Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Verwarring in het Paard van Troje. Orchestra Baobab zou toch spelen? Wat doen al die mensen met grijze slapen en gele wegwerkershesjes dan in de zaal? Het lijkt wel een personeelsfeest van Rijkswaterstaat. Aanleiding blijkt Wereld Aids Dag, door de gemeente Den Haag aangegrepen voor een benefiet-actie. Prima hoor, maar nou alstublieft opzouten met die malle gele hesjes. Wethouder, ontruim dat podium en laat de mannen uit Senegal hun werk doen.
Als even later de eerste zomerse klanken van 'Jiin Ma Jiin Ma' uit de speakers rollen, stijgt de temperatuur in de grote zaal direct vijf graden. Het beroemde tiental uit Dakar, aangevoerd door orkestleider Barthélemy Attisso, weet al sinds 1970 hoe je een feestje moet bouwen.
En feest wordt het. Niet zo moeilijk, want de unieke fusie van Afrikaanse en Cubaanse ritmes grijpt zonder dralen naar de heupen en trekt tegelijkertijd de mondhoeken omhoog. Op het podium staan tien kortgeknipte en montere Afrikaanse kerels. Allemaal van respectabele leeftijd, waardoor de vergelijking met Buena Vista Social Club op de loer ligt. Maar staan bij dat Cubaanse gezelschap de rolstoelen in de coulissen, bij deze mannen uit het zonnige Senegal is er nog nauwelijks een spoor van metaalmoeheid te bespeuren.
Vooral saxofonist Issa Cissoko blijkt een energieke paljas. Hij is vanavond als enige in traditionele kledij gestoken en draagt een blauwe drollenvanger met daarover een prachtig gewaad en een keppeltje. Zijn sax wiegt alle kanten op en iedereen in de zaal krijgt een knipoog en een kwinkslag.
Met twee gitaristen, twee saxofonisten, twee percussionisten en vijf goede stemmen valt er muzikaal veel te genieten. Vanzelfsprekend spelen ze materiaal van hun nieuwe album Made in Dakar, maar ook bewezen hits als 'On Verra Ça', 'Coumba' en 'Bul Ma Miin' (het hoogtepunt van de avond) komen voorbij.
Alles wordt even virtuoos gespeeld, in die unieke afro-latin vibe waarmee de groep vorige eeuw al in de roemruchte Baobab-club stond. Met op het podium een centrale rol voor de heldere gitaartokkels van een stoïcijns kijkende Attisso, maar ook veel aandacht voor koper en percussie.
Orchestra Baobab maakt haar gedegen live-reputatie waar. Na afloop van het twee uur durende concert zijn verfomfaaide gele vestjes op de grond de stille getuigen van een verhit Afrikaans feest.
http://www.kindamuzik.net/live/orchestra-baobab/orchestra-baobab/16336/
Meer Orchestra Baobab op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/orchestra-baobab
Deel dit artikel: