: John Cale, klapstuk van het Klarafestival met als thema, Everything UK?.
In de moderne muziek kan zanger/songschrijver, componist, producer (en wat nog allemaal) John Cale gemakshalve gezien worden als de man die zijn volk (alt)viool leerde spelen. Noem ons simplistisch, weinig tactvol en respectloos, maar was uw leven nog hetzelfde nadat u voor het eerst het even beklijvende als oppermachtige ‘Venus in Furs’ (waarmee Cale nota bene het concert aftrapte!) gehoord had? Ook dat van de ex-Velvet nam sinds 1969 even onpeilbare als verrassende wendingen aan. Seventies-solowerk als Paris 1919 en Fear hoor je als rechtgeaarde muziekliefhebber uiteraard in huis te hebben, evenals het gitzwarte en angstaanjagende Music For a New Society. Anderzijds typeren ronduit mindere momentopnames als Honi Soit en Walking on Locusts vooral de wisselvalligheid van een zoekende en door twijfels overmande artiest.
Met zijn tweede jeugd – hij is er drieënzestig – lijkt de Welshmen echter stilaan zijn enthousiasme en creatieve rijkdom te hebben teruggevonden. Het twee jaar oude Hobo Sapiens was al een voorspoedige indicator en nu Cale op het gloednieuwe blackAcetate zowaar digitale funk en donkere r&b in de blender gooit met aardig groovende rocksongs, lijkt hij definitief uit de artistieke impasse geklauterd. Zijn amper in te tomen productiviteit leverde zopas ook nog Process op, een filmscore bij de nieuwe prent van C.S. Leigh.
In Brussel oogde de legendarische performer vitaler dan ooit en zwoer hij trouw aan een guitige kwajongensblik die niet zou afzwakken voor hij na een bijzonder gedreven en geanimeerd concert in de coulissen verdween. John Cale trekt heden ten dage de hort op met een legertje begenadigde muzikanten die je als luisteraar en toeschouwer meer dan eens met verstomming slaan. Met name gitarist Dustin Boyer kweet zich meesterlijk van zijn taak en doorwrocht Cale’s songs met reliëf, finesse en een grenzeloze schatkist virtuositeit. Michael Moore beroerde de drumvellen dan weer dermate solide alsof er onder elke vierkante centimeter een lapje fluweel verscholen zat. In tegenstelling tot eerdere (tegenvallende) optredens in ons land, behoedde Cale zich op exquise wijze voor al te routineuze passages of oeverloze experimeerdrift. Uit blackAcetate gegrepen rockers als ‘Perfect’ en de single ‘Turn the Lights On’ waren venijnig verpakte springbommetjes, terwijl ‘Hush’ en het met een castratenstemmetje gezongen ‘Outta the Bag’ onbedaarde funk ontketenden. Gestuwd door een machtig refrein piekte Cale vervolgens met het van Slow Dazzle ontleende 'Guts' en uit datzelfde album werd uiteraard ook ‘Heartbreak Hotel’ geplukt. ‘Gun’, het hoogtepunt uit Cale’s samenwerking met Brian Eno, werd in tonnen feedback van gewapend beton gegoten en met de bonafide parel ‘Paris 1919’ tekende de doctor honoris causa van de Antwerpse universiteit definitief de krijtlijnen van een gedenkwaardig concert. Niet elke seconde was even boeiend, maar vervelen – laat staan irriteren – deed de man die minimalisme in de rockmuziek integreerde, nooit.
Van alle vooroordelen (nukkige persoonlijkheid, tanende live-reputatie) over John Cale bleef er in Brussel dus niet één overeind. Integendeel, de Brit lijkt net het voorwoord geschreven te hebben van een nieuw hoofdstuk vol kwalitatieve hoogconjunctuur.
Foto's uit KindaMuzik archief.
http://www.kindamuzik.net/live/john-cale/john-cale-10625/10625/
Meer John Cale op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/john-cale
Deel dit artikel: