Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In 013 vond afgelopen zaterdagavond voor de derde maal een Knock Out!-avond plaats. De eerste editie van dit door Extremamusic, Hot Kitchen en EC Music georganiseerde technofeest was ook in 013, terwijl de tweede aflevering in Nightlife te Maastricht werd gehouden. Deel drie bracht Michel de Hey terug in Tilburg, waarbij dit keer Remy de grote naam was. Het publiek bleek erg gehecht aan een Knock Out!-feest in 013, want de zaal was rond twaalf uur al volledig uitverkocht. In de grote zaal werd daarnaast ook veel gedanst, wat in Nederland eerder uitzondering dan regel is. Dat kan er ook mee te maken hebben dat het zaalgeluid in 013 niets minder dan superbe was.
Tegen de tijd dat ik binnenkwam, had Bart Skils zijn biezen al gepakt. Een geloofwaardig ogende jongen met een in Berlijn gekocht Tresor-shirt wist me te vertellen dat het een erg goede set was. Ik geloofde het graag, zeker toen bleek dat de avond nog meer verrassingen in petto had. Benny Rodrigues [foto boven] bleek namelijk een buitengewoon goede set neer te zetten. Zowel zijn plaatkeuze als het gedoseerde gebruik van het mengpaneel pakte erg goed uit. Soms lijkt het alsof de Rotterdamse Portugees het nodig vindt om minimaal elke tien seconden zijn set te onderbreken met een fader- of effectactie, maar dat liet hij vanavond achterwege. Zijn set kenmerkte zich door veel energieke en melodieuze minimal, slim eindigend met ‘Daktari’ van Alter Ego.
Michel de Hey [foto midden] ging minder populistisch te werk en bouwde zijn set traag op. Dat kan te maken hebben gehad met de fles champagne waarmee hij opkwam, of zouden het toch de loze danseressen zijn geweest die zijn aandacht van een snellere opbouw afhielden? Zeker na het dansgeweld van Rodrigues pakte die traagheid slecht uit, zodat pas halverwege De Hey´s beurt het publiek echt plezier begon te ondervinden van zijn droge techno met stuwende electroloops. Zijn status wat betreft techniek hield hij hoog, aangezien er geen fout hoorbaar was in zijn set. Ook Michel de Hey eindigde met een publiekslieveling: hij verliet het podium met de Trentemöller-remix van Röyksopps ‘What Else Is There’ en veroverde daarmee alsnog ieders hart in het afgeladen 013.
Remy [foto onder] was zoals Remy de afgelopen jaren altijd was: hard, strak, hypnotiserend, melodieus en superenergetisch. Na zestien jaar draaien weet de Hagenaar zijn set mixes vorm te geven met een uitgebalanceerde combinatie van oud en nieuw werk, zonder dat duidelijk wordt waar platen beginnen en eindigen. Halverwege werd het geluid wel erg minimaal, waardoor zowel de energie in de zaal als de respons van het publiek even wegviel. Gelukkig trok hij richting het einde weer helemaal bij, ondanks de presentator die met een welhaast clownesk Nederlands accent probeerde Engels te praten en niets te melden had. Al met al doet 013 er goed aan eventuele nieuwe Knock Out!-avonden aan zich te binden, want de combinatie van concept en zaal werkt zowel muzikaal als publiekstrekkend buitengewoon goed.
// Fotografie: Tom Maas
http://www.kindamuzik.net/live/remy/knock-out-round-3-remy-michel-de-hey/12228/
Meer Remy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/remy
Deel dit artikel: