Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie bij het Audi Jazz Festival spontaan denkt aan pluchen zetels, mensen in avondkledij en de geur van dure sigaren kwam zondag bedrogen uit. Die dag speelde de Noor Nils Petter Molvaer in de Vaartkapoen in Molenbeek. Geen grauwere buurt te vinden in Brussel, maar wel de ideale plek voor de duistere jazzexperimenten van de Noorse trompettist. Die kwam er zijn nieuwe plaat 'Er' voorstellen.
Terwijl jazz in België nog altijd bestaat uit trio's, kwartetten en kwintetten is de oerklassieke jazzbezetting niet besteed aan Molvaer. Hij kwam naar Brussel met een gitarist, een drummer, een live sampler en een dj. Dat Molvaer zich aan geen enkel regeltje houdt, laat hij al vanaf het eerste nummer merken. Minutenlang weerklinkt verstillende ambient aangevuld met lange tonen van Molvaers trompet. Dat klanklandschap wordt langzaam uitgebreid tot atmosferische jazz, tot ook de gitarist mee doet en er gelijdelijk stevige jazz-rock weerklinkt. Net als je denkt dat het nummer in de plooi is gevallen, legt dj Strangefruit een trage maar stevige acid-plaat op, waar Molvaer bevreemdende trompetklanken aan toevoegt.
De vijf houden dat procédé consequent aan: nummers van vaak meer dan tien minuten die beginnen met ambientklanken, maar waar geleidelijk een onweerstaanbaar nummer uit groeit. Molvaer scoort niet alleen met de unieke manier waarop hij electronica aanwendt, het publiek lijkt de schitterende grooves van de gitarist zelfs nog meer te appreciëren. Als de gitarist loos mag gaan, schakelen de andere muzikanten een versnelling hoger en weerklinkt er duistere maar groovy muziek die lijf en leden beroert. Nooit weet je als toeschouwer waar de vijf het nummer zullen laten eindigen. Het is zelfs de vraag of ze het zelf weten.
De klasse van Molvaer wordt pas echt duidelijk tijdens het eerste bisnummer. Moederziel alleen neemt hij met zijn trompet plaats voor de twee microfoons, blaast een lange noot in de ene microfoon waarop die eindeloos herhaald wordt, en speelt vervolgens een simpele maar mooie melodie door de tweede microfoon. Ook die melodie komt in de sampler terecht waardoor Molvaer kan beginnen improviseren met trompetklanken en er een prachtig, gelaagd nummer weerklinkt. Het is niet alleen uniek om zien, de prachtige melancholie van de klanken grijpt naar de keel. Melancholie zoals die alleen uit het hoge noorden lijkt te kunnen komen. Molvaer en zijn vier kompanen zorgden zondag voor geluidsexperimenten die niet alleen uniek zijn, maar bovendien ook nog prachtige muziek opleveren.
http://www.kindamuzik.net/live/nils-petter-molvaer/nils-petter-molvaer/10797/
Meer Nils Petter Molvaer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/nils-petter-molvaer
Deel dit artikel: