Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het Antwerpse Maxon Blewitt heeft een nieuwe cd uit, getiteld When the Moon Winks. Om het grote publiek op de hoogte te brengen van dit heuglijk feit, spelen ze ten dans in het Kafee van de Vooruit, dat bekend staat voor zijn gratis concerten op woensdagavond.
De meest opvallende verandering die Maxon Blewitt heeft ondergaan sinds de vorige plaat, is het afscheid van zangeres/gitariste Eva Eriksson, de zus van frontman Björn (ex-Zita Swoon). Waar de mooi op elkaar ingespeelde samenzang van broer en zus eerdere concerten een onvermijdelijke poppy touch gaven, klinkt het eenstemmig mannelijke combo nu heel wat duisterder. Op When the Moon Winks zijn de backing vocals ingezongen door onder andere de Nathalies Delcroix en Wijnants. Live blijkt hun afwezigheid een gemis.
Verder zijn er deze avond veel technische problemen op het podium. Zo blijkt de basversterker van Lenn Dauphin niet te werken en sneuvelt Björns snaar al tijdens de eerste song. Op zich hoeft dat geen ramp te zijn, maar helaas worden de bandleden er zo door uit hun lood geslagen, dat de voornamelijk nieuwe songs er onder lijden. Een term die de eerste drie kwartier van het concert het best kan samenvatten is 'saai'.
Gelukkig herpakt Maxon Blewitt zich in het laatste deel van het concert. Een occasionele gouwe ouwe brengt de sfeer er bij het publiek weer in, waarna de volgende songs een veel energiekere behandeling krijgen. Lenn schopt zijn blikje pils nog wel nijdig het publiek in (het is Maes, dus het kan ook aan het bier zelf liggen), maar de gemoedstoestand op het podium is gekeerd. Gelukkig maar, want zo krijgt het publiek Maxon Blewitts dansbare kant ook eens te zien. Behalve huilende gitaren, Calexico-achtige woestijnklanken en de alom aanwezige bluesy sfeer blijkt er ook een bende discotrutten in Maxon Blewitt te schuilen. Getuige hiervan zijn ‘Shangri-la’ en ‘Don’t follow me’.
Betere omstandigheden, betere show, zullen we maar denken. Bisnummer ‘We’ve Got All Our Lives to Celebrate’ doet het publiek nog eens met heimwee naar Eva kijken, die vanuit het publiek meezingt, maar spijtig genoeg de neiging om op het podium te springen, kan onderdrukken.
http://www.kindamuzik.net/live/maxon-blewitt/maxon-blewitt/12216/
Meer Maxon Blewitt op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/maxon-blewitt
Deel dit artikel: