Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Ze bestaan al tien jaar, maar wie de New Cool Collective Big Band afgelopen zondag in de Melkweg zag spelen, zag het enthousiasme van een beginnende band. En zag meer dan twintig mannen in strakke pakken de sterren van hun koperwerk spelen. AVRO-beats versus Afrobeat. Met een sleutelrol voor twee Afrikaanse gasten.
Vijftien paar voeten steken onder de muziekstandaards uit. Ze gaan ritmisch op en neer, terwijl daarboven vijftien saxofoons, trombones en trompetten zachtjes op en neer deinen. De mannen strak in het pak. Witte stropdas op een zwart overhemd. Is het toeval dat de eerste rij van het publiek uit louter vrouwen bestaat? Zo'n big band ziet er niet alleen goed uit, het klinkt ook overdonderend. Zeker als die big band op de fundamenten van het roemruchte New Cool Collective rust. Dit gezelschap - onder leiding van Benjamin Herman - vierde onlangs zijn tiende verjaardag, en staat vanavond met extra koper én twee bijzondere Afrikaanse gasten op het podium.
De gasten? Tony Allen en Ali Boulo Santo. Reden genoeg om er bij te zijn. Zo wordt Tony Allen door afrobeatfans beschouwd als een van de beste drummers van het Afrikaanse continent. Daar is reden toe, want de kleine Nigeriaan drumde in het verleden onder andere voor Fela Kuti, uitvinder van de afrobeat. Boulo Santo is ook niet de eerste de beste. De jonge muzikant is neef van Soundioulou Cissoko en net als zijn oom een grootheid op de ‘kora’ in zijn thuisland Senegal. De kora is een traditioneel snaarinstrument dat eruit ziet als een kruising tussen een groot uitgevallen kalebas, antiek zeiljacht en houten voorbinddildo.
De liefde voor Afrika zat er al vroeg in bij de New Cool Collective. Pure jazz heeft het gezelschap eigenlijk nooit gespeeld. Op hun albums vind je een bonte mix van vette funk, hortende breakbeats, vrolijke samba en jazzdance. En sinds de komst van de Puertoricaanse bassist Leslie Lopez meer en meer Latin. Samen met de pas 23-jarige drummer Joost Kroon vormt Lopez de perfecte ritmetandem. Blijkt ook vanavond. En dus wiegt het publiek al snel zachtjes heen en weer. Aanvankelijk voorzichtig, later uitbundiger, aangespoord door de mannen van het koper die allerlei frivole dansjes ingestudeerd blijken te hebben. Zittend op hun krukje wapperen ze met hun handen, jongleren met hun trombone en doen zelfs de wave.
Veel geld blijft er natuurlijk niet over, met zo'n groot gezelschap op het podium. Spelen voor de lol, lijkt het devies. En lol hebben ze. Het enthousiasme komt over en is oprecht. Tot drie keer toe bedankt Benjamin Herman ons dat we gekomen zijn. “Straks komen we ook naar beneden”, roept hij vrolijk. “Eerst nog geven onze consumptiebonnen verdienen." Als na de pauze (!) de gedrongen Tony Allen achter de drumkit kruipt, rekt het publiek de nekken. De hortende en stompende afrobeats vermengen zich met Rhodes-piano, tenorsaxofoon en trompet. Maar pas bij het hypnotiserende ‘Road Closed’ van Allen is er magie. De kracht van afrobeat zitten immers in de herhaling. En als er telkens solerende muzikanten in de weg zitten, werken Allens toverstokken maar op halve kracht.
Nee, dan komt de kora van Boulo Santo beter uit de verf. De in een traditioneel en knaloranje outfit gestoken muzikant staat glimlachend en met dichtgeknepen ogen op het podium. Z’n instrument als een vervaarlijk fallussymbool voor zich uit stekend. Maar wat komen er mooie klanken uit! Er lijken wel honderd snaren op te zitten, waaruit een regen van heldere klanken komt.
De Afrikaanse injectie stuwt de New Cool Collective Big Band naar nieuwe hoogten, waardoor we de AVRO Wiekent Kwis-associaties van een enkel ouder nummer snel vergeten. Goed idee dus, deze afroversie van de New Cool Collective Big Band, die vijf dagen lang door Nederland toerde. Volgende keer een Latin-uitvoering?
http://www.kindamuzik.net/live/new-cool-collective/new-cool-collective/8280/
Meer New Cool Collective op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/new-cool-collective
Deel dit artikel: